Gå til innhold

Kattunge vil ikke komme ut av buret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk kattunge igår, 12 uker gammel, men  den har fortsatt ikke kommet ut av reiseburet, ikke for å gå på do eller spise heller, så den har holdt seg i hele natt. Hva burde vi gjøre? Hvor lang tid kan det ta før den tør å komme ut? Jeg trodde ihvertfall at den skulle ha gått på do til nå? Jeg har hatt det på fanget noen ganger og da er den helt rolig men setter vi den ned løper den rett inn i buret igjen 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta katten til deg, kos med den og prøv og gi den litt mat ifra fanget ditt om pus føler seg trygg der. Når hun har spist kan du jo forsøke å leke litt med henne/ham, aktivisere litt og få katten på andre tanker:) bygg også en liten katteseng som er myk og lun :) etterhvert kan du sette vekk buret ^^ 

Jeg har ikke noe fasit for jeg har aldri jobbet med katter, men har hatt katt i mange år:) men det er verdt et forsøk ^^ lykke til:)

Anonymkode: e38bf...838

• Liker 1
Skrevet

Hvor har du fått den fra? Den kan ikke være yngre enn selgeren sa?

Fortsett å tilbringe tid rundt den og snakk mykt til den. Ha gobiter på lur.

Anonymkode: 5499c...eeb

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei den er 12 uker og det vet jeg sikkert 

Skrevet

Lek litt med den. Sett maten og doen RETT ved siden av buret. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en katt da jeg var liten. Den var fire måneder da vi fikk den, men den var livredd den første uken den var hos oss. Vi koste og prøvde å leke med ham, men han var likevel redd. Lå for det meste i sengen sin. Det tok én uke før han ble husvarm. Så, det kan ta litt tid, men det er verdt det :)  Det beste er vel å tilbringe tid med katten. 

Anonymkode: e286f...6e5

Skrevet
7 minutter siden, Aamu skrev:

Lek litt med den. Sett maten og doen RETT ved siden av buret. 

Bra tips. Vi gjorde det samme, og den spiste opp maten (men bare når vi ikke så) :)

• Liker 1
Skrevet

Den har nettopp vært igjennom noe traumatisk, den har mistet både mor og søsken brått, og blir plassert blandt fremmede mennesker. 
Det kan fort ta noen dager før den blir helt trygg.
I stor grad vil den snike seg ut for noen biter mat og tisse litt når dere ikke ser på i starten. 
Min holdt på sånn i 3 uker (DB-katt vel og merke, derav lang tid), han lå under sofa, og kom bare fram for mat og do når jeg var på jobb eller sov. verdens tryggeste og herligste pus nå :)

Anonymkode: f81db...14d

• Liker 2
Skrevet

Fjern buret når du har den på fanget, da. Så har den ikke noe bur å flykte til?

Anonymkode: 572c7...fe0

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neei, det ville vært dårlig gjort. Den er jo redd fordi den, som AB skriver over her, er hos fremmede mennesker og har mistet mor og søskene sine. Selvføgelig må den ha en "trygghetsbase" :)

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten hjelper det ikke å fjerne buret, da vil den "gjemme" seg andre plasser.

Skrevet

Det er naturlig at kattunger gjemmer seg i begynnelsen. Det tok så mye som 4 dager før min katt spiste noe! Anbefaler deg å koke litt torsk eller sei. Ikke tving katten ut av gjemmestedet sitt. Sitt eller ligg på gulvet og snakk rolig til den.  Blink sakte med øynene og se om den blinker tilbake. Det kan være lurt å gi den litt alenetid i begynnelsen. Den vil utforske når du ikke er tilstede. Etterhvert blir den gradvis tryggere. :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...