Gå til innhold

Til alle dere kvinner der ute med udugelige menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her på KG ser vi daglig nye tråder skrevet av frustrerte kvinner med uduglige menn. 

Noen av trådene er helt sjokkerende og beskriver totalt hensynsløse og egoistiske menn som durer av gårde uten å ta hensyn til familien sin. De nekter å hjelpe til i huset eller med barna, og kvinnen fungerer som en underkuet hushjelp og puledokke på kveldstid. Mens mannen selv lever livets glade dager med festing, karriere eller Whatever. 

Noen av trådene jeg leser her inne får meg til å måpe! finnes det virkelig folk der ute som er såå urimelige og egoistiske? 

Men så er det en ting som går igjen i alle disse trådene...  i løpet av trpden kommer det alltid frem fra kvinnen "ja jeg har jo latt han få lov til å holde på sånn i åresvis" eller "det gjør meg ingenting å gjøre alt husarbeid, lage mat og stelle ungene, men akkurat nå er jeg høygravid med bekkenløsning" osv....

Disse kvinnene har LATT seg bli tråkket på i åresvis! de har villet være den søte snille "drømme dama" som fritar mannen for alt som er kjedelig fordi han er jo bare "verdens beste".... helt til det ikke går lenger.... 

Og da står de der veike og uten ryggrad og sutrer fordi mannen har utviklet seg til å bli et egoistisk monster!

Damer! seriøst!  når dere går inn i et forhold må dere med en gang havne på likefot med deres partner.  Inngå tidlige rettferdige regler og ikke vær dumsnill! 

Det er heeelt rettferdig at mannen gjør halve husarbeidet osv,  så da må dere snakke om dette helt fra begynnelsen. Vær ærlige mot dere selv og partneren så slipper dere å bygge feil forventninger hos en partner.

Dere med udugelige menn!!  det er like mye deres skyld som mennene! 

Anonymkode: f4511...201

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være i forhold med en dårlig partner kan i noen tilfeller sammenlignes med psykisk sykdom. Man har et syn på seg selv og andre mennesker der det ikke alltid er naturlig å sette ned foten. Noen mennesker vet å utnytte disse personene.

Anonymkode: 0a3bb...c18

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg skulle latt mannen gjøre halve husarbeidet, hadde det ikke sett ut her, han er bare ikke flink til det!! Det er det samme som om jeg skulle skiftet dekk på lastebilen! Man gjør det man kan, og hjelper til på hver sin arena.

Min mann kan sy, og fikser knapper og hull, jeg kan ikke tre en nål engang.

Jeg tar meg av det økonomiske, mannen fordrar ikke å sjonglere regninger.

Men ja, jeg gjør mer husarbeid enn mannen. Og det er greit.

Anonymkode: a6ad4...ac0

• Liker 2
Skrevet

I bibelen står det ganske tydelig at kvinnen er underordnet mannen i ekteskapet. At hun feks skal ta seg av hjemmets plikter (husarbeid, matlaging, barnepass etc). Men det står også at mannen heller ikke skal misbruke sin makt i ekteskapet. At selv om han har fått tildelt lederrollen og makten så må han respektere kvinnen. Han må feks kunne si fra til kvinnen når hun har fordømmet sine huslige plikter på en måte som kvinnen ikke føler krenkende (høylytt kjefting, fysiske sanksjoner). 

Anonymkode: 35e65...c22

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bibelen står det ganske tydelig at kvinnen er underordnet mannen i ekteskapet. At hun feks skal ta seg av hjemmets plikter (husarbeid, matlaging, barnepass etc). Men det står også at mannen heller ikke skal misbruke sin makt i ekteskapet. At selv om han har fått tildelt lederrollen og makten så må han respektere kvinnen. Han må feks kunne si fra til kvinnen når hun har fordømmet sine huslige plikter på en måte som kvinnen ikke føler krenkende (høylytt kjefting, fysiske sanksjoner). 

ja, men hvem bryr seg om hva som står i bibelen da? det er jo fiksjon fra A-Å på lik linje med den nyeste utgaven av Donald. 

Synes det blir dumt om du skal leve etter kunnskapen du leser om i Donald :)

• Liker 23
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skulle latt mannen gjøre halve husarbeidet, hadde det ikke sett ut her, han er bare ikke flink til det!! Det er det samme som om jeg skulle skiftet dekk på lastebilen! Man gjør det man kan, og hjelper til på hver sin arena.

Hvor avansert husarbeid er det egentlig snakk om?? Du vet at i fattige land gjør barn husarbeid...? Man blir flink til det man øver på. Men klart det er lett å slurve over og gjøre en dårlig jobb, for da vet man at mamma tar over og gjør det selv.

Husarbeid: daglig og mye

Skifte dekk på bilen: to ganger i året

Reparere tøy: en gang i måneden, om små barn

Betale regninger/holde styr på økonomi: minst ukentlig, pluss årlige topper som selvangivelsen

Hvis du hadde bodd med broren din, hadde den skjeve arbeidsdelingen vært grei? Hva om du bodde med en venninne?

Det du gjør, er å undergrave forholdet deres. Skjev arbeidsdeling er sikkert greit når forholdet går greit, dere er glad i hverandre og du har tid til litt utenom jobb/husarbeid. Men i trange tider - om forholdet hangler, om en av dere må jobbe mye mer, når det blir knapphet på en eller annen ressurs (tid, penger, kjærlighet) - da står forholdet ikke så støtt, grunnet den der ubalansen mellom dere. Det er kanskje greit å ofre fritida for å gjøre fellesarbeid alene mens du har overskudd, men gjennom førti år? Det blir mange timer ekstra på deg. Timer du kunne brukt med ungene, eller da dere tp kunne gjort noe fint sammen. Isstedet står du der med golvkluten mens han koser seg med fritid....

Anonymkode: f3aab...bce

• Liker 18
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah! Der står det også i korte trekk at man kan selge sin datter til høystbydende eller drepe sin nabo om han ikke holder hviledagen hellig. Men, jeg regner med, som vanlig, at du som skrev det over selv velger å følge det som "passer" i bibelen. Resten er ikke så nøye. ;) 

• Liker 14
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør helst ikke sjonglere med regninger, så der er jeg enig med mannen din. Regninger skal betales ved forfall. Trenger man å sjonglere med dem så må man se på forholdet mellom inntekter og utgifter.  

Anonymkode: 9abda...555

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor avansert husarbeid er det egentlig snakk om?? Du vet at i fattige land gjør barn husarbeid...? Man blir flink til det man øver på. Men klart det er lett å slurve over og gjøre en dårlig jobb, for da vet man at mamma tar over og gjør det selv.

Husarbeid: daglig og mye

Skifte dekk på bilen: to ganger i året

Reparere tøy: en gang i måneden, om små barn

Betale regninger/holde styr på økonomi: minst ukentlig, pluss årlige topper som selvangivelsen

Hvis du hadde bodd med broren din, hadde den skjeve arbeidsdelingen vært grei? Hva om du bodde med en venninne?

Det du gjør, er å undergrave forholdet deres. Skjev arbeidsdeling er sikkert greit når forholdet går greit, dere er glad i hverandre og du har tid til litt utenom jobb/husarbeid. Men i trange tider - om forholdet hangler, om en av dere må jobbe mye mer, når det blir knapphet på en eller annen ressurs (tid, penger, kjærlighet) - da står forholdet ikke så støtt, grunnet den der ubalansen mellom dere. Det er kanskje greit å ofre fritida for å gjøre fellesarbeid alene mens du har overskudd, men gjennom førti år? Det blir mange timer ekstra på deg. Timer du kunne brukt med ungene, eller da dere tp kunne gjort noe fint sammen. Isstedet står du der med golvkluten mens han koser seg med fritid....

Anonymkode: f3aab...bce

Det er mye som må gjøre når man har hus som er noen år gammelt. Han sitter ikke på sofaen mesteparten av tiden og koser seg om det er du tror. Han gjør husarbeid, men ikke i dybden. Jeg vasker badet grundig, mens han kanskje hadde valgt å å støvsuge stua istedet.

Fordelingen vår er fin, og for oss fungerer det. Jeg føler meg ikke som en forsmådd overarbeidet husmor. Vi har det bra! Og det er alt som betyr noe.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man bør helst ikke sjonglere med regninger, så der er jeg enig med mannen din. Regninger skal betales ved forfall. Trenger man å sjonglere med dem så må man se på forholdet mellom inntekter og utgifter.  

Anonymkode: 9abda...555

Ordspill. Sjonglere som i å passe på hvilken regninger som må betales når. Herregud snakk om å plukke fra hverandre alt man skriver! 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mye som må gjøre når man har hus som er noen år gammelt. Han sitter ikke på sofaen mesteparten av tiden og koser seg om det er du tror. Han gjør husarbeid, men ikke i dybden. Jeg vasker badet grundig, mens han kanskje hadde valgt å å støvsuge stua istedet.

Fordelingen vår er fin, og for oss fungerer det. Jeg føler meg ikke som en forsmådd overarbeidet husmor. Vi har det bra! Og det er alt som betyr noe.

Så lenge dere har en jevn og rettferdig fordeling av arbeidet så er det ikke deg vi snakker om i denne tråden!

Det er det samme hvem som holder moppen så lenge begge jobber for familien AS sitt beste...

Problemet er når mannen ikke gjør det beste for familien og kun tenker på seg selv og dama godtar det år etter år! 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Ruccula skrev:

Så lenge dere har en jevn og rettferdig fordeling av arbeidet så er det ikke deg vi snakker om i denne tråden!

Det er det samme hvem som holder moppen så lenge begge jobber for familien AS sitt beste...

Problemet er når mannen ikke gjør det beste for familien og kun tenker på seg selv og dama godtar det år etter år! 

Det er jeg enig i! Mitt poeng er at man ikke alltid trenger å hige etter fullstendig 50% fordeling i alt man foretar seg i familien.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, men hvem bryr seg om hva som står i bibelen da? det er jo fiksjon fra A-Å på lik linje med den nyeste utgaven av Donald. 

Synes det blir dumt om du skal leve etter kunnskapen du leser om i Donald :)

Det er da mye bra i Donald.  🤗 Bibelen kan diskuteres. 😋

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i! Mitt poeng er at man ikke alltid trenger å hige etter fullstendig 50% fordeling i alt man foretar seg i familien.

Da har du totalt misforstått meningen med tråden...les igjen starts innlegget en gang til med nye øyne.

• Liker 2
Skrevet

Og plutselig er alle fornøyde..

Anonymkode: 5bcba...e08

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og plutselig er alle fornøyde..

Anonymkode: 5bcba...e08

?

Anonymkode: b901c...76c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er heeelt rettferdig at mannen gjør halve husarbeidet osv,  så da må dere snakke om dette helt fra begynnelsen. Vær ærlige mot dere selv og partneren så slipper dere å bygge feil forventninger hos en partner.

Jeg tok utgangspunkt i dette utsagnet fra TS.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jadda, og i tegneseriene står det at Supermann kan fly.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

Dere med udugelige menn!!  det er like mye deres skyld som mennene! 

Jeg synes du mangler mye kunnskap og forståelse for mellommenneskelige relasjoner og hvordan mange mennesker reagerer på forskjellige utfordringer.

Når maktforholdet er blitt så skjevt som det beskrives i en del tråder her inne, så ligger det vanligvis en prossess over tid bak - med mye manipulering, flytting av grenser og ofte "gaslighting". Det er naivt å tro at man kan sette rammer på den måten du beskriver overfor slike menn (og kvinner) som er villige til å utnytte og tråkke på andre, eller de som rett og slett ikke ser andres behov. Du ender ikke opp med et likeverdig forhold allikevel.

Det å fordele like mye skyld til ofre i slike forhold, er en enkel og i min mening slem skamlegging av mennesker som har støtt på noe de ikke mestrer. Vi kan nesten alle sammen ende i slike forhold, selv om nesten alle er sikre på at de ikke ville godtatt hverken det ene eller andre. Før de sitter der. Det er ikke fordeling av husarbeid eller andre oppgaver som er grunnproblemet, og det løses heller ikke ved bedre fordeling. Derimot kan mere respekt, forståelse og omtanke for hverandre resultere i bedre fordeling/forhold. Da må det en innsikt og/eller et ønske til fra den som utnytter den andre om å endre på dynamikken. Det kan komme fra krav fra den som utnyttes, men det hjelper ikke om ikke den andre endrer seg.

Synes du mobbeofre er like ansvarlige som mobbere? Burde de som mobbes i arbeidslivet satt klare grenser da de sa ja til å begynne i jobben?

Anonymkode: e86ec...63b

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Ikke flink" til husarbeid? Altså, vasking er jo ikke så utrolig avansert. Hvis det ikke er rent nok etterpå, er det jo rett og slett fordi man ikke har gjort det grundig nok, utifra latskap. Det hadde jeg ikke godtatt som unnskyldning for å unnasluntre. 
Og hvis du har lastebil, ser jeg på det som en selvfølge at du kan skifte dekk og ellers ta deg av alt som trengs med den, altså. 

Jeg er faktisk litt enig med deg, TS. Jeg skjønner ikke hvordan damer havner i situasjonen hvor de gjør alt i hjemmet, mens mannen bare sitter og spiller eller noe. Det er jo bare å sette ned foten, og ikke ta hans del av husarbeidet. Flaut at man må oppdra voksne menn, men utifra KG virket det som det ofte er sånn.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...