AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #1 Skrevet 25. november 2016 Jeg er veldig opptatt av riktig norsk, og det er få hverdagsting som irriterer meg like mye som skrivefeil Det er spesielt irriterende med skrivefeil i reklame, skilt og ting som skal få en bedrift eller noe til å se bra ut. Det er her mitt spørsmål kommer inn. Jeg har en sjef som bruker bindestrek i ord som jeg mener er ett ord. Hun sier at "jo, det går an å skrive det sånn". Jeg ble litt usikker da hun virket så sikker. Så nå spør jeg her inne: Hva er regelen for bruk av bindestrek? Kan den brukes i ord som aroma-massasje, kake-boks, spesial-tilbud og lignende? Jeg kjenner det klør litt når jeg ser det skrevet sånn, men det kan jo være lov, for alt jeg vet :O Anonymkode: ae4a4...078
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #2 Skrevet 25. november 2016 Jeg ville ikke brukt bindestrek på de og lignende ord. Anonymkode: 4f838...35c 1
Knut Berg Skrevet 25. november 2016 #3 Skrevet 25. november 2016 (endret) Korrekturavdelingen har skrivi adskillig om bindestrek. Innarbeidde ord skal skrivast utan, men ord som i større grad er laga der og då, bør skrivast med bindestrek. Ingen av dei du nemner, er eingong tvilstilfelle, dei må skrivast utan. Dessverre er eg redd for at skulen har lært sjefen din hennes vranglære, ei gong i tida. Misforstått hjelp i innlæringsfasen som aldri blei retta. Ja, pedagurkane har mange synder på samvitet som dei må svare for på domens dag! Endret 26. november 2016 av Knut Berg
Knut Berg Skrevet 25. november 2016 #4 Skrevet 25. november 2016 (endret) (feilpost) Endret 25. november 2016 av Knut Berg
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 På 25.11.2016 den 23.36, Knut Berg skrev: Korrekturavdelingen har skrivi adskillig om bindestrek. Innarbeidde ord skal skrivast utan, men ord som i større grad er laga der og då, bør skrivast med bindestrek. Ingen av dei du nemner, er eingong tvilstilfelle, dei må skrivast utan. Dessverre er eg redd for at skulen har lært sjefen din hennes vranglære, ei gong i tida. Misforstått hjelp i innlæringsfasen som aldri blei retta. Ja, pedagurkane har mange synder på samvitet som dei må svare for på domens dag! Tusen takk for superbra link! Ser at jeg har noen skrivefeil jeg også. Har blant annet alltid skrevet TV'en, ikke TV-en. Jeg synes også at det ser kjemperart ut å skrive Helse-Norge og Fotball-Norge, i stedet for helsenorge og fotballnorge. Vet ikke om jeg en gang klarer å gå over til den riktige skrivemåten Anonymkode: ae4a4...078
Gjest Overrasket Skrevet 27. november 2016 #6 Skrevet 27. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for superbra link! Ser at jeg har noen skrivefeil jeg også. Har blant annet alltid skrevet TV'en, ikke TV-en. Jeg synes også at det ser kjemperart ut å skrive Helse-Norge og Fotball-Norge, i stedet for helsenorge og fotballnorge. Vet ikke om jeg en gang klarer å gå over til den riktige skrivemåten Anonymkode: ae4a4...078 Det kommer vel av at Norge må ha stor bokstav uansett. Når noe står foran Norge må du bruke bindestrek for å skrive Norge rett. Ergo Sør-Norge men sørnorsk, om jeg husker rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå