Gå til innhold

Tanker om denne pcen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg først skal betale såpass mye så legger jeg heller på 6 laken til og kjøper Mac. 

Men tanker om denne? http://www.siba.no/data-nettbrett/laptop-barbar-pc/laptop-14-til-16-tommers-skjerm/lenovo-b50-10-80qr0068mx-130460

Anonymkode: 7fff0...a9d

Den har en 2 år gammel prosessor som var på bunnsegmentet til intel allerede da den kom ut, så nei.

Den prosessoren vil by på problemer, kjenner nok av folk som har slitt med at PCen går som sirup og fryser, derfor jeg fraråder alle å kjøpe PC med Celeron eller lavere. 

Da kommer du nok bedre ut av det med å slenge på litt ekstra for en Mac eller bedre PC.

Anonymkode: 475dd...24e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det egentlig du ønsker med en bærbar? Det blir litt rart når du mener at hvis ikke du kan få en til 3000 som oppfyller kravene så kan du like godt bruke mer enn tre ganger så mye penger for å få en Mac. Det er jo ikke sånn at de gir mye mer maskin for pengene eller holder seg mye bedre i verdi enn Windows-maskiner.

Anonymkode: abb19...4b6

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den prosessoren vil by på problemer, kjenner nok av folk som har slitt med at PCen går som sirup og fryser, derfor jeg fraråder alle å kjøpe PC med Celeron eller lavere.

Celeron er selvsagt tregere enn raskere prosessorer, men hvis når bærbare går ekstremt seint er det som oftest fordi de har en treg harddisk. De blir mye raskere med SSD. Hvis man er en sånn som aldri lukker vinduer i nettleseren må man også ha mye RAM.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kjøper jeg heller en Mac bare. Men har ikke så mye penger pdd. Kan jeg dele opp? Men da lommer vel summen betydelig høyere opp tilslutt?

Jo, du kan bruke kredittkort og kjøpe den med. Jeg gjorde det når jeg kjøpte min rett fra Apple på nett. Frakt er gratis. Har over hodet ikke angra på at jeg gjorde det slik, pc er og blir noe herk etter å hatt Mac. Air'en jeg kjøpte skal få duge lenge ;) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg først skal betale såpass mye så legger jeg heller på 6 laken til og kjøper Mac. 

Men tanker om denne? http://www.siba.no/data-nettbrett/laptop-barbar-pc/laptop-14-til-16-tommers-skjerm/lenovo-b50-10-80qr0068mx-130460

Det jeg tenker om denne er at den er utsolgt i nettbutikken, så du får ikke kjøpt den med mindre du tar på deg joggeskoene og flyr til en butikk.

Anonymkode: 3d7e2...7b6

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at de gir mye mer maskin for pengene eller holder seg mye bedre i verdi enn Windows-maskiner.

Jo, det gjør de. Absolutt.

Anonymkode: 86254...6f9

Skrevet
26 minutter siden, tdm900 skrev:

Jo, du kan bruke kredittkort og kjøpe den med. Jeg gjorde det når jeg kjøpte min rett fra Apple på nett. Frakt er gratis. Har over hodet ikke angra på at jeg gjorde det slik, pc er og blir noe herk etter å hatt Mac. Air'en jeg kjøpte skal få duge lenge ;) 

Du betalte alt med engang? Altså du paya med kredittkortet?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du betalte alt med engang? Altså du paya med kredittkortet?

Ja, gjorde det. Så ikke skyldig noe til leverandøren nei. Brukte et Mastercard som jeg har gjennom banken.

Gjest 2Bhonest
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den var ikke dum prismessig, men legger man på litt på budsjett får man ganske mye mer PC for pengene.

https://www.dustinhome.no/product/5010962260/ideapad-310-white

700 ekstra, men mer RAM og dobbelt så rask prosessor, har aldri skjønt hvorfor folk kjøper PCer for 2-3 tusen, da disse i utgangspunktet er såpass dårlige at de blir treige og klar for utbytting godt før et år er gått.

Vet du forskjellen mellom i5 og i3?

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Klarer virkelig ikke å forstå hvorfor du vil ha MAC. Det er å kaste penger ut av vinduet til ditt bruk.

Den minste prosessoren jeg ville anbefale er en i3. Den maskinen du spør om er langt under det,

Forskjellen mellom en i3 og i5  er at i5 har en turbofunksjon som gir ca 10% ekstra boost ved behov. Dette gjelder iaffa 6000 serien.

Skrevet
25 minutter siden, tdm900 skrev:

Ja, gjorde det. Så ikke skyldig noe til leverandøren nei. Brukte et Mastercard som jeg har gjennom banken.

Men å betale litt etter litt da? Å anbefaler?

Skrevet
12 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Klarer virkelig ikke å forstå hvorfor du vil ha MAC. Det er å kaste penger ut av vinduet til ditt bruk.

Den minste prosessoren jeg ville anbefale er en i3. Den maskinen du spør om er langt under det,

Forskjellen mellom en i3 og i5  er at i5 har en turbofunksjon som gir ca 10% ekstra boost ved behov. Dette gjelder iaffa 6000 serien.

Mac er den desidert beste student og surfe pcen. Hatt det før og er nydelig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men å betale litt etter litt da? Å anbefaler?

Betalte litt etter litt, elle så mye som du kan klare en mnd også. Som sagt så brutke jeg Mastercard

Skrevet
9 minutter siden, tdm900 skrev:

Betalte litt etter litt, elle så mye som du kan klare en mnd også. Som sagt så brutke jeg Mastercard

Henger ikke helt med. Altså du betalte litt etter litt pr mnd? Hvor mye da?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Henger ikke helt med. Altså du betalte litt etter litt pr mnd? Hvor mye da?

Du må betale minstesummen som er på 300,-. Oppover er det ingen grense

Skrevet
12 minutter siden, tdm900 skrev:

Du må betale minstesummen som er på 300,-. Oppover er det ingen grense

Hvordan gjorde du det? Pcen kosta 10.000. Hvordan delte du opp summen?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjorde du det? Pcen kosta 10.000. Hvordan delte du opp summen?

Noen ganger minstsummen andre ganger putta jeg på mer. Det ordnes i nettbanken

Skrevet
1 time siden, 2Bhonest skrev:

Vet du forskjellen mellom i5 og i3?

Det er feil det du sier at eneste forskjellen mellom i3 og i5 er turbo boost som gir "10%" mer ytelse er feil. i5 har også høyere cache og dobbelt mange kjerner, som vil si at prosesseren tåler større belastning, man kan kjøre flere programmer og faner uten at PCen blir treg eller fryser. Visstnok har i3 og i5 like mange tråder, men dette går på hypertreading som kun programvare som er kodet for hypertreading vil dra nytte. Derfor vil en i3 bli betraktelig tregere enn en i5 om man har oppe flere faner, programmer, streaming osv. på en gang. I tillegg hjelper cache med at prosessoren kan hurtiglagre mer informasjon mellom hver økt. 

i5 har vel også flere lines, men det er ikke særlig vesentlig på en bærbar da det er begrensinger på hardware oppgraderinger.

Så ja, jeg vet godt forskjellen på en i3 og i5, og skal man ha en solid PC som også kan brukes til litt heavy arbeid, multimedia så er en i5 å foretrekke.

Å si at i5 kun er 10% raskere enn i3 pga turbo boost blir feil, kanskje hvis man kun surferer lett på nettet, men ved all-round bruk er det vesentlig merkbar forskjell på en i3 og i5 i ytelsen.

Celeron er selvsagt tregere enn raskere prosessorer, men hvis når bærbare går ekstremt seint er det som oftest fordi de har en treg harddisk. De blir mye raskere med SSD. Hvis man er en sånn som aldri lukker vinduer i nettleseren må man også ha mye RAM.

Sant at en SSD gjør PCen raskere når det kommer til oppstart og fildeling, men om PCen er treg skyldes det mangel på RAM eller treg prosessor. 

En SSD gjør kun at filer leses og lastes raskere, altså kopiering av mapper, oppstart på programmer osv. 

Men om PCen derimot er treg, hakker, fryser så er dette derimot et resultat av dårlig prosessor. 

Man kunne fortsatt satt en lynrask M.2 SSD disk inn i en PC med Celeron prosessor, men det ville ikke gjort PCen betydlig raskere og eller gitt noen bedre flyt. Der blir prosessoren en for stor begrensning, eneste du ville merket var at PCen startet opp raskere, og at kopiering av filer og mapper ville brukt mindre tid.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, tdm900 skrev:

Noen ganger minstsummen andre ganger putta jeg på mer. Det ordnes i nettbanken

Kom det ikke renter?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom det ikke renter?

Å joda de løper de😝Men de får du trekt fra på skatten, uten at det hjelper så himla mye

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...