Gå til innhold

Er en sekk på 60 liter nok for denne reisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Thailand i 3 uker i jula. Er en kvinne på 23 år. 

Har sett litt på sekker på internett, da det sannsynligvis ikke vil være særlig praktisk å dra med seg en trillekoffert(Som er det eneste jeg har..) 
Noen som vet hvor stor sekk jeg burde ha på de 3 ukene? Har aldri reist så langt før. Er en 60 liters sekk nok tror dere? 

Anonymkode: cead1...b22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye du pakker med deg..? Og, trenger du ulike typer tøy, som til badeferie, byferie, "poshe nattklubber" osv?

tips uansett da jeg har vært der noen ganger - mange overnattingssteder tilbyr å vaske klærne dine. Du trenger strengt tatt ikke mer klær enn assortert tøy til 5-7 dager hvis du vasker underveis.. Og klær er billig der også, hvertfall "lette strand-klær"

Ble forresten litt misunnelig nå :P hvor skal du?

Skrevet

Det er jo annpå hvilken type tur du skal legge ut på. Backpacking? Shopping? Regner du med å få vasket klær underveis?

Det kan holde med en 60 liter, men det er kun du som vet hvor mye klær du skal ha i den. Du får finne fram alle klær, prøvepakke og veie sekken. Husk at det også er overvekt på sekker og at du ikke må bære mer enn du klarer. 

Anonymkode: 6d642...a78

Skrevet
3 minutter siden, Høna79 skrev:

Det kommer jo an på hvor mye du pakker med deg..? Og, trenger du ulike typer tøy, som til badeferie, byferie, "poshe nattklubber" osv?

tips uansett da jeg har vært der noen ganger - mange overnattingssteder tilbyr å vaske klærne dine. Du trenger strengt tatt ikke mer klær enn assortert tøy til 5-7 dager hvis du vasker underveis.. Og klær er billig der også, hvertfall "lette strand-klær"

Ble forresten litt misunnelig nå :P hvor skal du?

Det er sant. :) Skal feire nyttår der, så har jo lyst å ha med meg litt finklær også. Vet ikke helt hvor stor en 60 liters er IRL, så klarer ikke helt se hvor stor den er og hvor mye jeg får plass oppi den. 
Har bare bestilt til Bankok foreløbig, også blir vi der en dag eller to før vi reiser videre ut på forskjellige øyer. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo annpå hvilken type tur du skal legge ut på. Backpacking? Shopping? Regner du med å få vasket klær underveis?

Det kan holde med en 60 liter, men det er kun du som vet hvor mye klær du skal ha i den. Du får finne fram alle klær, prøvepakke og veie sekken. Husk at det også er overvekt på sekker og at du ikke må bære mer enn du klarer. 

Reiser med kjæresten så blir ingen backpacking tur, men kanskje mer shopping, avslapping også reise litt rundt selvfølgelig. Planen er å dra ut på forskjellige øyer med båter. 
Ja, problemet er bare at jeg tenker å kjøper en sekk på nettet og vet ikke hvor stor den er "IRL". Jeg liker jo å ha med meg litt klær, sminke og vil jo ha plass til noe på hjem turen og. 

Skrevet

Til den type tur så ville jeg droppet sekk. Så upraktisk er det ikke med koffert, og dere skal jo ha transport til ulike hoteller og øyer. Tro meg, her finnes det alltid alternativer for å slippe å bære kofferten selv

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. :) Skal feire nyttår der, så har jo lyst å ha med meg litt finklær også. Vet ikke helt hvor stor en 60 liters er IRL, så klarer ikke helt se hvor stor den er og hvor mye jeg får plass oppi den. 
Har bare bestilt til Bankok foreløbig, også blir vi der en dag eller to før vi reiser videre ut på forskjellige øyer. 

Reiser med kjæresten så blir ingen backpacking tur, men kanskje mer shopping, avslapping også reise litt rundt selvfølgelig. Planen er å dra ut på forskjellige øyer med båter. 
Ja, problemet er bare at jeg tenker å kjøper en sekk på nettet og vet ikke hvor stor den er "IRL". Jeg liker jo å ha med meg litt klær, sminke og vil jo ha plass til noe på hjem turen og. 

Finkjolen til nyttårsaften trenger ikke stor plass, det er vel 25-35 grader der nå? Du trenger sikkert ikke gensere engang, utover den du reiser i..

Antar du har fly med innsjekket bagasje? Tviler på at du klarer å fylle sekken hvis du bevisst prøver å pakke med deg lite, og det skal godt gjøres å få den til å veie mer enn 20 kg. Og shopper du mye kan du jo bare kjøpe en billig koffert underveis, cabin size

Og for å sjekke størrelse, stikk innom nærmeste sportsbutikk, 60 ltr er ganske konstant selv om sekkene er ulike

Skrevet

Mer enn nok! Jeg hadde 20 liter på en måned i Cuba for et par år siden, og jeg liker også å ha med greit med klær. Varikke interessert i shopping da. Ellers har jeg en sekk på 45 liter som jeg har brukt på lengre turer, den hadde plass til mye mer enn man skulle tro. Om det blir "krise" kan du jo kjøpe en sekk/bag i Thailand og ta med som håndbagasje hjem. God tur :D

Anonymkode: 0e261...68c

• Liker 1
Skrevet

60 liter synes jeg er greit, er det jeg har også -du kan tenke 2 bukser, en tykkere genser, 2 kjoler -eller en kjole + tynnere genser, to langarma tynne, et par singleter+undertøy/sokker for en uke, et ekstra par sko (eller to?), tynn (vindtett) jakke, to toalett-mapper (jeg bruker en som normalt og en til ladere og lignende). Etter dette vil du fortsatt ha plass igjen til badetøy/en bok osv., men følg med når det begynner å bli tungt. Tenk plass/vekt fra eksemplene mine med å putte inn dine egne behov og klær. Og tenk på hvilke klær du har på kroppen og noe av det du bærer i veske/bag når du reiser, de havner og mest sannsynlig oppi sekken på et tidspunkt. Ompakking er slit.

Etter egen erfaring har jeg begynt å forsøke å holde meg rundt 16-17-18 kg. Det føles tungt med utrent rygg i starten, hver eneste gang... Derfor er tankegangen den at det er morsommere å kunne sette seg ned og møte folk litt smårød i kinnene med et smil istedenfor hesblesende og utmattet. ;) Du vil møte andre som reiser for første gang og du vil se at mange reiser med alt for mye -råder deg så absolutt til å bli en som trenger lite. Og du som meg og andre vil kjenne på at det tar litt tid å finne ut av hva man egentlig trenger -for alle har sine egne personlige behov, og andre ting de kan forsake, og andre ting som dukker opp som plutselig er i ditt eie. Og etterhvert om du reiser mer så vil behovene endre seg også. Om du skal reise fra hostel til hostel, dra til flere byer osv. med sekken på ryggen -ja da lover jeg uansett at turen blir mye bedre med færre kilo! Har hatt enda større sekk jeg, min var på 70l og fullstappet første gang. Puuhh.

Tipser og om at det er smart å kjøpe en sekk med gode sidelommer og en under lokket, noen sekker har kun baklomme. Og med to belter rundt med lås, det er god avlastning å ha en over brystet. Og du kan få en butikkansatt til å tilpasse sekken for deg når du kjøper -selv om du vil finne ut av det selv etterhvert. 

Ønsker deg en god tur! :)

Anonymkode: fb4b6...9a8

Skrevet

Og en annen ting: for å spare plass RULL klærne, ikke brett dem sammen! Mye enklere. ;)

Anonymkode: fb4b6...9a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...