Trondheim Skrevet 25. november 2016 #1 Skrevet 25. november 2016 (endret) Livet endrer seg plutselig! De som er rike blir fattige og de som er fattige blir rike.. Hva bør man gjøre hvis krigen ødelegges sin land, og tvunget han å flykte ut. Det var ikke bare krigen og eksisterende situasjonen som tvunget meg å flykte, men mange våpende terroriser forsøkte å kidnappe meg for å få løsepenger fra min famile. Jeg er en ung på 23 år som kommer fra en berømte og rike famile i Syria. Det hadde jeg alt jeg ønskte i Syria. Jeg hadde snille far om mor, fire store leiligheter og noen leiligheter som leies ut til folk, dermed hadde vi flere egne biler. Min far er en berømt og flink lege som eier to sykehus i Syria, men dem ble styret av væpende terrorister. Dessuten hadde jeg bare tre år igjen for å bli lege, men krigen har ødelagt mitt studie og drepte min drømm. Som ung var det eneste valg å flykte ut, men hvor? Det ingen vet. Jeg bodde på et land som er i nærheten til Syria der jeg ble helt selvstendig og hadde så høyt inntekt (jeg har bli kjent med mange folk fra libanon og de tar kontakt med meg fremdeles), deretter fikk jeg et lovlig norsk oppholdstillatelse. Jeg reiste til norge i fjor, så bodde jeg her ca 1 år. Jeg lei og angrer meg så mye. Selv om det var noe vanskeligheter, men jeg vil ikke gi opp. Jeg lærte meg språket så fort og skaffet meg med en jobb og begynte på skolen. Men opfatter jeg hverdag at folken hater oss og alle folk er skummelt av oss. Det gjøre meg gråte hverdag, fordi jeg er så sensitiv person. Jeg aksepterer ikke at alle hater meg her, det hakes inni meg. Det har blitt ett år og jeg har ingen venn ! Når jeg snakker med noen på sosialmedia, de svarer nei beklager du kommer fra Syria. Tror dere at det er min skyld å komme fra Syria? Jeg tapte mange ting, men vil aldri tappe min verdighet. Det er noe som er veldig viktig for meg. Jeg tror at den beste løsning som gjøre meg glad er å gå tilbake til Syria, men det er jo så farlig valg. Jeg kommer til å dø sikkert hvis jeg drar til Syria. Hva anbfaler dere til meg? Kan noen gi meg en råd ? Det ønskte jeg å bli kjent med noen for å utvikle mine kunnskaper på norsk, men fant ikke noen som vil ta meg som venn. Den vanskeligste ting til meg at jeg har blitt liksom ensom, ingen bryer seg om meg og det jo så ekket følelse. Som trøndere sier " jeg er så klar". Endret 25. november 2016 av Trondheim 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #2 Skrevet 25. november 2016 Norge har en mer homogen befolkning enn andre land, det er ikke en "smeltedigel" slik USA er. Så det blir større kontraster mellom innvandrere og den opprinnelige befolkningen. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at vi har hatt - og fortsatt har - store problemer med ikke-vestlig innvandring. Det er ikke din personlige feil, og dessverre noe du lider for. Men du har jo selv kjent på maktesløsheten ved å miste kontroll, og mange nordmenn føler det dessverre også slik når innvandringen renner inn over landet uten at befolkningen har noen som helst medbestemmelsesrett. Ingen liker å miste grep om landet sitt. Jeg kan ikke anbefale deg noe som helst, da jeg ikke vet hva mulighetene er eller hva du ønsker. Hvorfor søkte du deg helt opp til Norge, fremfor et nærmere land i Europa? Anonymkode: 66f15...250 20
dillyduzit Skrevet 25. november 2016 #3 Skrevet 25. november 2016 (endret) Dette er kun mine egne tanker, så får de som er uenige, få være uenige, og dette har ingenting med deg å gjøre TS. Det er flott at du har prøvd å intregrere deg. Men vi godtok den første generasjonen som innvandret til Norge,vi lærte å leve med dem, og de respekterte de norske lovene, og at dette var Norge, ikke Afghanistan, Irak, Iran eller et annet land med andre lover og regler. De interegrete seg og ble en del av det norske samfunnet. Grunnen til at vi er som vi er, fordi vi opplever en tsunami av innvandrere som snylter på skatten, som tar seg friheten til å voldta jenter og kvinner, som prøver å presse oss nordmenn over på en muslimsk tro og absolutt ikke respekterer hvem vi, det norske folket er, og hva slags kultur vi har. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men media har skremt oss med skrekkhistorier. Disse som interegrerer seg, disse som lærer seg språket og forstår at vi er annerledes (som deg) er mer en velkommen til å bli. Det Norge har blitt, er ukjent for oss, vi liker det ikke og vil dermed kategorisere innvandrere som et "problem" for det norske samfunnet. Men som nevnt, de som får seg en jobb, godtar at vi ikke har islam som religion og disse som respekterer oss, har vi ingenting vondt mot. Det er bare de andre som ikke vil som vi ikke er på bølgelengde med. edit; grove skrivefeil. edit 2: Ser forsatt en del skrivefeil, orker ikke å rette. Endret 26. november 2016 av dillyduzit 24
Trondheim Skrevet 25. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at vi har hatt - og fortsatt har - store problemer med ikke-vestlig innvandring. Det er ikke din personlige feil, og dessverre noe du lider for. Men du har jo selv kjent på maktesløsheten ved å miste kontroll, og mange nordmenn føler det dessverre også slik når innvandringen renner inn over landet uten at befolkningen har noen som helst medbestemmelsesrett. Ingen liker å miste grep om landet sitt. Jeg kan ikke anbefale deg noe som helst, da jeg ikke vet hva mulighetene er eller hva du ønsker. Hvorfor søkte du deg helt opp til Norge, fremfor et nærmere land i Europa? Anonymkode: 66f15...250 Det finnes flere folk som er åpent, men de fleste er jo bekymret av oss. Det var viktig spørsmål som du spurte, hvorfor jeg valgt norge? Det var ikke noe å gjøre med å velge! Jeg har aldri tenkt å flykte til europe i hele tatt. Mange som flykte inn her trodde de får alt det trenger! Derfor de tar båt og reiser av og til. Men jeg hadde alt fra før og som et arabisk utrykke sier "mine øynen har ikke lyst på noe lenger" Men jeg fikk tilbud fra Norge å flykte her. Jeg trodde at folk har ingen problem med dette, men det var jo noe annet. Jeg vil ikke forstyrre de snille folk her. Tidligere reiste jeg inni europa og fant ut at Norge er det beste i verden og folken her er så snille enn de andre europeerne. Men er det mulig å leve med slik vondt som haker meg hverdag? Endret 25. november 2016 av Trondheim
Trondheim Skrevet 25. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2016 23 minutter siden, dillyduzit skrev: Dette er kun mine egne tanker, så får de som er uenige, få være uenige, og dette har ingenting med deg å gjøre TS. Det er flott at du har prøvd å integrere deg. Men vi godtok den første generasjonen som innvandret til Norge,vi lærte å leve med dem, og de respekterte de norske lovene, og at dette var Norge, ikke Afghanistan, Irak, Iran eller et annet land med andre lover og regler. De interegrete seg og ble en del av det norske samfunnet. Grunnen til at vi er som vi er, fordi vi opplever en tsunami av innvandrere som snylter på skatten, som tar seg friheten til å voldta jenter og kvinner, som prøver å presse oss nordmenn over på en muslismk tro og absolutt ikke respekterer hvem vi, det norske folket er, og hva skalgs kultur vi har. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men media har skremt oss med skrekkhistorier. Disse som interegrerer seg, disse som lærer seg språket og forstår at vi er annerledes (som deg) er mer en velkommen til å bli. Det Norge har blitt, er ukjent for oss, vi liker det ikke og vil dermed kategorisere innvandrere som et "problem" for det norske samfunnet. Men som nevnt, de som får seg en jobb, godtar at vi ikke har islam som religion og disse som respekterer oss, har vi ingenting vondt mot. Det er bare de andre som ikke vil som vi ikke er på bølgelengde med. Det er jo så riktig den du sier, når det gjelder folk som styler på skatten. Jeg er selv blir blir sint på de som vil ikke jobbe og være naver. Men det er urettferdig at nordmenn tror at alle folk er like. Jeg tror at mange syrere integrerte seg allerede fordi vi kommer fra et sivilisert og avansert land. Gjerne at du lese om suksess historier for Syrere i Norge. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #6 Skrevet 25. november 2016 3 minutter siden, Trondheim skrev: Det er jo så riktig den du sier, når det gjelder folk som styler på skatten. Jeg er selv blir blir sint på de som vil ikke jobbe og være naver. Men det er urettferdig at nordmenn tror at alle folk er like. Jeg tror at mange syrere integrerte seg allerede fordi vi kommer fra et sivilisert og avansert land. Gjerne at du lese om suksess historier for Syrere i Norge. Du er ikke integrert. Beklager. Kanskje barna dine kan bli gode nordmenn, men du er allerede en voksen syrer. Anonymkode: 004ec...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #7 Skrevet 25. november 2016 Ta kontakt med Røde kors, tilby å være en av de som gjør frivillig arbeid. Da tenker jeg at du nok kommer i kontakt med gode venner. Ikke gi opp. Anonymkode: 0ecb9...e1f 17
Trondheim Skrevet 25. november 2016 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke integrert. Beklager. Kanskje barna dine kan bli gode nordmenn, men du er allerede en voksen syrer. Anonymkode: 004ec...3f5 Det er jo din egen tenk som jeg respekt 😊. Jeg synes at jeg er mye integrert her og kommer til å bli lege her som betjener deres samfunnet i fremtida. Jeg forstår reglene og respekterer dem såpass. Jeg har ingen barriere som vil hindre meg å bli integrert. Jeg vet ikke om jeg vil ha barne i fremtiden hvis det skal være slik etterhvert. Jeg kommer iallfall til å gifte meg med ei norsk jente hvis jeg har bestemt meg å bo i Norge. 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #9 Skrevet 25. november 2016 58 minutter siden, Trondheim skrev: Livet endrer seg plutselig! De som er rike blir fattige og de som er fattige blir rike.. Hva bør man gjøre hvis krigen ødelegges sin land, og tvunget han å flykte ut. Jeg er en ung på 23 år som kommer fra berømte og rike famile i Syria. Det hadde jeg alt jeg ønskte i Syria. Jeg hadde snille far om mor, fire store leiligheter og noen leiligheter som leies ut til folk, og hadde flere egne biler. Dessuten hadde jeg bare tre år igjen for å bli lege, men krigen har ødelagt mitt studie og drepte min drømm. Som ung var det eneste valg å flykte ut, men hvor? Det ingen vet. Jeg bodde på et land som er i nærheten til Syria, deretter fikk jeg et lovlig norsk oppholdtillatelse. Jeg reiste til norge i fjor, så bodde jeg her ca 1 år. Jeg lei og angrer meg så mye. Selv om det var noe vanskeligheter, men jeg vil ikke gi opp. Jeg lærte meg språket så fort og skaffet meg med en jobb og begynte på skolen. Men opfatter jeg hverdag at folken hater oss og alle folk er skummelt av oss. Det gjøre meg gråte hverdag, fordi jeg er så sensitiv person. Jeg aksepterer ikke at alle hater meg her, det hakes inni meg. Det har blitt ett år og jeg har ingen venn ! Når jeg snakker med noen på sosialmedia, de svarer nei beklager du kommer fra Syria. Tror dere at det er min skyld å komme fra Syria? Jeg tapte mange ting, men vil aldri tappe min verdighet. Det er noe som er veldig viktig for meg. Jeg tror at den beste løsning som gjøre meg glad er å gå tilbake til Syria, men det er jo så farlig valg. Jeg kommer til å dø sikkert hvis jeg drar til Syria. Hva anbfaler dere til meg? Kan noen gi meg en råd ? Det ønskte jeg å bli kjent med noen for å utvikle mine kunnskaper på norsk, men fant ikke noen som vil ta meg som venn. Den vanskeligste ting til meg at jeg har blitt liksom ensom, ingen bryer seg om meg og det jo så ekket følelse. Som trøndere sier " jeg er så klar". Jeg synes det var et fint innlegg. Folk hater ikke dere, dw er redde fremmede her. Det kan føles som hat. Jeg kommer også fra et annet land men som ligger i Europa og bor her. Ikke gi opp, ikke flytt tilbake nå. Syria er ødelagt. Jeg råder deg å bruke tiden din her i Norge og prøve å fullføre din utdanning. Få venner som kanskje også er fra Syria? Etterhvert får du norske venner, nordmenn er bare veldig treige. Og etter noen år, om du fortsatt ikke trives, kan du jo se an om krigen er over og vende tilbake. Sender deg masse klemmer. Innlegget ditt har hjulpet meg på en veldig vanskelig dag. Takk! Anonymkode: 1d098...ecb 7
Gjest kaninen Skrevet 25. november 2016 #10 Skrevet 25. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke integrert. Beklager. Kanskje barna dine kan bli gode nordmenn, men du er allerede en voksen syrer. Anonymkode: 004ec...3f5 Selvfølgelig kan han bli integrert selv om han kom som voksen, hva snakker du om. Og du Trondheim jeg skjønner det er vanskelig å komme til et nytt land! Folk flest i Norge hater ikke syrere, men mange er litt skremt av det har kommet såpass mange flyktninger til Norge de siste årene, og vi har hatt noen utfordringer knyttet til dette. Men hvis du står på er jeg sikker på du vil få et godt liv i Norge, og du vil oppdage at de fleste nordmenn vil akseptere deg uansett hvor du kommer fra! De som skriver rasistiske innlegg under artikler på facebook som handler om innvandring representerer ikke flertallet. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke integrert. Beklager. Kanskje barna dine kan bli gode nordmenn, men du er allerede en voksen syrer. Anonymkode: 004ec...3f5 Dette var unødvendig, og slemt sagt... Ts, jeg tror dillyduzit har oppsummert det ganske bra. Det er vondt å høre at du har det slik, og håper virkelig at du får flere venner! Det jo dessverre slik at vi nesten bare hører at flyktningsstrømmen som har kommet nå har det vært mye bråk og voldtekter med. Jeg, som kvinne, blir dermed ekstra var når det kommer til mannlige innvandrere/flyktninger må jeg dessverre innrømme. Det er dumt at slike som deg ikke kommer mer frem i lyset! Lykke til! Anonymkode: 6768f...25a 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 Ingen misliker deg fordi du er syrer eller fra et annet land. Nordmenn er bare litt lite imøtekommende og skeptisk til alt som er nytt og liker det som er kjent. Den beste måten å bli kjent med folk er gjennom aktiviteter. Jobb, frivillig arbeid eller fritidsaktiviteter. Da blir man kjent på en annen måte (mer indirekte). Det kan være enklere i dette landet. Alle som ikke er norske (og mange norske også ), syns norske folk er kalde og avvisende. Det er antagelig noe sant i det. Prøv å få godkjent det du kan av medisinstudiene å prøv å få fullført det enten i Norge eller et annet land. Ellers: god norsk for en som bare har vært i landet ett år! Anonymkode: f27df...307 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 Grunnen til at noen nordmenn kanskje er litt kalde mot deg (vil ikke si hate) er fordi noen flyktninger tar med seg sin islamske tro og forlanger halal kjøtt, forlanger at barnehager servere halal kjøtt, føler seg brydd av jul og julefeiring. Noen flyktninger har jo også voldtatt jenter. Skal ikke skjære alle over en kan men dette kan være årsaker. Som noen skrev over her du kan melde deg som frivillig hos røde kors så blir du kjent med folk. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 1aea6...1cc 5
Trondheim Skrevet 25. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2016 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen misliker deg fordi du er syrer eller fra et annet land. Nordmenn er bare litt lite imøtekommende og skeptisk til alt som er nytt og liker det som er kjent. Den beste måten å bli kjent med folk er gjennom aktiviteter. Jobb, frivillig arbeid eller fritidsaktiviteter. Da blir man kjent på en annen måte (mer indirekte). Det kan være enklere i dette landet. Alle som ikke er norske (og mange norske også ), syns norske folk er kalde og avvisende. Det er antagelig noe sant i det. Prøv å få godkjent det du kan av medisinstudiene å prøv å få fullført det enten i Norge eller et annet land. Ellers: god norsk for en som bare har vært i landet ett år! Anonymkode: f27df...307 Takk! Jeg jobber hardt mot målet mitt selv om det er litt navskelig med norsken, men jeg elsker dette språket og det er så koselig å lære norsk. jeg får 5-6 nesten på alle studiespesialiseringfag og håper jeg klarer det! Endret 25. november 2016 av Trondheim 15
Gjest Overrasket Skrevet 25. november 2016 #15 Skrevet 25. november 2016 Hei TS! For en gang skyld skal jeg bruke et engelsk uttrykk: Go you!! Man må legge ned mye arbeid i å finne venner i et nytt land. Det et sånn det er. Det finnes ingen lett løsning, bare pågangsmot! Så kan det hende at Norge er litt spesielt vanskelig. Det jeg synes fungerer best blant nordmenn er å ha noen få, veldig viktige venner. Men hovedbudskapet jeg har er at du må bare gjøre stadig nye forsøk på å finne venner. Det du kan styre er hvor hardt du prøver, og det finnes det jo ingen grenser for!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #16 Skrevet 25. november 2016 Jeg ble veldig rørt og lei meg av innlegget ditt, og føler med deg - selv om jeg ikke aaner hva du har gjennomgått når det gjelder krig og flukt. Din historie er virkelig opprørende, selv om du sikkert har mye mer på hjertet enn du har fortalt her. Jeg er norsk selv, men må innrømme jeg føler det slik som deg innimellom. Føler meg utenfor og ulike alle andre, jeg er veldig sensitiv og gråter lett. Opplever en del mennesker her i Norge som uempatiske og til dels uengasjerte i andres liv, og føler at ingen liker meg. Man skal være så tøff og passe på seg og sitt. Mye av dette handler nok om at mange nordmenn er introverte og redde for å trenge seg på andre mennesker.. Problemet er bare at det virker som om man ikke bryr seg om andre. Noen ganger får jeg tilbake troen på menneskeheten når jeg møter snille, varme, gode og oppriktige mennesker. Men jeg prøver å tenke at disse menneskene som ikke er hyggelige har problemer med seg selv, å ikke ta det personlig! Det jeg prøver å si, på en klønete måte, er at selv jeg som norsk ikke føler meg "godtatt" og utenfor innimellom - og at slemme mennesker er slemme uansett hvem du er. Og hvis folk mener det er feil at du kommer fra Syria - da er det like greit at å la de gå. Sånne mennesker har man ikke behov for. Uansett, poenget mitt er: ikke gi opp! Det finnes gode nordmenn, mange av oss er bare skeptiske og redde for nye ting og mennesker. Du må kanskje ta litt mer initiativ selv i starten. Oppsøk steder hvor du kan treffe åpenhjertige mennesker. Hva med språkkafe i Trondheim? Eller på bibliotek? Hva med å jobbe i en barnehage eller på et kontor eller som assistent på en skol Du virker som en utrolig varm og snill person, håper virkelig det ordner seg for deg!! Dette var et rotete og klønete innlegg, beklager dårlig formulering Anonymkode: a0ee2...329 4
Gjest kaninen Skrevet 25. november 2016 #17 Skrevet 25. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi prøver å hjelpe, men takken tilbake er kriminalitet, voldtekter, ran, blind vold osv. Anonymkode: 07fd3...d00 Ting er virkelig ikke så svart hvitt som det. Det er ytterst få mennesker som har lyst til å leve et liv i fattigdom og kriminalitet. Noen kunne helt sikkert prøvde hardere, men det er utrolig vanskelig å flytte til et land som er svært ulikt fra det man kommer fra. Det er tross alt mange nordmenn som også ender opp som kriminelle, og disse har jo (som regel) et betydelig bedre utgangspunkt for å klare seg i dette samfunnet. Det ligger større ting bak at innvandrere blir kriminelle enn at de er dårlige mennesker. Det er ikke kun individets feil, selv om man ikke skal ansvarsfraskrivelse folk heller. Sosioøkonomiske forhold, marginalisering og utfordringene ved å plutselig skulle tilpasse seg et samfunn som er svært ulikt som det du har vokst opp i, er alle forhold som spiller inn.
Gjest kaninen Skrevet 25. november 2016 #18 Skrevet 25. november 2016 1 time siden, Trondheim skrev: Takk! Jeg jobber hardt mot målet mitt selv om det er litt navskelig med norsken, men jeg elsker dette språket og det er så koselig å lære norsk. jeg får 5-6 nesten på alle studiespesialiseringfag og håper jeg klarer det! Godt jobba! Med den innstillingen kan du bli hva du vil!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #19 Skrevet 25. november 2016 1 time siden, Trondheim skrev: Det er jo din egen tenk som jeg respekt 😊. Jeg synes at jeg er mye integrert her og kommer til å bli lege her som betjener deres samfunnet i fremtida. Jeg forstår reglene og respekterer dem såpass. Jeg har ingen barriere som vil hindre meg å bli integrert. Jeg vet ikke om jeg vil ha barne i fremtiden hvis det skal være slik etterhvert. Jeg kommer iallfall til å gifte meg med ei norsk jente hvis jeg har bestemt meg å bo i Norge. Akkurat det tror jeg du kan gi opp først som sist. Anonymkode: 19dbf...f3e 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #20 Skrevet 25. november 2016 Helt klart Anonymkode: 07fd3...d00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå