Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #1 Skrevet 27. november 2004 I disse formelle julebordstider skal man til stadighet ta seg ut sammen med sin kjære - og problemer oppstår: Ved koldtbord: Har jeg lært at man ikke skal blande fisk og kjøtt på samme tallerken, dessuten starte med fisk/fugl og ta kjøttet etterhvert. Dessuten er det jo grenser for hvor mye man bør ha på tallerkenen. .. eller bryr ikke folk seg? Og egentlig blir det vel mer lagt merke til når den pent oppdratte halvdel kommenterer den andres usiviliserte bordskikk i andes påhør? Og en ting er å gafle i seg når man spiser hjemme - men prøver ikke de fleste å sitte pent og holde bestikket litt annerledes enn en spade når man spiser ute...? Skalldyr: hva gjør man med hummer, kreps og krabber når det ikke finnes eget bestikk til dette? Jeg brukte håndkraft, gaffel og vektstangprinsippet og endte med blodig serviett og veldig mange små deler... Er det uhøflig av kelnerne å servere kaffe mens folk fortsatt spiser hovedrett (og det er første porsjon..)? Jaja. Bare noen tanker etter et julebord som egentlig var både hyggelig og anstendig.
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #2 Skrevet 27. november 2004 Ved koldtbord: Har jeg lært at man ikke skal blande fisk og kjøtt på samme tallerken, dessuten starte med fisk/fugl og ta kjøttet etterhvert. Dessuten er det jo grenser for hvor mye man bør ha på tallerkenen. .. eller bryr ikke folk seg? Jeg blander ikke, og det er vel det som er korrekt, men jeg bryr meg ikke om andre gjør det. Og egentlig blir det vel mer lagt merke til når den pent oppdratte halvdel kommenterer den andres usiviliserte bordskikk i andes påhør? Negative kommentarer bør aldri tas i andres påsyn, mener nå jeg. Og en ting er å gafle i seg når man spiser hjemme - men prøver ikke de fleste å sitte pent og holde bestikket litt annerledes enn en spade når man spiser ute...? Jeg tror jeg spiser ganske pent uansett, men en ekstra innsats når man er ute blant folk synes jeg ikke er for mye å kreve. Skalldyr: hva gjør man med hummer, kreps og krabber når det ikke finnes eget bestikk til dette? Jeg brukte håndkraft, gaffel og vektstangprinsippet og endte med blodig serviett og veldig mange små deler... Hvis det er koldtbord- la være å ta det! Er det uhøflig av kelnerne å servere kaffe mens folk fortsatt spiser hovedrett (og det er første porsjon..)? Ja, det synes jeg.
Gjest julegrizen Skrevet 28. november 2004 #3 Skrevet 28. november 2004 var på julebord på danskebåten i helga. servitrisene tok fra oss tallerkenene selv om vi knapt var ferdige og fjernet halvfulle ruskefat fra oss uten å gi oss nye tilbake. ville visst bli så fort kvitt oss som mulig selv om vi bare hadde sittet der 15 min å spist og det var lov å bli sittende å spise så mye man ville i 2 timer. jaja......
Gjest Catwoman Skrevet 28. november 2004 #4 Skrevet 28. november 2004 jeg tenker sånn: når man spiser ut spiser man pent, med gaffel og kniv, med lukket munn, unngår slafsing og smatting og prating med mat i munnen. ja rett og slett spise ordentlig. Jeg syns ikke man skal kommentere noens bordskikk mens andre hører det. At man ikke skal blande fisk og kjøtt på tallerkenen, syns jeg, ærlig talt, høres helt tullete ut. Nå spiser jeg ingen av delene, men hvis noen hadde kommet til meg og sagt at det ikke var pent å blande salat og poteter på tallerkenen hadde jeg mest sannsynlig bare stirret dmt på dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå