Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør og har minste sats, og har derfor ikke råd til å kjøpe dyre julegaver. Jeg kjøper heller ikke til andre enn helt nær familie, som søsken og tantebarna, samt egne unger og foreldre.

Selv om jeg har dårlig råd, vil jeg gjerne prøve å finne gaver som ikke ser alt for billig og simple ut, så jeg prøver å følge med på tilbud og restekasser osv. Og jeg synes selv jeg har fått mange fine gaver på den måten.

Jeg handler også juelting jeg kan gi bort til neste jul i januar.

Men så leser jeg her inne at folk ikke liker slikt, de føler at slike gaver bare blir rasket med seg. Jeg har funnet fine ting på felleskjøpet sin restekasse, men så at en her inne var lei slike gaver rasket med seg fra reste torget på felleskjøpet. Og tenkte at kanskje tenker mine slik også, Men faktisk legger jeg mye arbeid og omtanke i disse gavene, nettopp fordi jeg ikke har råd til å gi dem det jeg ønsker, men jeg prøver å finne gaver jeg tror de vil like. Når jeg finner en gave til 100 kr som har kostet 600 føler jeg virkelig at jeg har gjort et kupp.
Ingen har klaget noen gang, men jeg blir litt betenkt når jeg leser om holdningene noen har til å kjøpe gaver på tilbud.

Jeg har aldri fått noen klager, eller at noen har ønsket å bytte. Men det kan jo skje at noe må byttes en gang, og det byr jo selvfølgelig på problemer når jeg har kjøpt gaver på den måten, men da tenker jeg å heller gi vedkommende penger og forklare at jeg kjøpte det på tilbud.

Hva tenker dere andre?

Alternativet er jo å kjøpe veldig billige gaver som en blomst, en twist pose osv

Anonymkode: 75ada...5f2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bry deg om alt det negative folk skriver her inne. Utifra hva enkelte skriver så skulle man jo nesten trodd at det var prisen på gavene som betydde noe og ikke tanken. Det blir for tåpelig at voksne mennesker skal klage på gaver, da fortjener dem ingen gave i det hele tatt mener nå jeg! Kjøp det du har råd til og vit at det er bra nok! 

Skrevet (endret)

Ikke tenk sånn! 

Tror de som skriver at ting blir rasket med, mener når jeg feks får utstyr til noe jeg aldri har drevet med. Onkelen min gjør dette, gir tykke skihansker til meg som hater å være ute. Han har mest sannsynlig kjøpt de uten tanke på mottaker, og gir så bare vilkårlig. Det er ikke det samme som å finne noen fine slikkepotter for 10 kr og gi til meg som elsker å bake! Pris er ikke det viktige, en om det er noe personen har interesse av! Det er virkelig tanken bak som har alt å si.

Endret av smartipants
  • Liker 10
Skrevet

Jeg har kjøpt julegaver som jeg fant på tilbud et apr uker senere. Man kan ikke forutse hvilke varer som kommer til å være på tilbud selv om man kjøper de til fullpris

Anonymkode: 82492...657

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Det er tanken som teller, ikke prisen.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Folk er forskjellige, noen er glad for det de får mens andre skal ha dyre og fine gaver. 

Julen viser hvilke verdier som bor i mange mootakere av julegaver.Hev deg over dem.

Anonymkode: 07b1f...1ac

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og har minste sats, og har derfor ikke råd til å kjøpe dyre julegaver. Jeg kjøper heller ikke til andre enn helt nær familie, som søsken og tantebarna, samt egne unger og foreldre.

Selv om jeg har dårlig råd, vil jeg gjerne prøve å finne gaver som ikke ser alt for billig og simple ut, så jeg prøver å følge med på tilbud og restekasser osv. Og jeg synes selv jeg har fått mange fine gaver på den måten.

Jeg handler også juelting jeg kan gi bort til neste jul i januar.

Men så leser jeg her inne at folk ikke liker slikt, de føler at slike gaver bare blir rasket med seg. Jeg har funnet fine ting på felleskjøpet sin restekasse, men så at en her inne var lei slike gaver rasket med seg fra reste torget på felleskjøpet. Og tenkte at kanskje tenker mine slik også, Men faktisk legger jeg mye arbeid og omtanke i disse gavene, nettopp fordi jeg ikke har råd til å gi dem det jeg ønsker, men jeg prøver å finne gaver jeg tror de vil like. Når jeg finner en gave til 100 kr som har kostet 600 føler jeg virkelig at jeg har gjort et kupp.
Ingen har klaget noen gang, men jeg blir litt betenkt når jeg leser om holdningene noen har til å kjøpe gaver på tilbud.

Jeg har aldri fått noen klager, eller at noen har ønsket å bytte. Men det kan jo skje at noe må byttes en gang, og det byr jo selvfølgelig på problemer når jeg har kjøpt gaver på den måten, men da tenker jeg å heller gi vedkommende penger og forklare at jeg kjøpte det på tilbud.

Hva tenker dere andre?

Alternativet er jo å kjøpe veldig billige gaver som en blomst, en twist pose osv

Jeg tenker at du ikke skal ofre en eneste tanke på noen som sitter bak et tastatur og skriver "Jeg liker ikke gaver som noen har "rasket med seg" billig fra et restetorg".

Jeg er i full jobb og har ikke en hemning i verden ved å gjøre et kupp på julegaver. Det tyder på god planlegging og god innsikt i mottagers stil og behov/ønsker. Årets julegaver har jeg plukket med meg siden påsketider :)

Jeg synes du skal være stolt over hvordan du har valgt å løse julen med gaver, og å ha gjort gode kjøp som passer akkurat din økonomi på en god og smart måte.

• Liker 2
Skrevet

Det folk stort sett reagerer på er vel at de får gaver de hverken ønsker seg eller har bruk for. Sier ikke at det ikke er noen som er mer kravstore enn det, men tråder der "restekasser" typisk blir diskutert er jo når man har fått noe man egentlig bare vil kvitte seg med med en gang. Ikke fordi det er billig eller kjøpt på tilbud, men fordi man hverken trenger det, liker det eller skjønner hvor man skal gjøre av det. Jeg er blant dem som heller vil slippe å få gave enn å få ting som bare tar opp plass, men kan sette like stor pris på en gave til en femtilapp som til en tusenlapp. Det handler ikke bare om hva JEG ønsker, men også om hva jeg synes det er unødvendig at andre bruker penger på. 

• Liker 4
Skrevet

At du finner en ting som har kostet 600 nedsatt til 100 er jo flott, så lenge det ligger genuin omtanke bak. Smartipants og Ananas skriver akkurat det jeg mener.

Anonymkode: 1d1b9...aae

Skrevet

Tanken som teller!

Når du er ufør og har minste sats synes jeg det bare er utrolig generøst av deg å faktisk kjøpe julegaver til de du er glad i!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt de fleste julegavene i dag, altså på tilbud. Synes det er veldig smart! Ingen trenger å vite det heller? Man sier vel ikke under pakkeåpningen "denne kjøpte jeg på 70% tilbud"akkurat :P

Anonymkode: ec4f7...2da

• Liker 6
Skrevet

Ulempen med "tilbudsgaver" er jo at de kan ikke alltid byttes. Det er ytterst sjelden at jeg bytter gaver, men jeg liker å ha muligheten. 

Skrevet

Jeg har fått enkelte gaver som åpenbart er "ræl" for meg uavhengig av pris. Type nips til hjemmet(jeg har lite pynt) og ting jeg ikke bruker overhodet.

Derimot blir jeg glad for sjokolade/ullsokker/generelt ullting/votter og annet spiselig/drikkbart. 

Jeg bruker ikke pyjamaser/lysholdere/duftlys/parfymerte kremer/hudpleie fra tilfeldige merker(pga allergi) og dermed blir jo det bortkasta penger for den som kjøper.

Anonymkode: 44bb0...934

• Liker 1
Skrevet

Jeg handler også på tilbud! Bryr meg filla om hva folk mener om det! Men, forsøker å tenke på at det er noe mottakeren trenger eller ønsker seg, slik at det ikke bare blir noe ræl. Jeg er også sånn at finner jeg det jeg hadde tenkt å kjøpe på tilbud, så er det penger spart til meg! Ikke snakk om at jeg kjøper noe i tillegg for å komme opp i den planlagte summen! 

Fortsett som du gjør du, og ikke bry deg om hva andre mener!

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Lykke_ skrev:

Ikke bry deg om alt det negative folk skriver her inne. Utifra hva enkelte skriver så skulle man jo nesten trodd at det var prisen på gavene som betydde noe og ikke tanken. Det blir for tåpelig at voksne mennesker skal klage på gaver, da fortjener dem ingen gave i det hele tatt mener nå jeg! Kjøp det du har råd til og vit at det er bra nok! 

Enig i dette

Selv kjøper jeg gaver på tilbud (i år har jeg handlet på netthandel.no, bestilte et par ting i dag -black friday- som jeg vet er et skikkelig kupp, i tilbudskasser hos europris) 

Jeg vet at mottakerne blir fornøyde siden jeg har kjøpt ting de liker. Og heldigvis så driter de i om jeg betalte 5 kr eller 500 kr. Eller...de blir faktisk litt sure om jeg betaler for mye siden jeg er ufør med minstesats. 

Mennesker som ikke setter pris på gaver pga prisen er mennesker jeg ikke har i min omgangskrets da de har helt andre verdier i livet enn meg

Og når det kommer til det man leser her på KG så skal man ta alt med en klype salt. Virker som at de aller fleste omvandles til ekle bitches så fort de logger seg på KG :ler:  

• Liker 2
Skrevet

Det syns jeg ikke du skal tenke på ts, det er faktisk veldig fornuftig av deg og planlegge slik og kjøpe gaver du har råd til. Alt for mange blir fristet til å bruke feks kredittkort på denne tiden av året, og da er ikke luksusfellen langt unna.  Det skal faktisk være tanken som teller.I motsatt fall sier det noe om holdningene og verdiene til de du gir gave til, og da fortjener de ikke gave etter min mening om de blir misfornøyde.

F.eks i fjor var den aller fineste gaven jeg fikk 2 gamle julekuler fra mormor, de er 27 år gamle. Forhistorien var at de ble kjøpt til den julekvelden jeg var 2 år av morfar som døde samme år, historien om morfar som kjøpte de til meg og hengte de nederst på treet har jeg hørt om hele livet. Disse to julekulene henger fortsatt i stua der jeg hang de opp i fjor. De kommer aldri til å bli tatt ned og henger der året rund :)

Mormor er slik ellers og, jeg får gamle ting hun har i huset, året før fikk jeg et gammelt blått skjerf med blomster, jeg bruker det ikke som skjerf men som duk på et bord :) Sånne ting gir huset sjel syns jeg, og jeg omgir meg med sånt heller enn fancy dyrt fjas.

Kos deg med adventsiden ts, og ikke bekymre deg for de gavene :tree::klem1:

• Liker 5
Skrevet

Ts her

Jeg blir glad av svarene jeg har fått her, da er det kanskje bra det jeg gjør likevel. For jeg prøver virkelig å finne gaver som jeg tror mottaker vil like, og jeg bruker hele året på det. Har laget meg en kasse hvor jeg samler gavene, som jeg tar frem når det nærmer seg jul. Og det er en god følelse og se at jeg kan gi gaver som ikke ser alt for billige og enkle ut, som de hadde blitt om jeg skulle ha kjøpt alle på en gang og uten tilbudene. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ikke bry deg om slike negative kommentarer. Det sier betydelig mer om dem enn om deg. Vi er mange som setter pris på tanken bak julegaven og ikke bryr oss om pris eller hvor gaven er kjøpt. Jeg synes det er veldig fint av deg å faktisk ta deg tid til å se etter tilbud, for det krever jo mer arbeid fra din side og det er synd at det ikke skal bli satt pris på. Jeg synes det virker som du legger mye omtanke bak gavene du gir. :hjerte:

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Det er ingenting galt i å kjøpe julegaver på tilbud, det mange nok reagerer på er de som kun kjøper noe for å kjøpe. Har selv kjøpt et par gaver på tilbud, men det er gjennomtenkte gaver og som jeg vet at mottakerne ønsker seg. Prisen er ikke det viktigste, men tanken bak. 

• Liker 3
Skrevet

Har tenkt på å kutte ut å kjøpe julegaver til noen av de voksne jeg har brukt å kjøpe til. Mest fordi de har fått barn og jeg heller ønsker å bruke pengene på barna. 

Likevel har jeg lyst å gi en liten symbolsk gave for å vise at jeg bryr meg. Denne gaven bør være så billig som mulig ellers blir det jo ikke noe mer til barna.

Tips?

Anonymkode: f3dc0...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...