Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser etter en rase som er omtrent slik (mtp at rasestandarden ofte ikke stemmer med virkeligheten):

- Bjeffer lite/middels (dvs ikke elghund osv..)

- Er "barnevennlig", med det tenker jeg på at rasen er kjent for godt temperament/lynne og er robust (dvs ikke chihuahua som kan knekke bena hvis den ramler ned fra sofaen)

- Ikke krever veldig mye mental- og fysisk trening. Kan ikke gå 4 timer tur hver dag + 1 time sporsøk mot slutten av turen.. dessverre.. 

Jeg er allergisk mot hund, men tåler enkelte hunder. Det vil si jeg vet kun om én hund jeg reagerer skikkelig på, og det er en blandingshund. 

Jeg kan tilby kameratskap, tur i skog og mark (1 time omtrent, hver dag + tisseturer og ev. mental trening), et aktivt og høylytt liv sammen med barn, og svært lite alenetid, i hvert fall slik situasjonen er de neste 6 mnd (mtp valp). 

Av størrelse ønsker jeg ikke at hunden er gigantisk. Gjerne 4-15 kilo. Jeg har hatt en boston terrier tidligere, kunne tenkt meg rasen, men orker ikke så mye sykdom på hunden.. 

Har vurdert labrador, den er litt i det største laget, men.. 

Anonymkode: 7fa09...5a0

Videoannonse
Annonse
Gjest Lakrisbjørn
Skrevet

Nå er jeg på litt tynn is, men staff kanskje? 

Skrevet

Kanskje litt stor, men eurasier er jo en snill og rolig bamse som bjeffer lite og krever lite. Sedat rase. Men hvis du er allergisk, så er det litt utfordrende.

Skrevet
29 minutter siden, Lakrisbjørn skrev:

Nå er jeg på litt tynn is, men staff kanskje? 

Kanskje, men jeg synes de er litt "snappete"? Er det bare jeg som har møtt feil hunder? Søte er de da!

Skrevet
9 minutter siden, Tabris skrev:

Kanskje litt stor, men eurasier er jo en snill og rolig bamse som bjeffer lite og krever lite. Sedat rase. Men hvis du er allergisk, så er det litt utfordrende.

Litt stor, men hvordan er den.. barnevennlig? Mot fremmede, da? Det er jo pene hunder. Måtte møtt en og sett om jeg reagerte på dem hos oppdretter. Jeg får raskt reaksjon om det er noe.

Skrevet

Det er vel ingen raser som i seg selv er "barnevennlige" men de fleste raser kan lære seg å trives rundt barn så lenge de voksne også lærer barn å respektere hundens grenser.

Rasen er kjent for å være "reservert", som i praksis som regel betyr at den er usikker. De vil ofte rygge bort fra fremmede og ikke ønske noe særlig kontakt, men det er jo også individuelt.

• Liker 1
Skrevet

Mange typiske selskapshunder kan passe. Jeg kan anbefale bichon frise - en veldig vennlig og lærevillig hund som ikke trenger så alt for mye mosjon og mental stimuli. Rett og slett en veldig enkel hund. Andre som KAN passe: cocker spaniel, mini pincher, kleinspitz, en liten schnauzer. Om de passer for deg vet jeg ikke, men jeg har nå listet opp noen små/medium hunderaser så er det opp til deg å lese deg opp på dem.

Ville styr unna dachs, Jack russell terrier osv. De krever ganske mye.

Anonymkode: 85c53...90d

Skrevet

I sommer kjøpte jeg en valp som passer godt til beskrivelsene dine! Jeg bor hjemme med mine foreldre og to yngre søsken (11 og 5) og valpen går kjempe fint sammen med dem! Hun bjeffer lite, er kjempe snill mott lillesøstera mi, et allergifri og blir maks 5kg. 

Valpen er Morkie. Altså blanding av Malteser og Yorkshire Terrier. Siden far er renrasa malteser og mor er morkie, så minner valpen min veldig om en malteser. Jeg er storfornøyd med valpen min i alle fall. Hun krever litt pelsstell, men vi holder pelsen kort så det er ikke noe problem. Valpen krever ikke kjempe lange turer, men hun har ikke noe imot det heller!

Lykke til!

Anonymkode: de00b...6f0

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange typiske selskapshunder kan passe. Jeg kan anbefale bichon frise - en veldig vennlig og lærevillig hund som ikke trenger så alt for mye mosjon og mental stimuli. Rett og slett en veldig enkel hund. Andre som KAN passe: cocker spaniel, mini pincher, kleinspitz, en liten schnauzer. Om de passer for deg vet jeg ikke, men jeg har nå listet opp noen små/medium hunderaser så er det opp til deg å lese deg opp på dem.

Ville styr unna dachs, Jack russell terrier osv. De krever ganske mye.

Anonymkode: 85c53...90d

Mini Pincher/ Dvergpinscher er ikke en rase jeg ville ha anbefalt her. De krever mye mosjon og hjernetrim for å ikke finne på andre mindre artige måter å få ut energi på. De er kjent for å bjeffe lett, da de er stallhunder og vakthunder. Ikke verdens mest barnevennlige rase heller, da de ofte er lett skremt, og ikke av rasen med sterkest psyke. 

Har selv hatt rasen, og det er på mange måter en fantastisk rase, men ikke om man hovedsakelig ønsker en enkel hund. 

Ligger ofte både Pincher og Dvergpinscher ute til omplasserings pga adferdsproblemer. 

Skrevet

Jeg har en Tibetansk Spaniel. Fin rase og bra gemytt ;-)

Anonymkode: bfeff...78d

Gjest Lakrisbjørn
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, men jeg synes de er litt "snappete"? Er det bare jeg som har møtt feil hunder? Søte er de da!

Har aldri møtt noen slike. Tvertom har de fleste fremstått som stabile hunder. Nå vet jeg ikke hvordan de er på en daglig basis forøvrig, derfor "tynn is". Uansett bør du gjøre et dypdykk i rasen om du tenker den kan være aktuell :)

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva du som allergiker reagerer på, pels eller spytt. De som ofte er allergivennlige er jo puddelrasene, men da må man være forberedt på mye pelsstell. Og så har man bichon-rasene - frisee, havanaise, löwchen.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i "snappete"? :) 

Skrevet

TS.

Er du allergisk mot hund bør du ikke skaffe deg hund.

Skrevet

Føler jeg får litt spader av foreldre som lister opp at hunden må være barnevennelig og robust i samme setning. Ville i såfall skaffet en hund av litt størrelse, og husk på at barn må lære seg å respektere hunden og la den være i fred. Alle hunder kan snappe dersom det blir for mye.
Nå aner jeg ikke hvordan type hunder som er allergi-vennelige, men Xolo er en fantastisk rase etter min mening, men med tanke på at det er en urhund så trenger de kanskje veldig mye stimuli og hjernetrim.

Anonymkode: d592c...01a

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg får litt spader av foreldre som lister opp at hunden må være barnevennelig og robust i samme setning. Ville i såfall skaffet en hund av litt størrelse, og husk på at barn må lære seg å respektere hunden og la den være i fred. Alle hunder kan snappe dersom det blir for mye.
Nå aner jeg ikke hvordan type hunder som er allergi-vennelige, men Xolo er en fantastisk rase etter min mening, men med tanke på at det er en urhund så trenger de kanskje veldig mye stimuli og hjernetrim.

Anonymkode: d592c...01a

Ja, og jeg får spader av folk som tror de vet noe om andre mennesker utfra et innlegg på internett. Grøss og gru

Skrevet

Om man har allergi, så er vel det å skaffe seg hund, ikke så veldig smart. Og skal man kjøpe seg hund så må man forske mye. Lese om mange forskjellige raser man tror kan passe. Møte oppdrettere ,og så må man få lånt seg en hund på prøve i 2-3 uker. Så man er sikker på at reaksjonen ikke er for ille. Veldig kjipt om man er allergisk likevel og hunden må omplasseres. Fleste hunder er barnevennlig, om man gjør det rett. Lærer barna respekt for hunden ,og lar den feks være når den sover Osv. Uansett å lese om forskjellige raser og treffe dem er veldig viktig. Ha god tid og ikke stress. Så finner du nok en rase som kan passe deg. :) 

Anonymkode: c398c...4fe

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man har allergi, så er vel det å skaffe seg hund, ikke så veldig smart. Og skal man kjøpe seg hund så må man forske mye. Lese om mange forskjellige raser man tror kan passe. Møte oppdrettere ,og så må man få lånt seg en hund på prøve i 2-3 uker. Så man er sikker på at reaksjonen ikke er for ille. Veldig kjipt om man er allergisk likevel og hunden må omplasseres. Fleste hunder er barnevennlig, om man gjør det rett. Lærer barna respekt for hunden ,og lar den feks være når den sover Osv. Uansett å lese om forskjellige raser og treffe dem er veldig viktig. Ha god tid og ikke stress. Så finner du nok en rase som kan passe deg. :) 

Anonymkode: c398c...4fe

1: Jeg har ikke allergi mot alle hunder, tåler f.eks spisshunder, fuglehunder, men ikke huskyblandingen til svogeren min

2: man kan finne ut om man er allergisk mot hunden eller ikke ved å besøke oppdretter av rasen/valpen

3: Jeg kan mye om hunder. Jeg har hatt 2 hunder før. 

4: Nei, de "fleste hunder" er ikke "barnevennlige", en rase som er for vilter/hyperaktiv er ikke barnevennlig. Det er forskjeller på raser, og generelt rolige hunder er best. Og ikke for små hunder. Man kan ikke kalle en chihuahua barnevennlig. Det handler ikke om at barn skal gjøre hva de vil, det handler om hva som er det beste utgangspunktet.

Jeg kan endel om forskjellige raser, men jeg har møtt et fåtall i virkeligheten, derfor spurte jeg her inne, kanskje noen har mye erfaring med en rase de synes passer inn i beskrivelsen av hva vi kunne tenkt oss. 

Jeg har hatt 1 hund på prøve for en god stund tilbake, det var en puddel. Så jeg vet at puddel er utelukket ;) Og at jeg, dersom jeg skal kjøpe meg hund, skal gjøre det om våren og at det skal være valp. Selv om valpetida er slitsom så er det noe med at jeg har et behov for at hunden vokser opp med barna, og lærer at de alltid er der, og at jeg føler at jeg former hunden i mye større grad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...