Gjest Snartalene Skrevet 27. november 2004 #1 Skrevet 27. november 2004 Jeg er ikke norsk så jeg er kjempe takknemlige hvis noen kan gi meg noen ideer eller råd. Jeg har tidligere fortalt at jeg har i dag sendte seperasjons papirer, og har en time snart neste uke på familievernkontor men litt greit å få med meg om dere har noe du vet om. Jeg er amerikansk, men har bosettningstillatelse, som betyr at jeg har samme rettigheter som andre norske og bo fast her i landet. Jeg har hele omsorg for gutten. Jeg har en gutt fra før av, og gutten sin biologiske far forsvant når jeg var 3 mnd på vei. Jeg får 1240 kr i mnd barnebidrag for det. For tiden går jeg på rehabilitering, og det er ca. 8500 kr i mnd. Og selvsagt får jeg barnetrygd som er for tiden 970 kr. Gutten ble 8 år 26.12.04 så jeg lurer på om jeg har rett på overgangstønad? Jeg vil begynne å jobbe snart men har trengte psykiatriske hjelp pga misbruk men tror at jeg ble nok mye bedre etter å ha komme meg ut av ekteskapet. Vil jobbe men har bare trengte tid å bli frisk nok. Har en leilighet som er 4000- i mnd som jeg skal flytte til, men er litt redd hvor penger skal kommer fra når det gjelder depositum, og andre ting. (Det ble i januar det) Har blitt rådet å tå opp lån fra banken, ble det et problem tror dere? Hvor ellers kan jeg få tak i penger som må til for å etablere meg på nytt? Tusen takk for hjelp du kan gi på forhand
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #2 Skrevet 28. november 2004 Tror nesten du bør høre nærmere med sosialkontoret. Hvis du har vært gift kan det hende du kan få noe i ektefellebidrag, fra din eks-mann. Enten et engangs-beløp fra han eller månedlige bidrag? Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #3 Skrevet 28. november 2004 Jeg tror du kan få bostøtte siden du har så lav inntekt. Hver kommune skal ha "bostøtte kontor" :klø: Hør på trygdekontoret hvor du kan søke på bostøtte. Når du blir aleneforsørger, har du jo krav på overgangsstønad, som utgjør litt over 9000 i mnd. Men kanskje ikke siden du får stønad allerede. Sjekk ut trygdeetaten.no og les mer der om ulike stønader som aleneforsørger har krav på. Du får iallefall en ekstra barnetrygd.
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #4 Skrevet 28. november 2004 Oppsøk banken din og si at du vil søke et lån til depositum, og at om du ikke kan få lån, trenger du en bekreftelse på at du har fått avslag. Dette tar ti minutter. Så tar du avslaget med deg til sosialkontoret og søker om sosialgaranti eller lån fra sosialkontoret. (Sosialgaranti vil si at sosialkontoret garanterer for husleie osv hvis det skulle bli misligheter feks om du ikke betaler leia...) Du kan også samtidig søke supplerende sosialhjelp, slik at du har penger til mat og strøm til deg og barna.
Gjest Madam Felle Skrevet 28. november 2004 #5 Skrevet 28. november 2004 Overgangsstønad vil du ikke få etter 26.12, for barnet fyller da 8 år. Som igjen er den øvre grensen for å motta overgangsstønad. Har du 8500 kr i mnd + bidrag + barnetrygd, vil du heller ikke få hjelp på sosialkontoret. men du akn søke om bostøtte.
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #6 Skrevet 28. november 2004 Hun kan uansett søke om midlertidig økonomisk bistand fra sosialkontoret, selv med en husleie på ca 4000. Strømmen dekkes av sosialkontoret, og med dagens strømpriser samt nettleie, er det nesten garantert at hun vil ha krav på hjelp fra sosialen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå