AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #1 Skrevet 25. november 2016 hei! er det noen lærere eller noen som bare har en aning. jeg vurderer å skrive om spiseforstryrrelser ( anoreksi) på tentamen. men jeg lurer på liker egentlig lærere å lese om sånne mørke og dype temaer? Anonymkode: 9903c...ac9
Gjest skjære Skrevet 25. november 2016 #2 Skrevet 25. november 2016 Lærere har sannsynligvis mange elever gjennom årene som har ulike sykdommer som er både fysiske og psykiske. Tenker det som har mest å si er hva og hvordan du skriver om det. Ikke gjør det for edgy lissom. Jeg er fristet til å svare at det ikke burde være noe problem, men man vet aldri med mennesker ass. Er dette en tentamen der læreren vet hvem som skrev oppgaven? For om læreren har et positivt inntrykk av deg kan du slippe unna med mer.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #3 Skrevet 25. november 2016 Så lenge eleven skriver reflektert om temaet, tipp topp Anonymkode: 4d02b...b20 1
Ananas. Skrevet 25. november 2016 #4 Skrevet 25. november 2016 Så lenge du svarer på oppgaven og skriver en god tekst så er det ingenting i veien for det. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #5 Skrevet 25. november 2016 11 minutter siden, skjære skrev: Lærere har sannsynligvis mange elever gjennom årene som har ulike sykdommer som er både fysiske og psykiske. Tenker det som har mest å si er hva og hvordan du skriver om det. Ikke gjør det for edgy lissom. Jeg er fristet til å svare at det ikke burde være noe problem, men man vet aldri med mennesker ass. Er dette en tentamen der læreren vet hvem som skrev oppgaven? For om læreren har et positivt inntrykk av deg kan du slippe unna med mer. hva mener du med "da kan du slippe unna med mer?":) Anonymkode: 9903c...ac9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #6 Skrevet 25. november 2016 Bare skriv du, men jeg ville nok vært litt forsiktig med å ikke tråkke noen på tærne. Du vet aldri om det blir kryssretting (annen lærer retter, m.a.o. det blir noenlunde anonymt), og om en av de andre lærerne har en forhistorie med spiseforstyrrelser eller familiemedlem som lider av anoreksi. Det er lett å skrive noe som egentlig er helt uskyldig ment, men som blir tolket feil siden læreren ser på det du har skrevet som ganske emosjonelt. F.eks. "spiseforstyrrelser kan ofte oppstå etter en urolig og halvgod oppvekst", slikt kan lett mistolkes selv om læreren skal være så objektiv som bare mulig. Du kan også være maks uheldig og få en mannlig lærer som mener at spiseforstyrrelser bare er sprøyt og en måte kvinner klager på, en asylaktivist som mener at spiseforstyrrede er klagefanter siden de ikke spiser opp maten sin når barn i Afrika sulter, eller en svært overvektig kvinne som mener at det er langt mer synd på overvektige siden spiseforstyrrede (oftest) er tynne. Dette er svært karakteristiske stereotyper selvsagt og sannsynligheten er tilnærmet null Anonymkode: c48ee...816
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #7 Skrevet 25. november 2016 Hvordan kan en tentamen i engelsk handle om spiseforstyrrelser? Hva læreplanmål står til grunn for dette tema? Anonymkode: 8ce00...36e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #8 Skrevet 25. november 2016 Så lenge du klarer å ha et objektivt blikk ser jeg ikke noe galt i det. Det er viktig å ikke trekke slutninger etter egne tanker og holdninger, eller trekke inn personlige meninger eller erfaringer. Anonymkode: f7d06...6fb
Odda Skrevet 25. november 2016 #9 Skrevet 25. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan en tentamen i engelsk handle om spiseforstyrrelser? Hva læreplanmål står til grunn for dette tema? Anonymkode: 8ce00...36e dagene før tentamen blir det utdelt et tema med et forbredelses heftet og vi har fått temaet sult/avhengighet
Gjest skjære Skrevet 25. november 2016 #10 Skrevet 25. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hva mener du med "da kan du slippe unna med mer?":) Anonymkode: 9903c...ac9 Mennesker er slik at dess mer de liker en person og dess mer reflektert de ser på personen, dess mer vil de vurdere alt personen sier og gjør positivt. På samme måte vil man oftere anta det verste om personer man misliker. Dersom ei jente du misliker gjør en feil så vil du dømme henne mer enn om bestevenninnen din gjør den samme feilen. Dersom du klarer å få folk rundt deg til å tro at du er en bra person, så kan du gjøre flere gale ting før noen reagerer.
Gjest Annetnavn_ Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du klarer å ha et objektivt blikk ser jeg ikke noe galt i det. Det er viktig å ikke trekke slutninger etter egne tanker og holdninger, eller trekke inn personlige meninger eller erfaringer. Anonymkode: f7d06...6fb Flott tema å reflektere rundt. Skriv i vei. Det er sjanger som bestemmer om du kan være personlig og subjektiv. Enkelte sjangere krever at du trekker slutninger utfra egne refleksjoner rundt tema - for eksempel ei dagbok, eller ei fortelling. Gå på! Lærere tåler mørke og dype tekster om de er godt skrevet. Lykke til på tentamen.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 15 minutter siden, Strixa skrev: Flott tema å reflektere rundt. Skriv i vei. Det er sjanger som bestemmer om du kan være personlig og subjektiv. Enkelte sjangere krever at du trekker slutninger utfra egne refleksjoner rundt tema - for eksempel ei dagbok, eller ei fortelling. Gå på! Lærere tåler mørke og dype tekster om de er godt skrevet. Lykke til på tentamen. Det er lite rom for å skrive en dagbok eller fortelling på engelsk tentamen. Å skrive om personlige erfaringer om noe helserelatert er ikke noe jeg anbefaler å skrive på en heldagsprøve som skal vurderes. Anonymkode: f7d06...6fb 2
Gjest Annetnavn_ Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lite rom for å skrive en dagbok eller fortelling på engelsk tentamen. Å skrive om personlige erfaringer om noe helserelatert er ikke noe jeg anbefaler å skrive på en heldagsprøve som skal vurderes. Anonymkode: f7d06...6fb Kommer vel an på skoleslag. På de tentamener jeg har rettet oppigjennom har det vært flere anledninger til å skrive en skjønnlitterær tekst om et sånn tema. En personlig tekst kan få gode vurderinger om den er godt skrevet og oppleves ekte Endret 25. november 2016 av Annetnavn_
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #14 Skrevet 25. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan en tentamen i engelsk handle om spiseforstyrrelser? Hva læreplanmål står til grunn for dette tema? Anonymkode: 8ce00...36e Jeg er enig i at dette høres litt rart ut. Hvilket trinn går du, TS? Hvilke sjangere og tema har dere lært om i høst? Anonymkode: 78979...d25 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #15 Skrevet 26. november 2016 8 timer siden, Strixa skrev: Kommer vel an på skoleslag. På de tentamener jeg har rettet oppigjennom har det vært flere anledninger til å skrive en skjønnlitterær tekst om et sånn tema. En personlig tekst kan få gode vurderinger om den er godt skrevet og oppleves ekte Ikke på videregående. Dersom det er et lavere trinn enn dette vil jeg absolutt ikke råde til å gjøre dette. Generelt sett får manogså et større utbytte, både i skolesammenheng og i privat sammenheng, dersom man samler inn research og drøfter over en problemstilling fremfor å skrive en tekst basert på egne erfaringer og holdninger. Det er også mye lettere å møte på en bommert på vurderingen når et tema som dette har en tydelig vinkling. Anonymkode: f7d06...6fb
ArtyFarty Skrevet 26. november 2016 #16 Skrevet 26. november 2016 Selv om man får et forberedelseshefte med tema, så får man også oppgaver man må forholde seg til. Litt dumt å låse seg til noe, for så å oppdage at det ikke passer inn i oppgavene man kan velge mellom. Les gjerne mer om tema, ta utskrifter som du kan ta med deg, men ikke planlegg selve teksten i detalj - det kan være bortkastet arbeid.
Strawberry Fields Skrevet 26. november 2016 #17 Skrevet 26. november 2016 På ungdomsskolen husker jeg vi fikk beskjed om å skrive skjønnlitterært på alle tentamene våre... Og mine tekster varierte mellom en mor døende av kreft, til ungdom som tok selvmord pga mobbing. Fikk alltid 6'ere, så lærerne mine hadde i alle fall ikke noe imot mørkere emner. En tentamen om spiseforstyrrelser kan være topp, det! Men enig med noen over, at hvis dette er vgs-nivå vil det nok lønne seg skrive en fagtekst om det, og ikke skjønnlitteratur.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #18 Skrevet 26. november 2016 2 timer siden, Strawberry Fields skrev: På ungdomsskolen husker jeg vi fikk beskjed om å skrive skjønnlitterært på alle tentamene våre... Og mine tekster varierte mellom en mor døende av kreft, til ungdom som tok selvmord pga mobbing. Fikk alltid 6'ere, så lærerne mine hadde i alle fall ikke noe imot mørkere emner. En tentamen om spiseforstyrrelser kan være topp, det! Men enig med noen over, at hvis dette er vgs-nivå vil det nok lønne seg skrive en fagtekst om det, og ikke skjønnlitteratur. Jeg går på ungdomskolen og skrev en fagtekst om det i norsken nå i høst det gikk fint det:) da håper jeg jeg treffer med å skrive om det i skjønnlitterær skrivestil! Anonymkode: 9903c...ac9
gobbledigook Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 jeg skrev en fanfiction på en engelsktentamen da jeg gikk i 9 klasse, fikk 6 lol skrev også en gang om en prostituert eller noe sånt, fikk bra karakter på den også såvidt jeg husker. læreren min hadde ihvertfall ikke noe imot slike temaer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå