Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg med navn på et fenomen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt dette ordet før, men har glemt det. Og av en eller annen grunn har jeg innimellom bruk for det..

La oss si at venninnen din er blitt voldtatt (grusomt eksempel, men det var det jeg kom på). Etterpå ser du oppslag om voldtekt over alt; aviser, tv, blogger... Det skrives ikke mer om voldtekt, men du SER det over alt likevel.

Eller du prøver å få barn, og plutselig er det babymager over alt. Det er ikke babyboom, men du legger plutselig merke til dem...

Er det noen som er flinke på ord og husker navnet på dette begrepet?

Anonymkode: 6c36a...22e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baader-Meinhof fenomen heter det :) 

• Liker 2
Skrevet

Si ifra hvis du finner det ut. Har hørt ordet selv men er helt blank nå, irriterende

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt dette ordet før, men har glemt det. Og av en eller annen grunn har jeg innimellom bruk for det..

La oss si at venninnen din er blitt voldtatt (grusomt eksempel, men det var det jeg kom på). Etterpå ser du oppslag om voldtekt over alt; aviser, tv, blogger... Det skrives ikke mer om voldtekt, men du SER det over alt likevel.

Eller du prøver å få barn, og plutselig er det babymager over alt. Det er ikke babyboom, men du legger plutselig merke til dem...

Er det noen som er flinke på ord og husker navnet på dette begrepet?

Mener du at folk ser syner, eller er du ute etter det medisninske begrepet? 

Anonymkode: 8ba9b...464

Skrevet

Dette fenomenet kalles synkronisitet; et begrep som først ble lansert av psykologen C.G. Jung.

Gjest incognita
Skrevet (endret)

"confirmation bias"? :klo:

Endret av incognita
Skrevet
4 minutter siden, Hectine skrev:

Baader-Meinhof fenomen heter det :) 

Baader-Meinhof fenomen beskriver hva jeg mener! Men jeg har hørt et konkret ord for dette...

4 minutter siden, Tsunade skrev:

Dette fenomenet kalles synkronisitet; et begrep som først ble lansert av psykologen C.G. Jung.

Synkronisitet beskriver vel heller en slags forutanelse? Som at en person du tenker på ringer til deg. Forøvrig veldig rart....

Skrevet
4 minutter siden, incognita skrev:

"confirmation bias"? :klo:

Ikke egentlig, men tusen takk for et skikkelig nyttig ord!:hoppendeglad:

Gjest incognita
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke egentlig, men tusen takk for et skikkelig nyttig ord!:hoppendeglad:

Hahah :biggrin: Anytime! :hjerte:

Skrevet

Fant ikke bedre link for øyeblikket enn Wikipedia; poenget uansett er "pussige sammentreff."

https://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity

Jung var først ute(innenfor moderne vitenskap) med å gi fenomenet et konkret navn; Baader-Meinhof- fenomenet blir sånn sett en variasjon over samme tema.

Skrevet

Frekvensillusjon kalles det gjerne. :)

Anonymkode: 23147...aae

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frekvensillusjon kalles det gjerne. :)

Anonymkode: 23147...aae

Men er ikke frekvensillusjon at du hører om en ting for første gang, og dermed antar at dette er nytt for alle...?

Forøvrig nok et kjempenyttig ord! Takk!

Skrevet
På 25.11.2016 den 7.40, Tsunade skrev:

Fant ikke bedre link for øyeblikket enn Wikipedia; poenget uansett er "pussige sammentreff."

https://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity

Jung var først ute(innenfor moderne vitenskap) med å gi fenomenet et konkret navn; Baader-Meinhof- fenomenet blir sånn sett en variasjon over samme tema.

:ph34r:

Anonymkode: 463d3...a22

Skrevet

frekvens illusjon?

Skrevet

Selektiv persepsjon

Anonymkode: ba255...6e7

Skrevet

Nå har jeg lært mange UTROLIG nyttige ord, altså! 

Synkronisitet

Conformation bias

Frekvensillusion

Selektiv persepsjon

Aldri hørt disse før, og de beskriver fenomener som betyr nesten det samme, men med små variasjoner.  Haha, det finnes et ord for alt:hoppendeglad:. Tenk å slippe å komme med lange forklaringer, når det kan beskrives med  et ord!!

Baader-Meinhof fenomen var nok det jeg lette etter! Men jeg er nok litt nerdete, for jeg ble så glad for alle navnene. Neste som en julegave fra kg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...