Gå til innhold

10 enkle studiepoeng til våren, UiO, tips

Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Jeg er straks ferdig med en bachelor, mangler 20 poeng, og prøver å finne noen siste 10 poeng jeg kan ta tiltid våren for å få studielån. Viktigste er at det ikke er obligatorisk oppmøte, skoleeksamen, individuell kvalifiseringsoppgave, og vil helst ta noe litt interessant. Jeg er veldig god i språk, tar grad i nordisk med lingvistikk som 40-gruppe, og har studert norsk, islandsk, spansk, skotsk gælisk, irsk og kinesisk. Har også tatt privatundervisning i russisk og finsk. Hadde vært interessant å ta noe innen engelsk grammatikk, men har en følelse av at det er vanskelig å få plass på disse fagene? Noen som har tips?

Jeg har mulighet til å lese mye, men kommer til å være relativt lite i Oslo da jeg har en jobb som gjør at jeg bør være mest mulig i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Linaria skrev:

Jeg er straks ferdig med en bachelor, mangler 20 poeng, og prøver å finne noen siste 10 poeng jeg kan ta tiltid våren for å få studielån. Viktigste er at det ikke er obligatorisk oppmøte, skoleeksamen, individuell kvalifiseringsoppgave, og vil helst ta noe litt interessant. Jeg er veldig god i språk, tar grad i nordisk med lingvistikk som 40-gruppe, og har studert norsk, islandsk, spansk, skotsk gælisk, irsk og kinesisk. Har også tatt privatundervisning i russisk og finsk. Hadde vært interessant å ta noe innen engelsk grammatikk, men har en følelse av at det er vanskelig å få plass på disse fagene? Noen som har tips?

Jeg har mulighet til å lese mye, men kommer til å være relativt lite i Oslo da jeg har en jobb som gjør at jeg bør være mest mulig i utlandet.

Må det være på UIO? Dette er et ganske lett og interessant studie. 

http://hivolda.studiehandbok.no/content/view/full/34306/(vis)/handbok

Anonymkode: d4fac...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste på årsstudie- eller bachelornivå er veldig enkelt. Velg og vrak.

Anonymkode: 265e3...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25/11/2016 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Det aller meste på årsstudie- eller bachelornivå er veldig enkelt. Velg og vrak.

Anonymkode: 265e3...487

Handler mest om at det ikke må være obligatorisk oppmøte, og at det er litt innenfor mitt interesseområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UiOs nettsider ligger de fleste timeplanene for våren ute nå, du kan jo bare søke opp institutter og emner og se hva som passer inn i din fagplan?  http://www.uio.no/studier/emner/

Dersom du allerede har plass på et bachelorprogram søker du jo i førsteopptaket - det er verre for den som er enkeltemnestudent; da er utvalget temmelig lite, du er sist i køen, og de få emnene som er går etter førstemann til mølla-prinsippet.

Men med alle kravene dine er det klart at utvalget er ganske begrenset. På nordisk-fronten har du NOR1108 som har skriftlig kvalifiseringsoppgave og 4 timers eksamen, mens de fleste andre fagene enten har obligatorisk oppmøte på seminarer eller muntlig som eksamensform. Innen engelsk har vel nesten alle emnene obligatoriske seminarer nå, så jeg vet ikke helt om utvalget der er så stort når det med oppmøte ikke er aktuelt. Vet ikke om du er så interessert i historie - her er det oppmøtekrav og muntlig på nesten alle fag nå, det jeg fant som fortsatt har skriftlig kvalik er HIS2162, og der er det 3 dagers hjemmeeksamen. Det kan hende flere fag enda har denne ordningen, men det må du nesten sjekke selv om du er interessert. Ellers kan jeg på samfunnsvitenskapsfronten anbefale SOS1003; ikke seminar, ikke oppgave, bare 6 timers skoleeksamen. Ser at noen STV-emner fortsatt har gammel ordning med ingen krav og 4 timers skriftlig, f.eks. STV1520. Du må rett og slett gå gjennom emnene selv, lese pensumlista og læringsmålene og ta det derfra.

De siste årene har UiO strammet kraftig inn på emner som tidligere ikke hadde oppmøtekrav. Nesten alle historieemnene har nå krav til oppmøte, muntlig aktivitet og andre klasseromsordninger. Det er vanvittig irriterende for sånne som meg som uten problem kan produsere store mengder studiepoeng pga ren egeninteresse, men som ikke har tid og mulighet til å møte opp 2 timer her og 2 timer der - det kræsjer med hovedstudiet mitt og med jobb. Dessverre. Men jeg tror grunnen til innstrammingen handler mye om at mange studenter (særlig på HF og SV) har klaget på ikke-eksisterende studentmiljøer på en del av studiene som har fag uten oppmøtekrav. Studentene møter ikke hverandre, får ikke noe særlig miljø, og da er dette universitetets "løsning" på "problemet". 

Så det er ikke lett for oss som vil ta fag og bor langt unna, jobber eller studerer andre steder på fulltid. Men, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også behov for å samle opp noen studiepoeng på enkle emner et semester. Meldte meg vel opp til 70(!) stp i ulike emner med lite/ingen krav til obligatorisk aktivitet og oppmøte utover skoleeksamen. Jeg landet på å fullføre PSY1000 (20 stp) innføring i generell psykologi (ser at det nå er lagt inn noen obligatoriske hjemmeprøver underveis, men kjenner jeg psykologisk institutt rett (noe jeg tror jeg gjør) er de nok særdeles enkle), PSY1010 (10 stp) Forskningsmetode 1 (har du hatt bittelitt metode tidligere, er det bare å surfe gjennom. Eller, har bestod du naturfag på vgs og forstod konseptene hypotese og falsifisering er det bare å skli gjennom. Ingen obligatorisk aktivitet og 3 timers skoleeksamen). Fordelen med disse to emnene er at det stort sett alltid er plass på de. Det henger sammen med at mange av studentene som begynner på profesjonsstudiet har tatt en del psykologiemner tidligere, og derfor får fritak fra PSY1000 og PSY1010 og frigjør plasser :)

Et annet tips er AST1010, Astronomi en kosmisk reise. (Haha). Dette undervises på MATNAT og høres kanskje komplisert ut, men er bare et veldig trivelig koseemne om stjerner og sorte hull og tidevann og basic kunnskap, med en like trivelig avkrysningseksamen (forøvrig er det enorm gjenbruk av eksamensspørsmål, og siste 7 års eksamener + fasit ligger ute), og ingen obligatorisk aktivitet utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GRE1002 Innføring i gresk II! Les som en heltinne fra nå og frem til semesteret begynner, så kan du med dine solide språkkunnskaper i bunnen klare å overbevise de høye sekretærer om at du fint kan følge kurset selv om du ikke har Innføring i gresk I. Jobb ekstra hardt med morfologi i begynnelsen av semesteret, så tar du helt fint innpå resten og kommer til å klare kvalifiseringsinnleveringene med glans.

Anonymkode: 47904...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nysgjerrig, har du funnet noe som er like fristende som gresk? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Har meldt med opp til LING1107, da jeg tok LING1109 i høst. Ikke helt ideelt med tanke på interesse, men blir det for stress melder jeg meg av. Er heldigvis lite obligatorisk oppmøte i LING og NOR-fag. Jeg hater de fagene der det ikke står noe om oppmøte på fagsiden, og så kommer man i første forelesning og får høre "i dette faget er det obligatorisk oppmøte og gruppefremføring!" 

Jeg sliter ikke med å møte opp om opplegget er bra. På University of Edinburgh var det obligatorisk oppmøte fem dager i uka, og jeg var der hver dag, men der følte jeg at jeg fikk noe ut av timene. Synes forelesninger på UiO er så kjedelige.. Også har jeg litt for mange reiseplaner til våren :P

Gresk hadde forresten vært skikkelig kult, men det blir litt stress å begynne på et nivå 2-språkfag. Synd at alle språkfagene begynner på høsten. 

Og takk for tips alle sammen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
På 11/29/2016 den 15.26, cornflake_girl skrev:

Et annet tips er AST1010, Astronomi en kosmisk reise. (Haha). Dette undervises på MATNAT og høres kanskje komplisert ut, men er bare et veldig trivelig koseemne om stjerner og sorte hull og tidevann og basic kunnskap, med en like trivelig avkrysningseksamen (forøvrig er det enorm gjenbruk av eksamensspørsmål, og siste 7 års eksamener + fasit ligger ute), og ingen obligatorisk aktivitet utover det.

Dette virket forresten veldig interessant! Men er det greit å ta om man ikke har noe særlig realfag fra vgs? Jeg fikk 6 i S1-matte, men slutta etter det, og tok ingen av de andre realfagene. Synes fag som dette høres veldig gøy ut da! Ser litt på gamle eksamener nå, og det minner veldig om populærvitenskaplige dokumenterserier jeg liker å se når jeg kjeder meg :P

Edit: Meldte meg opp, uten gruppeundervisning. Drar på forelesninger første uke i hvert fag og ser hva jeg liker best. Faget virker som noe jeg kunne likt, og er visst et typist fag for de som bare trenger poengene. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Linaria skrev:

Dette virket forresten veldig interessant! Men er det greit å ta om man ikke har noe særlig realfag fra vgs? Jeg fikk 6 i S1-matte, men slutta etter det, og tok ingen av de andre realfagene. Synes fag som dette høres veldig gøy ut da! Ser litt på gamle eksamener nå, og det minner veldig om populærvitenskaplige dokumenterserier jeg liker å se når jeg kjeder meg :P

Edit: Meldte meg opp, uten gruppeundervisning. Drar på forelesninger første uke i hvert fag og ser hva jeg liker best. Faget virker som noe jeg kunne likt, og er visst et typist fag for de som bare trenger poengene. 

Det går garantert fint uten å ha hatt realfag. Ja, er som hyggelige populærvitenskapelige greier, og et typisk emne man tar bare for poengene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Linaria skrev:

Det skal gå helt fint. Her jeg studerer er det et fag de aller fleste tar bare for å fylle opp valgfrie emner, og leser bare litt før eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Takk folkens! Da blir det AST! Venninna mi tok faget nå i høst og vil gi meg boka, og hun sier det var kjempegreit. Fint med tidlig eksamen også, så jeg slipper å ha så mye å gjøre i mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2016 den 1.07, AnonymBruker skrev:

GRE1002 Innføring i gresk II! Les som en heltinne fra nå og frem til semesteret begynner, så kan du med dine solide språkkunnskaper i bunnen klare å overbevise de høye sekretærer om at du fint kan følge kurset selv om du ikke har Innføring i gresk I. Jobb ekstra hardt med morfologi i begynnelsen av semesteret, så tar du helt fint innpå resten og kommer til å klare kvalifiseringsinnleveringene med glans.

Enkle emner, ikke emner man skal lese som en helt og jobbe hardt i... 

Anonymkode: 84ca9...bee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkle emner, ikke emner man skal lese som en helt og jobbe hardt i... 

Anonymkode: 84ca9...bee

Jeg tror det ville vært et forholdsvis enkelt emne for Linaria med hennes språkbakgrunn, sett at hun hadde lagt inn ekstra innsats i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
Gjest Linaria

Takk for tipset om AST1010! Det er kjempegøy hittil :laugh: Utrolig deilig med noe litt annerledes enn det jeg har studert hittil, og fysikken og matten er utrolig enkel, selv for meg som aldri har studert fysikk før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Linaria skrev:

Takk for tipset om AST1010! Det er kjempegøy hittil :laugh: Utrolig deilig med noe litt annerledes enn det jeg har studert hittil, og fysikken og matten er utrolig enkel, selv for meg som aldri har studert fysikk før. 

Haha, dette har jeg tatt, fikk faktisk A for første gang i mitt liv.

Anonymkode: 02b64...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...