Gå til innhold

T5PC bygd på kristne nettverk

Anbefalte innlegg

Skrevet

her kommer enelig sannheten fra. Akkurat hva jeg hadde misstenkt

fra Dagens Næringsliv

Flere av toppfolkene i pyramideselskapet T5PC er misjonærbarn og prestesønner med bakgrunn fra de samme kristne menighetene. Det skal de ha utnyttet kraftig til fordel for T5PC.

Flere av de 12 personene som denne uken ble siktet av Økokrim er gamle kjenninger og har vært inne i andre nettverksselskaper sammen tidligere, skriver Dagens Næringsliv.

Samme menighet

Toppene i T5PC er misjonærbarn og prestesønner. De har tidligere gått i samme menighet, vært på de samme kristne sommerleirene og gått på de samme kristne skolene.

Nå har de benyttet kunnskapene sine om menighetsliv i pyramidenettverk på en svært lønnsom måte.

Misjonsvennene Dagfinn Mo og Dag Jostein Andresen har sammen med Tord Haugli tidligere vært inne i helsekostselskapet Nature`s Own og telefoniselskapet ACN. Tord Haugli sopte raskt inn 6 millioner kroner i utbetalinger fra T5PC.

Vervet 20.000 "disipler"

Misjonærsønnen Willy Klausen er medlem av adventistkirken og har tidligere vært en av de største innen Herbalifes slankepulver. I T5PC skaffet han seg et "undernettverk" på 20.000 personer som alle sender fortjenesten oppover til Klausen.

En av yppersteprestene, eller selve presidenten i T5PC, var Derek Broughton. Mannen med det grå håret samlet i en hestehale.

Han har kjent Klausen i over 25 år. Broughton har ifølge DN pushet alt fra andeler i ferskenplantasjer til gratisaviser. Han har også vært en flittig kirkegjenger, bibellærer og forkynner i adventistkirken i Drammen.

Økokrim neste

Idag er alle T5PC-toppene under etterforskning av Økokrim.

Politioverbetjent Leif Alvær i Økokrim mener det er et fremtredende trekk at nettverksmarkedsføringen treffer godt i de kristne menighetene.

- De kristne miljøene er svært sårbare og utsatte for pyramider og nettverksmarkedsføring. Folk i de kristne miljøene er vant til å forholde seg til autoritetspersoner og mangler motforestillinger, sier han til Dagens Næringsliv.

Publisert: 27.11.2004 - 12:03 Oppdatert: 27.11.2004 - 14:36

http://www.dn.no/forsiden/article382509.ece

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Politioverbetjent Leif Alvær i Økokrim mener det er et fremtredende trekk at nettverksmarkedsføringen treffer godt i de kristne menighetene.

- De kristne miljøene er svært sårbare og utsatte for pyramider og nettverksmarkedsføring. Folk i de kristne miljøene er vant til å forholde seg til autoritetspersoner og mangler motforestillinger, sier han til Dagens Næringsliv.

akkurat. naive autoritetstro fjols

Gjest Anonymous
Skrevet

sønnen til Anita Appelthun Sæle er lederen for et annet pyramideselskap

Skrevet

Det er egentlig ikke så veldig rart at man henter sine medlemmer fra det miljøet man befinner seg i, enten det er i en menighet eller et annet sted... :roll:

Skrevet
Det er egentlig ikke så veldig rart at man henter sine medlemmer fra det miljøet man befinner seg i, enten det er i en menighet eller et annet sted... :roll:

Men det er "merkelig" at det er de kristne miljøene som rammes hardest da.. Jeg sier ikke at kristne er naive og lettlurte, men det sier kanskje litt om ledere i de kristne miljøene. Noe mer hyklerisk skal man faktisk lete lenge etter. Jeg husker iallefall hva jeg fikk høre av en leder i et slikt miljø da jeg var yngre. Jeg fortalte jeg hadde pratet med en buddhist og fikk følgende svar: "Du vet jo at du må holde deg unna slike." Da visste iallefall jeg hvem jeg skulle holde meg borte ifra.. Nå sier jeg ikke at alle kristne er hykleriske, je ghar møtt veldig mange koselige også. Men man burde kanksje bli litt kritiske til tider, selv innenfor eget miljø.

Skrevet

Nå er det jo heller ikke sånn at alle som gikk inn i T5PC er svindlere, og at de har gått aktivt ut for å lure folk. Jeg er sikker på at majoriteten av medlemmene så på dette som seriøst, (det var jo et norsk selskap - og det var en viktig del av argumentasjonen i presentasjonene), og ville tjene langsiktige penger på det, og samtidig hjelpe andre med den samme muligheten. Jim Wolden har nok ikke fullstendig rent mel i posen sin, og muligens heller ikke noen få rett under ham, men alle de som kom senere, har ikke ant at dette kom til å gå som det gikk.

Nå vet ikke jeg hvorfor de gikk konkurs heller, om det var toppskiktet som tok pengene og stakk, eller hva som skjedde. Derfor vil jeg ikke uttale så mye heller om hvorvidt dette var bevisst svindel eller bare dårlige beregninger..

Skrevet

T5PC gikk konkurs fordi det var et selskap med null produktskaping, basert på å få innbetalinger fra nye medlemmer. Dessuten trykte ledelsen i hemmelighet milioner av gratisaksjer til seg selv, som ble solg til samme kurs som den medlemmene hadde betalt i dyre dommer for å kjøpe.

Ren svindel, og rent pyramidespill. Selskapet var ikke skapt for å være langsiktig, og ble brukt som melkeku av alle i styret. Hvor verdiene er i dag, kan man bare lure på.

Skrevet

Er vel ikke SÅ rart, hvem ellers skulle være i stand til å tro på luftslott og håpe på mirakler? :P

Skrevet
T5PC gikk konkurs fordi det var et selskap med null produktskaping, basert på å få innbetalinger fra nye medlemmer. Dessuten trykte ledelsen i hemmelighet milioner av gratisaksjer til seg selv, som ble solg til samme kurs som den medlemmene hadde betalt i dyre dommer for å kjøpe.  

Ren svindel, og rent pyramidespill. Selskapet var ikke skapt for å være langsiktig, og ble brukt som melkeku av alle i styret. Hvor verdiene er i dag, kan man bare lure på.

Så de hadde kun disse aksjene og ikke noe annet produkt? Ja, da visste de vel at det ikke kunne vare....

Men jeg vil også anta at mange av de som gikk inn også var fullt på det rene med dette, og så på det som gambling. Bare synd at så veldig mange ble så grundig lurt. Men man bør aldri satse mer enn man har råd til å tape - uansett hva man satser på, det være seg hesteveddeløp eller business.

Skrevet

Er nok noen som sitter igjen med skjegget i postkassa, ja! Uansett så tror jeg ikke det finnes en lett vei til rikdom. Man må skape ordentlige verdier, og man må tenke langsiktig for å klare det. T5PC brukte pengene på fest og moro før de omtrent var på konto, så nå er alt vekk........

Skrevet

Og til tross for advarsler helt siden starten, fra folk med peiling, så måtte altså folk hoppe på....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...