Gjest Frisk gjest Skrevet 27. november 2004 #1 Skrevet 27. november 2004 Ja slik kan det altså slå ut: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/27/415861.html Generelt er vi i Norge altfor regelkåte, og her ser vi altså et av ofrene. Slike saker blir det nok bare flere av, ettersom mange faktisk ikke passer inn i malen som myndighetene jobber ut fra. Kommer du utenfor denne malen så kan ingen hjelpe deg. Det er faktisk skammelig at myndighetene klarer å rote til livet til syke mennesker på denne måten, men antagelig er det vel slik at ingen bryr seg før de selv havner i knipa? Oppfordrer alle til å holde seg friske!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #2 Skrevet 27. november 2004 Synes ikke det er noe bedre med den nye ordningen som skal "hjelpe den sykmeldte å komme tilbake i jobb ved å opprettholde kontakten med arbeidsplassen". Joda, i og for seg en god tanke, men praksisen av den blir denne: Trygdekontoret tar kontakt med arbeidsgiver og etterlyser dokumentasjon på oppfølgingsmøter og tilpasninger som er gjort for at den sykmeldte kan komme tilbake i jobb. Dersom den sykmeldte da er for syk til å komme på oppfølgingssamtale/ingen tilpasninger kan gjøres, straffes arbeidsgiver (!) økonomisk. Så kan du lure på om arbeidsgiver ønsker å ha dagbøtene hengende over seg, eller avslutte ansettelsesforholdet etter de 6 mnd oppsigelsesvernet gjelder...
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #3 Skrevet 27. november 2004 Synes ikke det er noe bedre med den nye ordningen som skal "hjelpe den sykmeldte å komme tilbake i jobb ved å opprettholde kontakten med arbeidsplassen". Joda, i og for seg en god tanke, men praksisen av den blir denne: Trygdekontoret tar kontakt med arbeidsgiver og etterlyser dokumentasjon på oppfølgingsmøter og tilpasninger som er gjort for at den sykmeldte kan komme tilbake i jobb. Dersom den sykmeldte da er for syk til å komme på oppfølgingssamtale/ingen tilpasninger kan gjøres, straffes arbeidsgiver (!) økonomisk. Så kan du lure på om arbeidsgiver ønsker å ha dagbøtene hengende over seg, eller avslutte ansettelsesforholdet etter de 6 mnd oppsigelsesvernet gjelder... Ja, det er jo ikke så mye å vurdere engang om man er arbeidsgiver. Generelt synes jeg reglene rundt sykepenger/attføring/tilbakeføring til arb.livet har blitt mye verre for de syke de siste årene. Du er jo nærmest garantert økonomisk ruin og arbeidsledighet hvis du blir syk over en lengre periode nå til dags. De kan heller bare si det rett ut istedenfor å la regelverket skyve folk ut over tid slik det fungerer i dag. Det er kanskje den kristne nestkjærligheten som slår full blomst?
Superlammet Skrevet 27. november 2004 #4 Skrevet 27. november 2004 Synes ikke det er noe bedre med den nye ordningen som skal "hjelpe den sykmeldte å komme tilbake i jobb ved å opprettholde kontakten med arbeidsplassen". Joda, i og for seg en god tanke, men praksisen av den blir denne: Trygdekontoret tar kontakt med arbeidsgiver og etterlyser dokumentasjon på oppfølgingsmøter og tilpasninger som er gjort for at den sykmeldte kan komme tilbake i jobb. Dersom den sykmeldte da er for syk til å komme på oppfølgingssamtale/ingen tilpasninger kan gjøres, straffes arbeidsgiver (!) økonomisk. Så kan du lure på om arbeidsgiver ønsker å ha dagbøtene hengende over seg, eller avslutte ansettelsesforholdet etter de 6 mnd oppsigelsesvernet gjelder... Jeg er i den situasjonen du beskriver ovenfor. Mitt firma har foreløpig gjort det de kan når det gjelder å tilrettelegge arbeidet mitt. Nå jobber jeg som vekter, så for min del ble jeg plassert på et annet sted, noe som funket bra for meg. Og jeg synes det er en ypperlig ordning at arb.giver straffes dersom de ikke gidder å prøve å hjelpe de ansatte, men "driter" i dem etter 16 dager, for da betaler rikstrygdeverket. Men dette er kun ypperlig dersom det er snakk om store bedrifter! Små bedrifter og selvstendig næringsdrivende kommer dessverre tapende ut. Det beviser vel hvem som sitter med makten når slike lover skal lages...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå