Ellam Skrevet 25. november 2016 #1 Skrevet 25. november 2016 (endret) Dattra vår har hatt en del kontanter liggende (gjemt) på rommet, etter salg av et fotoapparat. Nå ser vi at iallefall 3000,- av disse er borte, og sønnen på 13 har innrømmet å ha tatt penger. Hva vil være rett straff/konsekvens for dette? Endret 25. november 2016 av Ellam Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #2 Skrevet 25. november 2016 Han må betale tilbake pengene. Evt ta fra hans sparekonto dersom han er under 18 og gi det til datteren. Anonymkode: e2b1e...4ca 21
Strixvaria Skrevet 25. november 2016 #3 Skrevet 25. november 2016 Betale tilbake er minimum. Og å miste noen goder han ellers har. Hva har han brukt de stjålne pengene på? Tenker det også kan ha litt å si om han f.eks. har forsynt seg av hennes penger for å kjøpe dritt. Regner med han får mat og klær av dere? 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #4 Skrevet 25. november 2016 Jeg ville tatt det som et varseltegn. Det er ikke noe som er dagligdags kost og sier mye om at sønnen din mangler noen vanlige sperrer. Straff kan egentlig ikke rette opp noe som er så avvikende atferd. Jeg ville vært opptatt av hva han brukte pengene til, for han valgte altså å foreta en handling som er kriminell for å oppnå noe som da er var viktigere. Da er du i en rimelig presset situasjon. Har han gjeld til noen som krever pegene tilbake? Hvis forklaringen likevel er at han driter i at han sårer folk, så er noe alvorlig galt, og straff vil ikke fungere. Selvfølgelig må han betale tilbake, og det slik at han virkelig kjenner på at han har gjort noe galt. Men stjeler du 3000 kr fra noen, så er du vel forbi punktet der man er i stand til å reflektere over etikk og moral. Anonymkode: 7d60a...022 18
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #5 Skrevet 25. november 2016 At han må betale det tilbake og være søsterens personlige slave i én måned. Anonymkode: efb23...492 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #6 Skrevet 25. november 2016 Det er ganske drøyt å stjele av sin egen søster . som flere sier å tilbake betale pengene er et minimum . "straff" kommer i tillegg. Hva brukte han pengene på ? Hvis han hadde narko gjeld er det formidlende omstendigheter , altså hvis han var så pressa at han var desperat . Brukte han pengene på tull syns jeg det hadde vært verre for da virker han skruppelløs og "går over lik " og bare tar det han vil ha. Jeg er i tvil hvilken sanksjon som hadde vært passende , det hadde imidlertid blitt slått hardt ned på. Anonymkode: 3a3ca...6a4 1
Riskrem Skrevet 25. november 2016 #7 Skrevet 25. november 2016 3000 kroner er et ganske stort beløp å stjele fra et søsken. En 13-åring bør ha relativt god evne til å forstå at å stjele 3000 kroner fra søsteren sin - eller noen andre for den saks skyld - ikke er greit. Her bør dere snakke ordentlig sammen med sønnen deres om hvorfor han tok pengene. Ikke vær konfronterende, men snakk rolig og still åpne spørsmål. For alt vi vet kan det ligge noe større bak tyveriet. Har han blitt presset til å gi noen penger? Skylder han penger? Er det alkohol, røyk eller narkotika involvert? Var det bare en måte å skaffe oppmerksomhet på? Har han det egentlig bra? Det er mye som kan ligge bak... Angående straff - vel, pengene må tilbakebetales på en eller annen måte. Og kan husarrest i feks to uker være passende straff? 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #8 Skrevet 25. november 2016 Broren min pleide å stjele penger av meg for å kjøpe snus, men 3000 er vel litt mye å bruke på tobakk/alkohol. Anonymkode: 98960...5b9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #9 Skrevet 25. november 2016 Jeg ble frastjålet 8000 kr av ett søsken, dette var konfirmasjons penger. Jeg fikk 8000 tilbake av mine foreldre, og så hadde søskenet heller gjeld til dem. Det er viktig at hun får tilbake pengene sine, det bør ikke gå utover henne at broren er en tyv. Anonymkode: 0989a...6f3 18
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #10 Skrevet 25. november 2016 Jeg ville ha egentlig avtalt en liten tur til politistasjonen for en omvisning på glattcelle - og at her havner folk som stjeler. Han er 13, kanskje det skremmer han nok at han aldri stjeler igjen. Anonymkode: a4889...ddc 13
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 Politianmeldelse som fører til samtale med politi og barnevern, samt tilbakebetaling. Anonymkode: f07ff...a7d 2
minister-mio Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha egentlig avtalt en liten tur til politistasjonen for en omvisning på glattcelle - og at her havner folk som stjeler. Han er 13, kanskje det skremmer han nok at han aldri stjeler igjen. Anonymkode: a4889...ddc Folk som stjeler havner ikke på glattcelle 2
Knut Berg Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig at hun får tilbake pengene sine, det bør ikke gå utover henne at broren er en tyv. Nei, det sender helt gale signaler til dem begge to. Tyveri HAR og SKAL HA helt konkrete konsekvenser. Tyven får straff, og offeret lider et tap som varer helt til tyvegodset er tilbakelevert.
Ellam Skrevet 25. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2016 Dette er bare så trist. Han har mest sannsynlig tatt litt og litt, og mener selv at det ikke er så mye som 3000,-. Men egentlig kan det være mellom 3000-4000,- en plass, så 3000,- er det uansett. Han har også ved en tidligere anledning tatt minst 1500,- fra felles sparebøsse. Takk for flere gode råd:) Vi skal absolutt ta tak i dette,, og finne ut om det kan være noen underliggende årsaker for handlingene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #15 Skrevet 25. november 2016 Få en avtale med politiet, så tar du poden med deg dit for at han skal få en skjennepreken. Det hjalp på et av nabobarna her. Anonymkode: f4934...535 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #17 Skrevet 25. november 2016 Jeg tok penger fra broren min sin sparebøsse flere ganger da vi var yngre. Jeg er en del eldre enn broren min, så var absolutt stor nok til å skjønne at det ikke var OK. Men jeg tenkte (dessverre) at broren min ikke trengte de pengene på mange år og at jeg skulle betale tilbake før den tid. Så fant mamma ut at hun skulle opprette en bankkonto til broren min for å sette inn penger han hadde fått til jul og bursdag opp gjennom, da inkludert pengene på bøssa. Og så ble jeg tatt. Hadde SINNSYKT dårlig samvittighet. Det som var verst var å se hvor lei seg broren min ble. Det var snakk om kanskje 6-800 kr tilsammen, og ikke flere tusen, men likevel.. Er lillesøsteren stor nok til å fortelle broren sin på egen hånd at hun blir lei seg /skuffet? Jeg tror jeg ville prøvd å finne ut om det er en spesiell grunn til at han har stjålet. Og jeg tror ikke kjefting er den riktige veien å gå.. Glad mamma og pappa ikke skjelte meg ut da jeg stjal. Skal sies at det var mye mer effektivt å få broren min, som jeg var og er innmari glad i, til å gi meg dårlig samvittighet. Anonymkode: fef24...db6 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #18 Skrevet 25. november 2016 Evt. La han betale med konfirmasjonspengene som har kommer til å få Anonymkode: f4934...535 1
Knut Berg Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ville prøvd å finne ut om det er en spesiell grunn til at han har stjålet. En merkelig tanke! Var det noen spesiell grunn til at du stjal, da? Både du og han var vel bare drittsekker av ordinær sort som gjerne ville ha noe som hørte til andre, og tok det?
skruf Skrevet 26. november 2016 #20 Skrevet 26. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Evt. La han betale med konfirmasjonspengene som har kommer til å få Anonymkode: f4934...535 Da bør i såfall foreldrene gi 3000kr til datteren også får sønnen være skyldig foreldrene de 3000. Ikke riktig at hun skal måtte vente i 2 år med å få tilbake pengene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå