TLL Skrevet 25. november 2016 #1 Skrevet 25. november 2016 Skriver noen ord her, for jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Er veldig langt nede, etter å ha fått telefon fra sykehuset om at det ikke vil bli noen tilbakesetting av egg som avtalt, på grunn av fragmentering. Vi er et par som er nygift og har vært sammen i seks år. Har blitt gravide to ganger naturlig for 3 og 4 år siden, men vi tok abort fordi mannen min ikke følte seg klar grunnet studier og økonomi. Har i all ettertid angret fryktelig på den avgjørelsen og står nå midt oppi det som hele tiden har vært min værste frykt, at vi ikke er så heldige å få sjansen igjen. Vi begynte å prøve med eggløsningstester for 1,5 år siden og fikk begge en utredning hos gynekolog for å påse at alt var bra. Alle mine prøver var fine, dog at de viste noe lavere eggreserver enn normalt, og mannen min sine prøver viste dårligere sædkvalitet enn normalt. Men gynekologen vår var ved godt mot og vi følte oss trygge på at med tiden ville vi bli gravide naturlig. Etter at noen måneder var gått og ingenting var skjedd, ble vi satt på pergotime og jeg ble gravid. Vi var i ekstase og hadde allerede begynte diskutere babynavn og å planlegge fremtiden med vår lille familie på tre. Drømmen ble i midlertid knust, da første ultralyd viste at jeg hadde hatt en missed abortion. Gikk rett i kjelleren og ble veldig deprimert i etterkant, men med tiden fikk jeg håp om at det ville gå veien neste gang. Slet lenge med kraftige blødninger i ettertid, men nye ultralyder viste at alt var normalt. Våren 2016 bestemte vi oss for å prøve IVF, privat. Legen bestemte seg for å bruke kort protokoll og jeg reagerte fint på medisinene. De fikk ut 8 egg, hvorav 5 ble befruktet og vi var ved godt mot. Dag to ringte de fra klinikken og fortalte at eggene var såpass fragmenterte at ingen kunne settes tilbake. De hadde ingen forklaring, annet enn at dette var sånn som kunne skje og at vi kunne prøve lang protokoll og andre medisiner neste forsøk. Lot det derfor gå noen måneder og prøvde å komme oss litt ovenpå igjen, men viten om at vi ville gi det et nytt forsøk over høsten. Kom da inn i det offentlige systemet og var heldig å fikk satt raskt igang med nesespray. Fikk en cyste som forlenget prosessen litt, men siste ultralyd viste mange eggposer og ved uttak fikk de ut totalt 11 egg hvorav 8 ble befruktet. Endelig gode odds tenkte vi. Dag to ringte de igjen fra klinikken og det var som en knyttneve i magen. Jeg visste med en gang hva de skulle si. Alle eggene var fragmenterte, men de ville la det gå en dag til for å se om de forbedret seg. Timene frem til neste morgene var mildt sagt tøffe og jeg visste innerst inne hva morgendagen ville bringe, selv om en liten del av meg klamret seg fast til et håp om gode nyheter. Men morgenen etter ringte de fra klinikken og sa at ingen av eggene var blitt noe bedre og at forsøket derfor ble regnet som avbrutt. Sitter hjemme og gråter nå. Har ikke fortalt noen om dette og er vannvittig vanskelig å skjule situasjonen lenger overfor venner, spesielt da så og si alle selv har barn og familie som presser på med ønsker om barnebarn. Bruker all energi på å komme meg igjennom arbeidsdagen og har trukket meg vekk fra alt og alle da jeg føler det er et ork å være rundt andre mennesker. Ønsker gjerne å høre fra andre med lignende erfaringer, for jeg sitter igjen med så mange spørsmål. Har noen andre opplevd å få forsøket avbrutt pga fragmenterte egg? Kan eggene forbedre seg til neste forsøk? Kan man selv gjøre noe for å bedre eggkvaliteten? Sitter med en følelse nå om at alt håp er ute, selv om legen var svært optimistisk. Vi har alder og alle forutsetninger på vår side mente han. Vi har jo også blitt gravide naturlig to ganger. Men det hjelper jo ikke det hvis resultatet blir det samme neste forsøk. Takk for at du tok deg tid til å lese, om ikke annent var det godt å få tankene skrevet ned.
Illy Skrevet 25. november 2016 #2 Skrevet 25. november 2016 Jeg har ikke noen erfaringer eller gode svar å dele, men jeg vil gjerne sende deg en klem Jeg håper dere kan få komme inn til en time på klinikken raskt og få svar og håp for veien videre. Vi har et lignende utgangspunkt som dere, litt lav sædkvalitet, men det skulle likevel gå naturlig (noe det ikke gjør), men vi har ikke kommet så langt at vi har startet med IVF. Jeg vet hvor slitsomt det har vært så langt, og kan bare tenke meg hvor mye sorg og bekymring dere sitter med i dag etter en slik telefon. Det er vanskelig å unngå følelsen av at håpet er ute. Jeg tenker likevel at legen ikke hadde vært optimistisk om det ikke var god grunn til det. Det han sier om gode forutsetninger er helt sant
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #3 Skrevet 25. november 2016 Jeg har en venninne som har hatt 3 offentlige og 3 private forsøk. Det var ingen feil hos henne, men han hadde dårlig sædkvalitet. Nå har de en søt liten jente. Anonymkode: dccca...b1b
TLL Skrevet 25. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2016 3 timer siden, Illy skrev: Jeg har ikke noen erfaringer eller gode svar å dele, men jeg vil gjerne sende deg en klem Jeg håper dere kan få komme inn til en time på klinikken raskt og få svar og håp for veien videre. Vi har et lignende utgangspunkt som dere, litt lav sædkvalitet, men det skulle likevel gå naturlig (noe det ikke gjør), men vi har ikke kommet så langt at vi har startet med IVF. Jeg vet hvor slitsomt det har vært så langt, og kan bare tenke meg hvor mye sorg og bekymring dere sitter med i dag etter en slik telefon. Det er vanskelig å unngå følelsen av at håpet er ute. Jeg tenker likevel at legen ikke hadde vært optimistisk om det ikke var god grunn til det. Det han sier om gode forutsetninger er helt sant Tusen takk for ordene dine, llly, det varmer. Lykke til til dere
lillesky Skrevet 25. november 2016 #5 Skrevet 25. november 2016 Tråden er ryddet for avsporinger og brukerangrep. /lillesky (mod)
Augustjente86 Skrevet 25. november 2016 #6 Skrevet 25. november 2016 Har ingen erfaringer å dele med deg om fragmenterte egg, utenom at jeg kjenner til utfordringen med å ikke klare å få barn når alle rundt deg klarer det... Det føles sårt og utrolig vondt!! sender deg en god klem
LittleBabyBlue Skrevet 26. november 2016 #7 Skrevet 26. november 2016 Har ikke erfaring med fragmentering, men våre første ivf-forsøk gikk ikke de heller. Tredje runden fikk jeg andre medisiner og det gikk bedre. Mange skriver at man reagerer forskjellig på de forskjellige medisinene så det som funker for noen, fungerer ikke for andre. Fikk menopur siste runden og da festet det seg endelig. Det sies at menopur gir færre, men bedre egg, men nå er ikke jeg noen lege da. Poenget er at noen ganger er det bare en liten justering som skal til før det klaffer 😊
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #8 Skrevet 27. november 2016 Jeg vet hvordan du har det. Hadde først to forsøk som endte mislykket. Embryoene var av dårlig kvalitet, men fikk satt tilbake for det. (privat klinikk). Det endte negativt og hjertesmerten var enorm. Jeg hadde lyst til å gi opp hele prosjektet og slutte å utsette meg selv for dette, men etter en stund kom lysten tilbake. Vi ventet et år mellom andre og tredje forsøk. Vi levde som normalt, men jeg tok multivitamin for gravide hver dag i tre måneder før forsøket og mannen tok også et multivitamin. Det viktigste var nok dog at mannen tok en kur med Pergotime rett før forsøket. På tredje forsøk fikk vi ut åtte egg, to ble forkastet da de ikke var modne. Fem ble befruktet. Av disse var det to embryo av topp kvalitet og uten fragmentering. Testet positivt. En annen ting som var vesentlig forskjellig var at vi slappet av mye mer på tredje forsøk. Vi hadde gjort det før og hadde ikke store forventninger/forhåpninger. Vi avtalte også å snakke minst mulig om prosessen og alle ting som hvordan fremtidige barn skulle være eventuelt ikke være, babynavn osv. var helt ulovlig å snakke om. Lave skuldre og slappe av tror jeg hjalp mye. Vi fylte tiden vår med andre ting. Ja, jeg tok en sprøyte på doen på teateret. Ja, jeg sprayet i prøverom da jeg var på shoppingtur med søsteren min. Ikke sikkert det funker for deg/dere, men det gjorde det for oss. Anonymkode: a0ab9...52e
lokmeister2016 Skrevet 27. november 2016 #9 Skrevet 27. november 2016 barn kommer som oftest når man minst forventer det vet du , dere må ikke gi opp, forsette og prøve normalt også:) håper dere får til neste gang
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Bekkager avsporingen, Har ingen erfaring dessverre, men lurer på hvilken klinikk du bruker? Og om du er fornøyd? Har lest litt om forskjellige rundt om i landet.. Anonymkode: d773b...b9c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #11 Skrevet 1. desember 2016 Høres ut som at du har dårlig eggkvalitet, og egentlig trenger eggdonor. Men det kan ikke gjøres i Norge. Anonymkode: 4b231...5b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå