Gå til innhold

Eier syk, men avhengig av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kommet opp i en delikat situasjon. Jeg har en god bekjent av meg har en alvorlig kronisk sykdom og er delvis bundet til rullestol. Hun eier en liten hund av typ selskapshund, som krever pelsstell, og som er en vilter fyr som trenger aktivisering. I perioder kan hun komme seg ut og hunden får trim, men om vinteren er det vanskelig for henne å komme seg ut, så hunden blir frustrert, tisser inne og er stresset. Den er også dårlig sosialisert. I perioder blir eier også likegyldig og da er ikke renholdet noe godt. Hun har hjemmehjelp, men ikke ofte nok. Jeg besøker henne med jevne mellomrom og prøver å hjelpe henne til å ta bedre vare på hunden, siden den er et viktig lyspunkt for henne i en ensom hverdag. Men det er også tydelig at hunden ikke har det så godt. I perioder er pelsen uflidd, dvs, den kommer seg til salong for full nedklippet hver tredje måned, men den har også røde øyne (slik som hvite hunder kan ha) og kan lukte vondt. Den er ellers velfødd. Når den ser meg, så hyler den av lykke og vil ut, den er vant med å komme seg ut sammen med mine når den er hos meg. Jeg passer den når hun er for syk til å ha den. 

Hadde en alvorsprat med henne for en tid siden, om at det nærmer seg grensen for vanskjøtsel, hun tok det til seg, men det sklir ut. Så, jeg ønsker gode råd her. Ikke hysteriske råd om å melde til Mattilsynet, eller ta fra henne hunden, men råd om hvordan jeg kan hjelpe henne så hun blir flinkere til å ta vare på den, for det er tydelig at hun trenger det selskapet og nærheten hunden gir henne. Hadde det vært en frisk eier som hadde behandlet hunden slik, så hadde jeg klart meldt fra til Mattilsynet. Men her er det en syk, ensom dame. Noen kloke innspill, anyone?

Anonymkode: a1bb0...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er kommet opp i en delikat situasjon. Jeg har en god bekjent av meg har en alvorlig kronisk sykdom og er delvis bundet til rullestol. Hun eier en liten hund av typ selskapshund, som krever pelsstell, og som er en vilter fyr som trenger aktivisering. I perioder kan hun komme seg ut og hunden får trim, men om vinteren er det vanskelig for henne å komme seg ut, så hunden blir frustrert, tisser inne og er stresset. Den er også dårlig sosialisert. I perioder blir eier også likegyldig og da er ikke renholdet noe godt. Hun har hjemmehjelp, men ikke ofte nok. Jeg besøker henne med jevne mellomrom og prøver å hjelpe henne til å ta bedre vare på hunden, siden den er et viktig lyspunkt for henne i en ensom hverdag. Men det er også tydelig at hunden ikke har det så godt. I perioder er pelsen uflidd, dvs, den kommer seg til salong for full nedklippet hver tredje måned, men den har også røde øyne (slik som hvite hunder kan ha) og kan lukte vondt. Den er ellers velfødd. Når den ser meg, så hyler den av lykke og vil ut, den er vant med å komme seg ut sammen med mine når den er hos meg. Jeg passer den når hun er for syk til å ha den. 

Hadde en alvorsprat med henne for en tid siden, om at det nærmer seg grensen for vanskjøtsel, hun tok det til seg, men det sklir ut. Så, jeg ønsker gode råd her. Ikke hysteriske råd om å melde til Mattilsynet, eller ta fra henne hunden, men råd om hvordan jeg kan hjelpe henne så hun blir flinkere til å ta vare på den, for det er tydelig at hun trenger det selskapet og nærheten hunden gir henne. Hadde det vært en frisk eier som hadde behandlet hunden slik, så hadde jeg klart meldt fra til Mattilsynet. Men her er det en syk, ensom dame. Noen kloke innspill, anyone?

HV om hun skifter fra hund til katt?

Skrevet (endret)

Hunden har det åpenbart ikke bra og det veier tyngst i denne saken. Hun kan ikke ta dyr når hun ikke kommer seg ut 5 mnd +/- av årets 12.

Kontakt noen som kan omplassere den.

Endret av Antoinette
  • Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hun er egoistisk, tenker ikke på hunden i det hele tatt. Hun burde ikke ha dyr.

Skrevet

Ville hun ha hatt lik glede av besøkshund f.eks? Kan noen andre passe den fast i vanskelige perioder?

Så lenge hunden ikke har det bra er du faktisk pliktig til å melde i fra: '' Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Det fastslår dyrevelferdsloven. '' Kilde: Mattilsynet.no

Anonymkode: fc95c...12f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville hun ha hatt lik glede av besøkshund f.eks? Kan noen andre passe den fast i vanskelige perioder?

Så lenge hunden ikke har det bra er du faktisk pliktig til å melde i fra: '' Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Det fastslår dyrevelferdsloven. '' Kilde: Mattilsynet.no

Anonymkode: fc95c...12f

Har kontaktet Mattilsynet for råd og veiledning. Passer den når hun er for syk, og gjør det jeg kan for å stimulere den. 

@Fru Uperfekt noterer forslaget bak øret. Skal se om det er en mulighet. Hun har nevnt allergi før, men husker ikke om det var henne som var allergisk. Takk. 

@Loki Laufeyson er enig. Men nå er den der, og hun er glad i den. Tror ikke hun var fullt klar over ansvaret det innebærer å ha en hund. Hun klarer det i gode perioder. Men om vinteren/dårlig vær er det vanskelig? Prøver å hjelpe henne til å bli en bedre hundeeier. 

Skrevet
21 minutter siden, Antoinette skrev:

Hunden har det åpenbart ikke bra og det veier tyngst i denne saken. Hun kan ikke ta dyr når hun ikke kommer seg ut 5 mnd +/- av årets 12.

Kontakt noen som kan omplassere den.

Ja, vurderer det. Men tror også at det kan være skadelig for eieren, siden hun sliter med ensomhet og sykdom. Prøver å finne en måte som er skånsom for eier. Vurderer å tilby meg som avlaster for hunden med jevne mellomrom, samt besøke henne fast og ta med hunden på en langtur i skogen en gang i uka. Hun bor i nærheten, og jeg er ufør, så jeg har tid til det. Hadde eier vært frisk, så hadde jeg klart meldt til Mattilsynet. 

Skrevet

Kan hun betale noen for å gå en skikkelig tur med den daglig?

• Liker 6
Gjest FarDareisMai
Skrevet (endret)

Feil.

Endret av FarDareisMai
Feil innlegg
Skrevet

God ide! Takk!

Gjest ClickB4it
Skrevet

Jeg ville funnet en Facebook-gruppe for hundefolk i området og spurt der om noen er gira på å hjelpe til. Sånn fant jeg "min" hund som jeg jevnlig passet da jeg var student. Fikk ikke betalt annet enn i julepresang og bursdagspresang "fra hunden", samt masse hundekjærlighet - det var helt topp!

Skrevet
1 minutt siden, ClickB4it skrev:

Jeg ville funnet en Facebook-gruppe for hundefolk i området og spurt der om noen er gira på å hjelpe til. Sånn fant jeg "min" hund som jeg jevnlig passet da jeg var student. Fikk ikke betalt annet enn i julepresang og bursdagspresang "fra hunden", samt masse hundekjærlighet - det var helt topp!

Det skal jeg jammen nevne for henne! Tusen takk! 

Skrevet
Sitat

Hadde det vært en frisk eier som hadde behandlet hunden slik, så hadde jeg klart meldt fra til Mattilsynet. Men her er det en syk, ensom dame. Noen kloke innspill, anyone?

Jeg tenker at hunden er like vanskjøttet uansett hva den bakenforliggende årsaken er, så dersom hun ikke tar til seg råd om hundepasser/facebookgruppe o.l som andre her har nevnt, bør du melde fra. Det er ikke hysteri. Men selvsagt bør alle andre muligheter forsøkes først.

Anonymkode: d457a...857

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg jammen nevne for henne! Tusen takk! 

Dere kan også forsøke finn.no. Jeg fant "min" hund der - får besøk i helger og dager hvor eier trenger hjelp. Perfekt løsning for eier, hund og meg! Jeg får heller ikke betaling utover et usedvanlig godt selskap. :)

Anonymkode: 2a350...d69

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ei venninne som var i en lignende situasjon. Jeg hadde ikke hund selv og savnet det veldig. Jeg hjalp henne ved å dra dit 2 ganger i uka og aktiviserte hunden for henne, det gikk for det meste i å gå ut og leke en times tid. For hundens del hjalp det VELDIG. Når hun var syk fikk den bare noen korte turer i nabolaget.

Husk at det finnes mange studenter der ute som har flyttet fra både familie og hund, og som savner det. Det er også mange andre som ønsker å ha hund men som ikke har mulighet, som ikke ønsker eller trenger annen betaling enn å bare få være med hund. Å leie en "profesjonell" hundelufter kanskje annenhver dag kan også hjelpe.

Personlig så tenker jeg at dette overhodet ikke er en bra situasjon, men at vi ikke snakker om vanskjøtsel. At den lukter sterkt hund og virker litt uflidd er ikke noe "stress" i mine øyne, så lenge den ikke har lus eller annet utøy, og ikke har veldig mattet/flokete pels. Veldig bra at den blir klipt jevnlig for å unngå dette. Hadde hun IKKE klippet den så den ble veldig flokete hadde jeg syntes dette var verre. Sånne merker etter rennende øyne er heller ikke noe "stress" i mine øyne, da det er rett og slett bare noe hvite hunder ofte sliter med. Det er ikke synonymt med sykdom. De som bruker midler for å fjerne det er gjerne de som driver med utstilling på hunden osv. Jeg har hatt en hvit selskapshund selv, og veterinæren sjekket øynene jevnlig uten at det var noe galt - det er bare et typisk "hvit hund"-syndrom. Jeg brydde meg da ikke så veldig om hvordan hunden SÅ UT, men heller om hvordan den hadde det. Jeg børstet den hver dag for å unngå floker, men klippet i armhuler og andre "utsatte" steder.

Som sagt er dette overhodet ikke en optimal situasjon, men jeg tenker samtidig at det ikke går under mattilsynets bestemmelse om mishandling og alvorlig svikt vedørende miljø, tilsyn og stell. Den BURDE fått mer tur og aktivisering, men dette kan gjøres noe med. Den burde nok blitt vasket oftere, men jeg tenker at det ikke er så viktig så lenge hunden ikke har utøy.

Anonymkode: e31a7...13e

Skrevet

Husk at det er masse, masse som kan gjøres innendørs i form av aktivisering også. Denne hunden burde få all mat i form av puslespill, og den burde drive med matsøk innendørs. Selv en syk eier kan klare å stappe maten i en kong-leke eller puslespill i stedet for en matskål, og kanskje leke mat-gjemsel med vofsen. Jeg stapper min i bur i fem minutter, eller får henne til å bli sittende på kjøkkenet, mens jeg tusler rundt i huset og gjemmer tørrfôret hennes. Så slipper jeg henne løs, og hun saumfarer heeeeele huset og bruker nesa og hukommelsen til å finne alle gjemmestedene mine. Kanskje du også kan trene opp hunden til å tisse på en tilpasset matte innendørs? Dette er ikke et godt alternativ til utelufting, men vil i det minste hjelpe hunden når den må på do og ikke får komme ut.  

Når det er sagt er det lite som kan kompensere helt for sosialisering med andre hunder og det å utforske et utemiljø. Hunder trenger å komme seg ut. Jeg var avlasterhjem for flere hunder, og vet at det er mange som er interessert i å ha hund på deltid eller en turkamerat. 

Jeg ville forsøkt å fokusere eier på måter hun kan samhandle med hunden sin på som også er givende for hunden. Kanskje kan de trene på triks sammen - det er mye som kan gjøres uten at eier trenger å løfte mer enn en finger. Morsomme, søte triks er fortsatt hjernetrim for hunden, og brenner av noe av den nervøse energien. For en ufør eier kan det jo til og med være ekstremt nyttig å trene opp hunden til å hente gjenstander etc. Det finnes masse fine videoer på Youtube, jeg liker kanelene til Donna Hill og kikopup. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...