Gå til innhold

Hva er greia med å pynte til jul i midten av november??

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste par ukene har jeg registrert at så og si hele boligfeltet har fått opp både utebelysning og stjerber og staker i vinduene. Røde gardiner i stua... hva er greia? I går kveld var det ikke ETT hus, bortsett fra vårt, der alt virker klart til jul! I år er adventen rekordlang som den er med julaften på lørdag, så fra 4.søndag er det nesten en uke til julaften... 

Personlig skiller jeg advent og jul. Advent er lilla, etter 4.søndag starter jeg å pynte med rødt. Juletreet kommer ikke inn før 22. Sent på kveld 22.des er det jul i huset her, det eneste vi gjør 23 er å steke ribba. Det er egentlig fordi vi alltid har gjester til julematlag lille julaften, derfor må vi være ferdg til da. 

Men synes det ødelegger hele høytiden når folk starter å pynte tidlig i november. Hva er spesielt med advent og jul når du startet å pynte 15.nov liksom? Og gjerne henger julepynten til midten og slutten av januar hos mange. Her hives alt ut 1.januar. Hvis ikke får jeg avsmak kjenner jeg. Men kjenner jeg får avsmak uansett snart, ikke nok med at butikkene starter jula i august, nå pynter nabolaget husene i november...

Hva med å behandle det som den høytiden det er? Nemlig jul. Når det er jul, ikke 2 mnd før og etter. 

Her kommer ingen stjerner i vinduet før søndag, og ingenting rødt kommer opp før etter 4. søndag i advent!

Har du det trasig hjemme i mørketida? Kjøp vinduslys å ha i vinduene, det har jeg hatt i alle år, de er tent fra september til april, så slipper jeg å starte jula i oktober fordi vi duene er kullsvarte!

Om noen år er det vel julepynt i stua fra august til mars!

Anonymkode: adf2d...401

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig med deg og kjenner det faktisk irriterer meg litt at folk begynner med jula så tidlig. Samtidig vet jeg at mange av disse som pynter i midten av november er dritlei jula og hiver ut alt allerede i romjula.
Jeg er oppvokst med at vi henger opp julestjerner og adventsstake første søndag i advent, jul blir det først lille julaften. Da er vi ferdig vasket og ordnet, baksten er i boks og alle julegavene er i hus. Den koseligste tiden i jula er faktisk lille julaften. Da blir det jul i huset mens vi ser på "Dagen før dagen" på NRK, hører julemusikk og koser oss med lefse med sylte og gløgg.

I tillegg så ryker jula først ut på 13-dag, mens lysene ute ofte blir værende ut januar.

• Liker 3
Skrevet

Tenker at folk får gjøre sånn som de selv vil så kan jeg gjøre det på min måte :) nå syns jeg november er tidlig. Men jeg kan ikke si hvordan andre skal gjøre det. Det er heller ingen vits i å bruke krefter på å irritere seg over det. 

Anonymkode: b7a10...8b0

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med å ha holdningene til en dame på 76 år. 

• Liker 4
Skrevet

Herregud, noen digger jula og gleder seg. La dem! Hvorfor påvirket det ditt liv liksom? 

Skrevet

Tenker at juletiden vil bli mye mer koselig om man slutter å bry seg om andre :) Det er bare bortkastet energi. Du har dine tradisjoner, andre har sine. For min del pynter jeg den helgen 1.advent er, men jeg river meg ikke i håret fordi naboen har hatt stjerna i vinduet hele uka heller. Ha en fin adventstid! 

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Alt med jula er så tradisjonbundet, så jeg ser ingen ting kjipt med å holde på tradisjonen med adventstid, adventsfarger, julefarger og "pyntedatoer". Heldigvis gjør vi som vi vil. Barnehagen til barnet mitt har pyntet til jul nå.
Grunnen til at jeg er i mot det, er at det blir så spesielt fint til jul når alt kommer opp (begynner ca 4.søndag i advent). Setter man fram julepynt nå, rekker det å bli støvete og rotete og "ikke-fint" flere ganger FØR jul, og det er en ryddejobb, ikke koselig pyntejobb lillejulaften. Andre får gjøre som de vil, men jeg gleder meg til å ta fram julepynten, og jeg vet akkurat hva som skal fram på søndag, nemlig adventsstake og stjerne. Så adventskalenderne til barna. Og lilla, det er jo nesten borte? Jeg finner ikke lilla innpakningspapir til julekalenderen :(.

Det plager meg ikke at andre (eller barnehagen) gjør det, men jeg syns IKKE det er fint eller koselig, det blir bare ræl.

Anonymkode: 189bc...f44

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, augustmami skrev:

Herregud, noen digger jula og gleder seg. La dem! Hvorfor påvirket det ditt liv liksom

Det skal jeg si deg: Jeg digger også jula, og begynner å glede meg allerede i oktober. Men for meg gir det en ekstra glede å vente heeeelt fram til advent, det bygger opp forventningene og når alle får lys og stjerner i vinduene samtidig kommer julestemningen.

Det at naboene får opp nisser og lys, og butikkene får inn julebrus og julemarsipan mens man enda går i shorts, gjør at adventstiden og jula mister mer og mer betydning. Man blir til slutt litt blind for alt som har med jul og forventninger å gjøre, fordi man hele tiden blir foret med jul.

• Liker 3
Skrevet

Så lenge folk bare dropper de grusomme flerfargede lyslenkene, så kan folk for min del pynte til jul i august...

Anonymkode: 48e25...fb9

Skrevet

Jeg pynter med rødt i stedet for lilla i adventstiden, men det er rett og slett fordi jeg syns det er finere med rødt i leiligheten vår. Jeg pynter ikke før advent da, jeg syns det er fint å holde jula til desember, men jeg har gledet meg veldig lenge, og julestemningen slo veldig til da det var snø ute :) Juletre er jeg enig i at kan vente til dagene før julaften, men det er sånn vi alltid har gjort det, at noen andre setter opp tre tidligere får da være opp til dem :)

Skrevet

Jeg er den som pyntet tidlig i november. Første gang det har skjedd og det føltes ikke greit. I år så jobber jeg så mye og vanskelige tider så for at mitt barn skulle få blitt med på pyntingen så måtte det gjøres så tidlig. 

Barnet mitt elsker det. Det er det som betyr noe. 

Anonymkode: 68e9e...01d

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror den tidlige julepyntingen kommer av at folk skal ha alt med en gang nå for tiden, hvis jeg vil pynte nå så gjør jeg det. Jeg har lyst nå, og dermed gjør jeg det nå. Vente? Kommer ikke på tale, jeg vil ha det jeg vil ha, og jeg skal ha det nå! 

Forventning er et fremmedord, hvorfor i all verden skal jeg ikke tilfredsstille mine ønsker med en gang?

Det triste er at å glede seg til noe blir helt borte, men det er deres tap. 

Jeg kjenner flere som spiser mye julemat hele desember, og når julen kommer så er de lei, det smaker ikke så godt som det gjorde før i tiden og det er merkelig synes de. Jaha, men kanskje det har mye med at før i tiden så ventet vi faktisk til jul før vi spiste julemat?

Akkurat det med jul og juletradisjoner synes jeg faktisk var bedre i gamle dager, da man faktisk klarte å vente på noe. 

Anonymkode: 8a6ee...688

• Liker 6
Skrevet

Er mindre stress om man pynter litt nå og da, i stedet for å måtte sette av en hel dag i desember for å gjøre det. har man en hektisk hverdag så tenker jeg det kan være greit å bli ferdig med det når man har tid og lyst til å gjøre det

Anonymkode: 5b14b...23e

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Folk får gjøre som de vil, men for meg begynner ikke jula enda, jeg syns det er alt for tidlig med julepynt i november. Skulle jeg pyntet allerede nå, hadde jeg vært lei før julaften.

Skrevet

Hva folk gjør innendørs får de styre med selv for min del, men når halve nabolaget i midten av november hadde bombadert husene sine med julelys, nesten med amerikanske tilstander tidlig i november så kjørte jeg nesten av veien....

Skrevet

Ingen kan ha fødselsdag hver dag

det er ett år fra jul til jul

Dager fins i alle farger, også grå

Men så

den som venter, han skal få

"Dum og deilig" - Knutsen og Ludvigsen

Skrevet (endret)

Om noen så vil feire jul hele året, hva så? Hvorfor er det irriterende? De bestemmer da ikke hva du ska gjøre for det?

Endret av exictence
Skrevet
9 minutter siden, exictence skrev:

Om noen så vil feire jul hele året, hva så? Hvorfor er det irriterende? De bestemmer da ikke hva du ska gjøre for det?

Som flere har nevnt ovenfor: fordi det tar bort forventningen og gleden for andre.

Anonymkode: 872d5...f87

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som flere har nevnt ovenfor: fordi det tar bort forventningen og gleden for andre.

Anonymkode: 872d5...f87

Betyr det at jeg skal la være å pynte til jul nå, fordi det tar bort forventningen og gleden til andre?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...