Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen har problemer med å bli enige om hvem som skal ha hvilken jul, med dattera vår på 4.

Vi har forskjellige meninger om hvilke hensyn som bør telle mest.

P.g.a flere samlivsbrudd utover i familiene er det ikke mulig å få det til sånn at begge får det som vi helst vil.

(Dattera vår er jo for liten til å taes med i den diskusjonen).

Under har jeg skrevet ned de to forskjellige synene vi har på saken,- hva mener dere er mest riktig? A eller B's påstand? (Gjerne med noen ord om hvorfor dere mener det også).

A)

Den ene vil ha det sånn at det passer at dattera vår får feiret jul med sine halvsøsken, (på 2,5 og 3,5 år), fordi personen mener det er mest naturlig å først og fremst ta hensyn til de aller nærmeste,- den nye kjernefamilien.

Personen mener også at det blir en umulig kabal å få til å gå opp, hvis det skal tas hensyn til alle utover i storfamilen.

B)

Den andre vil ha det sånn at dattera vår får feire jul med sin onkel, (på 5 år), fordi personen mener det er mest naturlig å ta hensyn til nærmeste slekt.

Personen mener at det blir feil å ta mest hensyn til den nye kjernefamilien, og at denne jo kan ende med å oppløses med tiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Alternativ A. Fordi det er mest naturlig å feire jul sammen med en av foreldrene og evt nye/gamle søsken. Tenker jeg.

At den nye kjernefamilien kan oppløses med tid og stunder synes jeg er et dårlig argument. Den onkelen på fem kan vel også forsvinne med tid og stunder? Da tenker jeg på at familien hans kan oppløses og at onkelen kommer til å feire jul andre steder?

Kinkig problemstilling. Uansett vil den som ikke har henne i år på julaften vel få den glede av å ha henne hos seg neste år? Dette er som oftes den løsningen som fungerer, blir rettferdig og som de fleste velger.

Skrevet

Mener du virkelig halvsøsken, har din 4 år gamle datter et halvsøsken på 3,5 ?`

Eller mener du stesøsken ?

En vesentlig forskjell synes jeg. Snakker vi halvsøsken, går jeg for A, ellers B.

Skrevet

Helt rett en kinkig situasjon. Kan dere ikke ta annet hvert år da?

Skrevet

Hmm...ved alternativ B, er barnet ikke sammen med noen av foreldrene? Dersom det er riktig så ville jeg valgt A.

Dersom mor er alternativ A og far alternativ B...altså at de er tilstede ved disse alternativene så ville jeg kanskje ha trukket lodd, og så hatt annen hver jul.

Argumentet om kjernefamilien synest jeg er noe tynn. Den kan forandres og til neste år vil gjerne begge foreldrene ha skapt hver sin nye kjernefamilie.

Skrevet

Annenhver jul .. - og har ellers svart i den andre tråden

Skrevet

Jeg ser at mange bare svarer annenhver jul. Det er det vel ikke noe tvil om ? Spørsmålet er hvilket år barnet skal være hvor, i forhold til andre barn som også feirer jul annenhvert år på to steder.

Skrevet

Jeg synes det er bare tullete å gjøre det til et spørsmål om hva som er "naturlig". Jeg er skilsmisse barn selv, og synes ikke noe særig om å være "naturlig" i forskjellige høytider og familiesammenhenger.

Ingen har noe mer "rett" til å ha et barn tilstede fordi man er mer "naturlig". Begge vil ja barnet - javel, så trekk lodd om det, sier jeg. Og etter det annen hver jul, med vetorett til barnet.

Skrevet

Enig med gjest tinc, trekk lodd om hvem som skal ha barnet hos seg første jula om dere ikke blir enige. Så fortsetter dere slik, til det skjer endringer som gjør at dere kanskje må trekke nye lodd...

Når barnet blir større, og kan velge selv, så er det opp til ungen. Noen ganger har barn lyst å være hjemme, ikke bare jula men f.eks. en helg fordi det skjer noe i kameratflokken, eller fordi barnet føler for det. Det kan være ulike grunner, snev av influensa eller bare lyst...

Men prøv å holde den lille utenfor, ikke prat om jula/helger og samvær, ikke diskuter saken mens hun/han hører på dvs over hodet på barnet...

Skrevet

Må si at jeg synes alternativ A var det beste. Men nå er det slik jeg har hatt det da...Er skilsmisse barn jeg også. Den ene julen feiret vi med mamma,hennes nye mann og hans datter. Og året etter var vi hos pappa.

Skrevet

Leste i en annen tråd her at noen foreslo å feire jula sammen??? Det er jo det beste for barnet, men lar det seg gjøre for dere???

Skrevet

Nei, det lar seg ikke gjøre for oss å feire jul sammen.

Vi gjorde det første året, men for oss vil det være veldig unaturlig å fortsette med det resten av livet.

Ingen av oss som kan tenke oss det.

Og Allium,- du har selvfølgelig rett,- de er stesøsken, ikke halvvsøsken.

Ellers vil jeg si at jeg jo vet at det ikke finnes noe svart/ hvitt svar på hva som er riktig her,- men jeg er altså ute etter deres meninger.

Skrevet
Hmm...ved alternativ B, er barnet ikke sammen med noen av foreldrene? Dersom det er riktig så ville jeg valgt A.

Dersom mor er alternativ A og far alternativ B...altså at de er tilstede ved disse alternativene så ville jeg kanskje ha trukket lodd, og så hatt annen hver jul.

Argumentet om kjernefamilien synest jeg er noe tynn. Den kan forandres og til neste år vil gjerne begge foreldrene ha skapt hver sin nye kjernefamilie.

Jo, enten mor eller far er tilstede ved begge alternativer.

Skrevet

Den som ikke hadde barnet hos seg i fjor jul, skal ha barnet hos seg denne julen...Veldig enkelt!!!!

Hvis bruddet er så ferskt at dere var sammen alle tre sist jul, får dere gjøre som de andre sa(Også veldig enkelt!): Trekk lodd!!!

Ikke noe å krangle om. Hvis dette er noe dere må diskutere, så for all del ikke feir julen sammen... Det vil ikke være det beste for barnet at dere skal diskutere hele julaften, for det kommer garantert å dukke opp diskusjoner...

Håper dere finner ut av det, og at både dere og jenta får en fin jul!

Skrevet

Om dere har barnet annehver jul, så løser vel det seg enkelt ?

Den jula X har barnet velges alternativ A, og den jula Y har barnet velges alternativ B.

Ellers syns jeg ideèn om å trekke lodd om dere ikke blir enige om hvem som skal ha barnet første jul var en grei løsning og mest rettferdig.

Skrevet

Et spørsmål jeg synes er naturlig å stille er om barnets stesøsken feirer jul sammen med samme forelder hvert år, eller om de er annenhvert år hos mor og far?

Hvis de kun er samlet annenhvert år synes jeg alternativ A er riktigst. Hvis ikke, B.

Gjest Anonymous
Skrevet

Syns ungen har rett til å være annethvert år hos mamma og annethvert år hos pappa.

Så kan mor og far heller finne noe annet å krangle om som ikke involverer ungen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...