Gå til innhold

Hund som stresser på tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min (13 mnd) stresser/drar mye i båndet på tur. Vi trener mye med klikker og positiv forsterkning,  men synes ikke det hjelper stort. Er særlig i møte med andre hunder det blir "ekstremt". Han er ikke aggressiv på noen måte, men blir så ivrig at både jeg og alt av godbiter er fullstendig uinteressant.  

I tillegg synes jeg det virker som om han har begynt å bli mørkeredd på tur. Kan bjeffe(virker engstelig ) på biler feks. Det skjer ikke på dagtid,  og er ganske nytt. 

Hvordan bør vi gå frem? Starte fra scratch med trening innendørs? 

Anonymkode: a1ee1...1dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Les gjerne boken "100% Positiv Hverdagslydighet", der står det mye bra om blant annet dette . 

For at godbiter skal fungere ved passering, så må man ha stor nok avstand til forstyrrelsen til at hunden klarer å konsentrere seg. Google gjerne "kindereggmetoden". :)

(Skriver fra mobil, så litt kort svar).

Endret av Tabris
Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Les gjerne boken "100% Positiv Hverdagslydighet", der står det mye bra om blant annet dette . 

For at godbiter skal fungere ved passering, så må man ha stor nok avstand til forstyrrelsen til at hunden klarer å konsentrere seg. Google gjerne "kindereggmetoden". :)

(Skriver fra mobil, så litt kort svar).

Ja, denne metoden har jeg lest endel om i løpet av dagen. Og det er de baner jeg tenker selv. Skal være den første til å innrømme at vi har vært sløve med treningen, og det straffer seg. Vært mye syk, men det er selvsagt ingen unnskyldning.  Men ønsker av hele mitt hjerte en fornøyd hund som blir glad i stedet for stresset av tur, så ønsker å legge inn en skikkelig innsats for at det skal bli bedre.  Han responderte kjempebra på trening som liten, og vi fikk han inn i et godt spor.  Vi klarte bare ikke å holde han der. Kinderegg,  here we come! 

Anonymkode: a1ee1...1dc

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er helt uvanlig med tilbakegang i den alderen. Vår har oppdaget hjort, og det er drøssevis av hjort her vi bor (i Texas) og plutselig er hver eneste tur en bonanza. Vanligvis er det greit å møte andre hunder, men etter et par hjorter (vi kan møte på 2 - 10 grupper av hjort på en tur) er andre hunder, syklister, aaaaaalt nok til å få henne til å tippe over. Jeg har vært sløv i bare noen uker (latt mannen gå mye tur, og ikke trent like mye lydighet og kontakt utendørs), men hun er rundt 8 mnd og noen uker er sikkert en evighet i hennes univers. Så ja, jeg tenker vi får gå tilbake til start, pluss at jeg tydeligvis må gå turer på litt kjedeligere steder med mindre hjort til vi klarer å passere dem uten spasmer. Hadde ikke de teite hjortene vært så spennende og løpt i vill flukt hver gang hun bjeffer/hopper, så ville jobben min vært utrolig mye lettere! Og ikke nok med det: de løper av gårde hoppende og prustende, men stopper opp før de er helt ute av syne.. dårlig gjort! 

To skritt frem og ett tilbake, verre er det ikke :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...