Gå til innhold

Ekstrem sparing av belysning i sameie

Juliette24

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg irriterer meg grenseløst over gården min bestemor har kjøpt seg leilighet i. Det er forsåvidt bare flisespikkeri, men på en annen måte føler jeg meg også litt "overvåket" da jeg er på besøk.

Saken er den at blokken ser rett og slett mørk og trist ut nå på vinterstid. Det er flere blokker rundt, hvor belysningen står på når det begynner å bli mørkt ute.

Både jeg, og bestemor, syntes det ser trist ut, når jeg f.eks har kjørt henne på butikk, og hun kommer hjem. I fellesgangen setter jeg da på belysningen, og utenfor setter jeg på utebelysning. Følger henne så inn, med eventuelle varer, og tar gjerne en kaffekopp før jeg reiser avgårde. Men, når jeg da skal reise, og det kan gå feks 10 minutter, så er alt av belysning er avskrudd.

Det samme hender da jeg en gang i blant tar en "lat" snarvei, igjennom nødutgangen, der skrur jeg også på lysene. Og det er her ALLE blokkene rundt har tent belysning for å lyse opp rundt plassen. Men, er jeg innom henne i over 10 minutter, så er like fordømt lysene avskrudd.

Skal virkelig borettslaget være så sparsommelige på strømmen?! Er forøvrig samme personen som skrur av lysene hver gang, og hun har klaget til andre naboer på at vi skrur på lysene da vi er der, men hun har ikke kommet til oss personlig(med andre ord, bare slarvet rundt til naboene om oss).

Det store spørsmålet da, er det jeg som er vrang her, eller er det slik det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Juliette24 skrev:

Det store spørsmålet da, er det jeg som er vrang her, eller er det slik det skal være?

Ja på begge. "Ser mørk og trist ut" – du er ikke helt god. Sløsing og miljøvern – er det fremmedord? 

Anonymkode: 05615...58b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er dette virkelig et problem? At det ser "mørt og trist ut" spiller da vel ingen rolle for de som er inne i husene sine? Synes det er utrolig unødvendig å skulle ha på masse unødvendige lys og bruke unødvendig strøm fremfor å bare skru dem av når folk ikke bruker det lyset.

Anonymkode: 15ca1...6b3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle et ansvar for å spare på resursene i verden, deriblant strømmen. 

I vårt nesten nye borettslag er det innstalert lys som slår seg på ved den minste bevegelse og av etter en stund uten bevegelse. Dette sparer også oss som bor her for lys som står på hele døgnet og trekker mye, veldig mye strøm betalt på fellesen av alle beboerne. 

Nå i desember kan dere jo punte på verandaen med lys, selv?

Anonymkode: 62ef3...3b5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du hørt om tidsbryterfunksjon? Du blir neppe "overvåket", lyset skrur seg nok av av seg selv etter slik og så lang tid.

Jeg synes forøvrig det høres ut som en god idé å spare strøm på denne måten - borettslag og sameier kan ha helt ridikuløse strømregninger.

Anonymkode: 08075...854

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelys bør stå på når det er mørkt ute. Du er absolutt ikke vrang her.

Anonymkode: 650bc...357

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ridikuløse strømregninger.

Ridikuløs? Heter latterlig på norsk. Du bør ta kveldskurs i det språket som vi bruker her til lands.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Resignert skrev:

Ridikuløs? Heter latterlig på norsk. Du bør ta kveldskurs i det språket som vi bruker her til lands.

Saklig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utelys bør stå på når det er mørkt ute. Du er absolutt ikke vrang her.

Utelys bør stå på når det er noen der ute som har bruk for det, ikke ellers. Bevegelsessensor!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vitner om tvangstanker heller enn sparing og miljø. 

Hadde det vært sparing og miljø som var formålet, hadde sameie heller etterisolert ett, ja 1 vindu, det hadde gitt betraktelig større innsparing. 

Irriterer meg når folk sitter og spikker fliser, mens trærne rundt dem blir hogd ned.

Anonymkode: 200a1...c9d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utelys bør stå på når det er noen der ute som har bruk for det, ikke ellers. Bevegelsessensor!

Nei, det er ikke noe bevegelsesensor inne i bildet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Juliette24 skrev:

Nei, det er ikke noe bevegelsesensor inne i bildet her. 

Joda! Men den har visst to bein. :fnise:

Anonymkode: 5f089...86e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda! Men den har visst to bein. :fnise:

Anonymkode: 5f089...86e

:laugh: Måtte le lit av denne

Men jeg synes også at bevegelsessensor er noe de burde ha skaffet seg i borettslaget. Det ser unektelig mørkt og trist ut når lysene er avslått - det er jo greit å ha på lys så man ser hvor man setter beina. Men å la lyset stå på hele natten uten at folk trenger det for å gå er sløsing, så jeg ser den andre siden også.

Anonymkode: dcd59...069

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utelys og lys i ganger bør stå på i mørket. For oss som er ambulansearbeidere og sikkert politifolk også, trenger lys for å finne fram!!!!! Brannvesnet ser vel hvis det har tatt skikkelig fyr, men selv de trenger lys ved andre oppdrag. Dette bør være grunn nok til å la lys stå på.    I bygården her jeg bor så har vi kun sparepærer. Skriv et brev til styret hvor du forslår utskifting til sparepærer og forklar hvorfor det er viktig med lys for enkelte yrkesgrupper. Sikkert flere arbeidere som trenger lys, men de tre nevnte er vel viktigst for de fleste av oss.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnaden kan man jo regne på, er ikke noe hokus pokus å finne ut hvor mye det koster å ha en lampe på, så man vurdere om det er verdt det.

Personlig mener jeg det er flere ting som taler for å ha utelys på. Det er vanskelig å si noe konkret om denne saken siden jeg ikke aner hvordan det ser ut, hvor mange lamper det er osv, men ting som taler for å ha lyset på er:

-Komforten med at man kommer et sted, så er det lyst. Eldre personer som og har dårligere mørkesyn vi jo ha større utbytte av dette. Kan man gå på tryne i en trapp? Er de flere brytere, eller må man gå i mørket bort til bryteren før man får lyset på?

-Om man er utsatt for hærverk eller innbrudd/tyveri er det mindre sannsynlig at dette skjer i et opplys område. Det er ikke så mye ugagn som skal gjøres før man sparer inn strømmen.

- Og jeg mener faktisk at det er kjekt med et opplyst område, det ser penere ut, det er kjekkere å bevege seg i osv. Selv om det ikke er det tyngstveiende argumentet så er det et argument det og.

Tenker og kanskje en lyssensor og sparepærer kunne ha like mye for seg som en bevegelsessensor, men det har jo en oppstartskostnad som man sikkert kan betale strøm til en pære et helt år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Juliette24 skrev:

Hei,

Jeg irriterer meg grenseløst over gården min bestemor har kjøpt seg leilighet i. Det er forsåvidt bare flisespikkeri, men på en annen måte føler jeg meg også litt "overvåket" da jeg er på besøk.

Saken er den at blokken ser rett og slett mørk og trist ut nå på vinterstid. Det er flere blokker rundt, hvor belysningen står på når det begynner å bli mørkt ute.

Både jeg, og bestemor, syntes det ser trist ut, når jeg f.eks har kjørt henne på butikk, og hun kommer hjem. I fellesgangen setter jeg da på belysningen, og utenfor setter jeg på utebelysning. Følger henne så inn, med eventuelle varer, og tar gjerne en kaffekopp før jeg reiser avgårde. Men, når jeg da skal reise, og det kan gå feks 10 minutter, så er alt av belysning er avskrudd.

Det samme hender da jeg en gang i blant tar en "lat" snarvei, igjennom nødutgangen, der skrur jeg også på lysene. Og det er her ALLE blokkene rundt har tent belysning for å lyse opp rundt plassen. Men, er jeg innom henne i over 10 minutter, så er like fordømt lysene avskrudd.

Skal virkelig borettslaget være så sparsommelige på strømmen?! Er forøvrig samme personen som skrur av lysene hver gang, og hun har klaget til andre naboer på at vi skrur på lysene da vi er der, men hun har ikke kommet til oss personlig(med andre ord, bare slarvet rundt til naboene om oss).

Kan de ikke installere en bevegelsesensor på felles lamper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sparer ikke noe særlig på dette. De forsøkte å gjøre dette i mitt sameie også, men de kom frem til at å slukke lysene, ikke hjalp på utgiftene.

Istedet for å la lysene på hele tiden, burde de investere i lys som slåes på automatisk når folk kommer inn.

Anonymkode: 9407f...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saklig.

Ja. Bruker selv engelsk som arbeidsspråk, har kolleger fra minst 50 ulike land. Men snakker norsk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et land med såpass lang mørketid om vinteren, er det viktig med nok belysning der folk ferdes. Det senker risikoen for ulykker og kriminalitet, sånn som overfall. Både beboere og andre som ferdes i området, blir tryggere med tilstrekkelig belysning, og den tryggheten er viktig for trivselen. I Oslo har det blitt mer fokus etterhvert på hvor viktig det er med nok belysning i ute- og fellesareal, nettopp pga. kriminalitetsfaren i mørklagte områder. Miljø- og økonomihensyn kan ivaretas med bevegelsesaktiverte lamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Belima skrev:

Utelys og lys i ganger bør stå på i mørket. For oss som er ambulansearbeidere og sikkert politifolk også, trenger lys for å finne fram!!!!! Brannvesnet ser vel hvis det har tatt skikkelig fyr, men selv de trenger lys ved andre oppdrag. Dette bør være grunn nok til å la lys stå på.    I bygården her jeg bor så har vi kun sparepærer. Skriv et brev til styret hvor du forslår utskifting til sparepærer og forklar hvorfor det er viktig med lys for enkelte yrkesgrupper. Sikkert flere arbeidere som trenger lys, men de tre nevnte er vel viktigst for de fleste av oss.

Amen! Takk, Belima.

Anonymkode: 2f565...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...