AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Jeg har til vanlig ikke levd usunt de siste 10 årene. Veldig variert. Da jeg var 16 bodde jeg på hybel og hadde null forståelse for kosthold. Så middagen var Grandiose og nudler stort sett. Brødskive med Nugatti og slik. Og brus som tørstedrikk. Husker jeg ble så energiløs, jeg kom forsent på skolen til hver dag fordi jeg aldri klarte å stå opp. Mamma fikk jo med seg dette, og vi satte oss inn i kostholdet. Vi bestemte oss for at jeg skulle legge om totalt, og jeg fikk det mye bedre. Ved å spise salat med tunfisk, cottage cheese o.l. Og ungå sukker så langt det var mulig. Nå som vinteren er på vei, skjer det som ofte skjer denne tiden. Jeg får et ekstremt søtsug, og i dag kjøpte jeg meg hvit sjokolade og spsite opp hele platen (100 g). I tillegg har jeg lett for å kjøpe meg søte kjeks dekket med sjokolade til å ha som snacks. Pasta med hvitløk og parmesan som middag, men spiser også mye kikerter i tomatsaus og bønner. Iskrem er jeg også dilla på. Jeg trener og. Drikker vann. Jeg har igjen begynt å føle meg noe slapp. Humørsvinginger og. Er det årstiden? Eller kan det være kostholdet sin feil? Er det mulig å bytte ut søtsaker med f.eks søt frukt? Har du prøvd? Får du det bedre? Anonymkode: e5ad6...13a
Gjest canacas Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 Jeg testet meg selv med et helt hvitt år, dvs null alkohol, null brus, null sukker og null chips (og lignende). Spiste helt vanlig mat, men laget alt selv så godt jeg kunne (ingen halvfabrikat hos meg). Aldri hatt det bedre enn det, sov bra og var aldri trøtt på jobb og hadde mye energi. Jeg trente en del i tillegg da, så mye energi kom derfra. Min erfaring er at om man spiser riktig, så blir man ikke fysen. Jeg har aldri hatt det søtsuget mange snakker om, jeg får mer lyst på potetgull og sånt.
Gjest Tsunade Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 (endret) Det er årstiden, ingen tvil! Prøver med en teskje honning nå og da, syns det hjelper mye bedre enn noe slags frukt. Når jeg er kjempeflink og spiser sunt og variert, er søtsuget ikke så ille, men mørketida er ekstrem, da. Endret 24. november 2016 av Tsunade
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å bytte ut søtsaker med f.eks søt frukt? Har du prøvd? Får du det bedre? Kan ikke gi noe råd angående humør, jeg er deprimert uansett hva jeg spiser virker det som. Men det å bytte ut søtsaker med frukt er fullt mulig. Da får du på kjøpet massevis av antioksidanter, "levende" vann, mineraler og vitaminer, noe du ikke får i søtsaker. Faktisk har vi dette søtsuget fordi vi trenger frukt. Men angående energi, så kan jeg si at jeg har mere energi nå som jeg spiser en blåbærsmoothie til dagen og sellerijuice på morgenen, det har gjort en forskjell for meg. Kanskje det hjelper på humøret etter hvert også. Anonymkode: 0bab1...a7a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #5 Skrevet 25. november 2016 Det virker som om du har en enten/eller-mentalitet. For meg er ikke det å være "100% sunn" å avstå fullstendig fra mat du liker, og bare leve på salat og cottage cheese. Å kutte ut sukker er alltid lurt, men da bør du ha et variert kosthold med gode råvarer og nok fett. Når du spiser skikkelig, mat som smaker godt uten for mye tomme karbohydrater, til alle måltider så vil sukkersuget avta etter hvert. Det er i hvert fall min erfaring. Anonymkode: 8762a...255 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #6 Skrevet 25. november 2016 På Thursday, November 24, 2016 den 23.32, AnonymBruker skrev: Kan ikke gi noe råd angående humør, jeg er deprimert uansett hva jeg spiser virker det som. Men det å bytte ut søtsaker med frukt er fullt mulig. Da får du på kjøpet massevis av antioksidanter, "levende" vann, mineraler og vitaminer, noe du ikke får i søtsaker. Faktisk har vi dette søtsuget fordi vi trenger frukt. Men angående energi, så kan jeg si at jeg har mere energi nå som jeg spiser en blåbærsmoothie til dagen og sellerijuice på morgenen, det har gjort en forskjell for meg. Kanskje det hjelper på humøret etter hvert også. Anonymkode: 0bab1...a7a Har du prøvd å kutte ned på fruktose? Da hjelper det ikke å kjøre på med frukt. Du sier du er deprimert uansett hva du spiser. Mengder med fruktose klarer ikke kroppen å ta opp, spesielt hos mennesker som har fruktoseintoleranse (mange har dette uten å vite det) og når kroppen ikke tar opp all fruktosen skilles den naturlig nok ut med avføringen. Problemet med dette er at stoffet trypofan fester seg til fruktose. Dette gjør at om vi spiser moderate mender med fruktose så vil vi få en lykkefølelse, fordi trypofan stimulerer produksjon av serotonin (lykkehormonet), men nyere forskning viser nå at når fruktosen blir skilt ut med avføringen blir også trypofan skilt ut med avføringen, og det gjør at vi kan bli deprimert. Nyere forskning viser altså at mennesker med fruktoseintoleranse naturlig nok ikke tar opp mye frukose pga mangel på enzymet som spalter fruktose, men at en kropp som ikke har fruktoseintroleranse gjør det samme dersom mengden fruktose er høy nok. Greia er at det er fruktose i svært mange ting. Ikke bare i frukt, men også tilsatt i mange matvarer. Det er i yoghurter, biola, hermetiske middagsretter, ketchup har masse fruktose og tomat blir fremstilt på en måte som gjør at den inneholder mye fruktose. Vi får i oss ALT for masse fruktose. Så nei, du trenger ikke frukt i den graden du hevder. Grunnen til at mennesker har søtsug er fordi at kroppen vil få opp blodsukkeret når du er sulten og raske karbohydrater er en kjapp måte å få det på, så om du spiser lite og ofte, og altså før du blir sulten så har kroppen allerede et stabilt blodsukker og vil ikke ha søtsug. Det er ikke noe hokus pokus dette med kosthold bare man skjønner hvordan kroppen virker! Anonymkode: 5086a...6b7
drue Skrevet 26. november 2016 #7 Skrevet 26. november 2016 (endret) Nei, jeg har ikke levd 100 % sunt, det hadde jeg aldri fått til. De siste 8 mnd har jeg derimot trent 3-4 ganger i uka, med utskeiielser i helgene. Treningen gjorde meg i begynnelsen sliten, og jeg ble veldig trøtt etterpå. Det tok noen måneder før den "berømte" energien man får fra trening kom. Nå har jeg vært ekstra streng med kostholdet de siste 7 ukene (med en stor planlagt utskeiielse for to uker siden), men jeg spiser litt potetgull og sjokolade på lørdager. 100 % uten sukker gidder jeg ikke å stresse med, jeg spiser f.eks. makrell i tomat og tacokrydder selv om det er tilsatt sukker. Har aldri opplevd å bli deprimert av å spise frukt som beskrevet ovenfor. Spiser frukt fordi det er godt, og inneholder mange bra næringstoffer. Jeg slet forrresten mye med angst og depresjon forrige vinter. Denne vinteren har jeg det så sinnsykt mye bedre. Det er faktisk helt vilt å tenke på hvor dårlig jeg hadde det i fjor, og hvor bra jeg har klart å få det nå (jeg har fortsatt mine øyeblikk, men i forhold til i fjor er det som en annen verden). Jeg tror treningen hovedsaklig skal ha æren for å hjelpe humøret mitt, men det hjelper nok også med bra kosthold. Endret 26. november 2016 av drue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå