Gå til innhold

Sammenligner meg med henne hele tiden - Begynner å slite på meg psykisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente i klassen som jeg beundrer så utrolig mye. Jeg er absolutt ikke sjalu eller misunnelig på henne, for jeg er ikke slik, men herregud klarer ikke slutte å tenke på henne.

Jeg sammenligner meg med henne hele tiden, og det begynner å slite på meg psykisk. Hun er høy og tynn, har hår til rumpa og de fineste bryna noen sinne. Leppene hennes er tykke og nesa hennes er rett og symmetrisk. Hun stråler rett og slett selvtillit, er skikkelig utavendt og drit morsom. Hun har mange gode venner, og er alltid med noen; Aldri alene et sekund på skolen. Flere gutter enn jeg kan telle crusher på henne. Hun er i tillegg skoleflink. 

Hun er alltid jeg noen gang har ønsket og selvsagt klarer jeg da ikke slutte å sammenligne meg med henne. Jeg er helt motsatt av henne. Jeg er lav og en del mer lubben enn henne, har kort hår som nekter å vokse og bustete ujevne bryn. Leppene mine er kanskje store, men nesa mi er flat og skikkelig usymmetrisk. Jeg har null selvtillit og er altfor sjenert for mitt beste, og er langt fra morsom - Jeg har elendig humor. Jeg har ingen venner og er så og si alltid alene. Ingen gutter har noen gang crusha på meg og jeg er så dum som man kan bli. Har sikkert den laveste IQ'en i verden.

Hva skal jeg gjøre? Skammer meg så utrolig mye fordi jeg beundrer henne slik og trykker meg selv ned på denne måten, men jeg klarer ikke la være. Hun er bare altfor perfekt. Jeg vet at alle går igjennom ting som er skjult for verden, men likevel. Hun har alt jeg noen gang har ønsket meg, og som jeg aldri kommer til å få. Som skrevet over jeg er absolutt ikke sjalu eller misunnelig. Tvert imot er jeg kjempe glad på hennes vegne fordi hun virker så lykkelig, suksessfull og alt det der, men det irriterer meg at jeg er en slik skam og skuffelse for mine foreldre.... Jeg har bare lyst til å gjemme meg når jeg ser henne, fordi jeg skammer meg så mye over hvem jeg er i forhold til henne... 

Jeg vet dette er usunt, og jeg er så utrolig lei, men klarer ikke skjerpe meg...

Anonymkode: 7f539...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, her var det mye dårlig selvtillit, men det minner meg veldig om tankegangen jeg hadde om meg selv da jeg var 16 år. Hvor gammel er du forresten?Får inntrykk av at det er på videregående du går? Jeg slet hvertfall veldig med de samme tankene. Noe av det verste vi gjør er å sammenligne oss med andre. Har man lave tanker om seg selv så er det fort å tenke at andre er "bedre" enn oss. Det er egentlig veldig skummelt hva slik tankegang kan gjøre med oss, for min del gjorde det meg syk, jeg slet både med selvskading og spiseforstyrrelser. Når man konstant går og drar seg selv ned så kan det føre til uheldige resultater. Det kommer hvertfall ingenting godt ut av det! 

Har du tenkt at uansett hvor umulig det kan føles for deg så er det veldig sannssynlig at det faktisk finnes noen som tenker de samme tankene om deg som du tenker om henne? Og har du også tenkt at hun mest sannsynlig ikke er så "perfekt" som du tror? For når det kommer til stykke så er ingen av oss perfekte. For alt du vet kan hun slite med ting du ikke vet om. Kanskje hun ler og smiler når du ser henne, men når hun er hjemme blant låste dører så vet du ikke hvordan hun har det. At hun har mange som liker henne er en ting, men husk også hvor mange useriøse gutter det er, uansett hvor pen hun er så møter hun også på rasshøl, det er ikke sånn at livet er perfekt bare fordi man er "pen". Mest sannssynlig er du pen også, men du klarer ikke å se det pga den dårlige selvtilliten. 

Du må bygge opp selvtilliten din og fortelle deg selv at du er bra nok! Hun og ingen andre er bedre enn deg! :hjerte: 

Skrevet

Hun du beundrer kan slite med mye du ikke vet om. 

Det beste du kan gjøre er å øve deg på å ikke sammenligne deg selv med noen. Jeg har vært der selv så skjønner deg så inderlig godt. Jeg klarte ikke slutte med det før langt inn i 20 årene. Først nå begynner jeg å se at jeg er like bra. Finn fram det du er god på. Jeg er sikker på at det er mye ved deg som er vakkert og at du kan noe ingen andre kan.

Anonymkode: d3122...f58

• Liker 2
Skrevet

Er det Kristine Ullebø?

Anonymkode: aeec9...a57

Skrevet

Man skal aldri sammenligne seg selv med andre. Du er ikke noe dårligere enn henne. Og som en annen over her skriver, det er ikke sikkert det er så greit å være henne. Kanskje hun har ett enormt press hjemmefra på å prestere på skolen? Kanskje hun presser seg selv? Man er ikke lykkelig bare fordi man er pen, har langt hår, er flink på skolen og har gutter etter seg. Dette er overfladiske ting og betyr igrunn svært lite for hvor lykkelig man er. Har du det godt med deg selv derimot, da kan man være lykkelig. Sett pris på det man har og ikke hige etter det man ikke har. 

Jeg forstår at utseendet er viktig i din alder og det fokuseres enormt mye på hvordan vi ser ut, fremfor hvordan vi er som personer. 

Anonymkode: b2270...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...