AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Hva slags nettaviser leser dere til vanlig? Hvis man klikker seg innom f.eks. TV 2 så er det utallige artikler om TV-serier som Farmen og jakten på kjærligheten. I tillegg er det stadig noe unødvendig tull om noe tull som "marcus og martinius" eller Kardashian-familien. Det er fint lite samfunnsnyttige artikler ute å går. Det virker som seriøsitet og viktig innhold, har forsvunnet rett ut av vinduet. Aviser som blant annet dagbladet og VG osv blir bare dårligere og dårligere. De mangler rett og slett god journalistikk. Disse nettavisene peprer leserne sine med kjendis-sladder og mote-nyheter, som regel kopiert fra amerikanske tabloider – som ofte er kjørt gjennom Google Translate, og elendig oversatt til norsk. Dersom norske journalister for en gangs skyld skal skrive om politikk og samfunn, så er det veldig lite informativt – og forteller bare den siden som mediehusene selv har valgt å fremme. I tillegg er det veldig mange skriblerier om mote, og hva som liksom skal være "trendy" Men slike ting har veldig sjeldent basis i noe annet enn at de som står bak disse artiklene, synes at klærne ser ganske fine ut.... Det blir nesten som med tv-kanalene - de gjør seg selv mer og mer overflødige. Finnes det i det i det heile tatt noen genuine formidlere av nyheter og informasjon igjen? Anonymkode: 35357...8f2
linsejesus Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 Jeg er ofte innom www.vice.com, de skriver om ting du ikke finner så mange andre steder.
ops2 Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 Jeg leser Rights.no og Document.no hver dag. Spesielt den siste har mye bra, synes jeg. Av våre svenske venner er det bare en bra avis, gp.se. De har spesielt gode lederartikler. Mer dyptpløyende stoff på Ledarsidorna.se og Det goda Samhållet. Flashback forum for å snuse opp det meste mellom himmel og jord. De har også mange nye tråder postet om Europa. Mange linker til utenlandske aviser med historier som aldri blir tatt opp i Norge, kanskje en liten notis som forsvinner ned på siden i løpet av to timer. Så selv om Flashback er et forum, er det en fin måte å se hva som ikke blir en avisartikkel i Norge. Tråder med bare påstander, uten linker, blir fjernet. For USA leser jeg Politico, og har vurdert å registrere bruker og betale hos Foreign Policy. Washington Post bruker jeg å slå opp når en norsk avis har postet den siste opphaussete saken om The Donald. Har ikke Washington Post noe om saken, er det mest sannsynlig en sladderhistorie eller en filleting som er blåst opp. 1
Example Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Nettavisen. En avis som har mangfold rent meningsmessig, og ikke like klart venstrevridd som VG og spesielt Dagbladet. 2
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 Føler jeg må forsvare norske medier litt. Det er dårlig stilt økonomisk for medienorge. Konsekvensen er at man må kjøre click-bait og overfladiske saker for å generere inntekt. Hvorfor gjør de det? Fordi det er de artiklene folk klikker på. Det er faktisk helt vilt hvor mange klikk en fillesak generere enn en informativ en. Unntakene er de store, tunge artiklene og seriene som bl.a VG og Aftenposten har fra tid til annen. Anywho, jeg leser hovedsakelig Aftenposten. Av utenlandske er jeg innom de britiske, bortsett fra Daily Mail og The S*n. De amerikanske har ofte sterke røtter i en politisk fraksjon, og da må man hele tiden være veldig obs på å lese med et veldig kildekritisk blikk. Det samme gjelder den engelske versjonen av bl.a RT.
Nappetass1 Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 9 minutter siden, Example skrev: Nettavisen. En avis som har mangfold rent meningsmessig, og ikke like klart venstrevridd som VG og spesielt Dagbladet. Lol! Nettavisen topper søppelhaugen av driten som er norsk media. Mangfold er vel å ta i, de plukker opp "virale" videoer og artikler som er hauggamle. Elsker kjendiser og bloggere, ellers tøysenyheter fra lokalaviser eller utenlandske nettsider - sistnevnte gjerne oversatt direkte med Google translate så ingenting gir mening. Alle "journalistene" ser ut til å være forvokste fjortiser i tidlig tjue-årene. Leser selv så vidt det er norske nettaviser egentlig. Iblant Aftenposten om det er noe spesielt. Samme med DN. Ser egentlig heller på CNN eller al jazeera, som vektlegger viktigere saker enn bonden som skjøt noens bikkje eller fyren som sagde naboens hus i to.
Gjest Sunhands Skrevet 24. november 2016 #7 Skrevet 24. november 2016 Tre lokalaviser, og så surfer jeg som regel kjapt innom NRK, Aftenposten og Dagbladet. Har sjelden tid til å lese mye nyheter på hverdagene, men får Morgenbladet og DN i helgene. Følger med digitalt abonnement på dem så man kan lese andre saker på nett. Enig i at det ikke er så mange gode norske nettaviser. Synes vel egentlig at NRK er best på nett om man ikke skal ha mer dyptpløyende saker. Der er Morgenbladet gode,
Gjest Sunhands Skrevet 24. november 2016 #8 Skrevet 24. november 2016 55 minutter siden, Example skrev: Nettavisen. En avis som har mangfold rent meningsmessig, og ikke like klart venstrevridd som VG og spesielt Dagbladet. Nettavisen må vel kunne kalles en reell søppel"avis". De henvender seg jo til leserne som de skulle vært tilbakestående, og deler masse blogger og Side2-skrot.
ops2 Skrevet 25. november 2016 #9 Skrevet 25. november 2016 Nettavisen slipper til bloggere med skikkelig hard islamistkritikk, det skal de ha. Jeg synes det er bra at noen tør å sette den salafistiske retningen innen islam under lupen. Pluss at ingen andre enn sekulære og frafalne muslimer kunne brukt så rettfram tale som Mina Bai og Lily Bandehy. Liker også Stavrums lederartikler. 1
Example Skrevet 25. november 2016 #10 Skrevet 25. november 2016 11 timer siden, Nappetass1 skrev: Lol! Nettavisen topper søppelhaugen av driten som er norsk media. Mangfold er vel å ta i, de plukker opp "virale" videoer og artikler som er hauggamle. Elsker kjendiser og bloggere, ellers tøysenyheter fra lokalaviser eller utenlandske nettsider - sistnevnte gjerne oversatt direkte med Google translate så ingenting gir mening. Alle "journalistene" ser ut til å være forvokste fjortiser i tidlig tjue-årene. Leser selv så vidt det er norske nettaviser egentlig. Iblant Aftenposten om det er noe spesielt. Samme med DN. Ser egentlig heller på CNN eller al jazeera, som vektlegger viktigere saker enn bonden som skjøt noens bikkje eller fyren som sagde naboens hus i to. Spørs hva du er ute etter. De har gode lederartikler, og mange interessante blogginnslag fra forskjellige mennesker rundt om i landet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 Leser ingen spesielle aviser. Hvis det er et tema jeg ønsker å lese om, så søker jeg opp temaet på google. Da får jeg opp mye forskjellig informasjon. Klarer meg fint uten bagatellene som norsk presse presenterer. Anonymkode: 2a518...05e
Example Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 10 timer siden, Sunhands skrev: Nettavisen må vel kunne kalles en reell søppel"avis". De henvender seg jo til leserne som de skulle vært tilbakestående, og deler masse blogger og Side2-skrot. Side2 får så være, det er ikke det jeg leser. De er langt mer ærlige, og slipper til folk med litt andre meninger i norsk politikk. i tillegg til ofte interessante artikler fra Gunnar Stavrum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå