Gå til innhold

Løping og puls

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har løpt jevnt i ett år, og er i god form. Jeg kjøpte nylig en pulsklokke for å optimalisere treningen for å delta i mitt første halvmaraton neste år. Blir gal av denne greia for jeg har en mye høyere puls enn jeg trodde. Har tatt maxpulstest, og selv på de rolige turene mine ligger gjennomsnittspulsen i sone 3 og 4! Dette skulle liksom være restitusjonsøkter hvor jeg koser meg på langtur på 10-11 km/t. Føler meg overhodet ikke sliten, men pulsen min sier noe annet. For å ligge i sone 1 må jeg jogge mye roligere enn jeg vil uten å svette en dråpe. 

Skal jeg drite i denne pulsgreia og heller stole på formen?

Anonymkode: 97dfa...bd8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at de som ikke har løpt mte med pulsbelte får problemer med å holde lav nok puls. Jeg vil si nei. Om du trener mye i s1-2 blir du raskere der. Det er bare forferdelig nå i starten. Jogge tregere enn man går er ikke så vwldig gøy, men det bør gjøres

Anonymkode: f3bbc...45a

Skrevet

Hvordan har du tatt makspulstest? Kan hende makspulsen din er høyere enn du tror, i så fall web du ikke så høyt oppe i sonene som du tror. Tok en slik test, endte opp med 195, og senere samme høst var jeg oppe i 199 i innspurten av en 5 km.

Skal du løpe halvmaraton er uansett en god blanding tingen, altså helst en langtur i uka i sone 1 på halvannen til to timer. Tren rolig når du trener rolig, og hardt når du trener hardt. Til halvmaraton kan lange intervaller i sone 3 være passelig, for det er sjelden rent oksygenopptak som er avgjørende der, man må sjelden gi seg pga blodsmak i munnen men heller fordi muskulaturen i beina møter veggen.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

Hvordan har du tatt makspulstest? Kan hende makspulsen din er høyere enn du tror, i så fall web du ikke så høyt oppe i sonene som du tror. Tok en slik test, endte opp med 195, og senere samme høst var jeg oppe i 199 i innspurten av en 5 km.

Skal du løpe halvmaraton er uansett en god blanding tingen, altså helst en langtur i uka i sone 1 på halvannen til to timer. Tren rolig når du trener rolig, og hardt når du trener hardt. Til halvmaraton kan lange intervaller i sone 3 være passelig, for det er sjelden rent oksygenopptak som er avgjørende der, man må sjelden gi seg pga blodsmak i munnen men heller fordi muskulaturen i beina møter veggen.

Veldig enig! 

Vi er alle forskjellige, så samme tilnærming ville ikke passe like bra for alle.

Jeg har løpt noen halvmaraton, og jeg trener kun basert på hvordan jeg føler meg i øyeblikket. For meg skal trening være komfortablet og morsomt, og hvis jeg begrenser meg selv for mye er det ikke like gøy. Derfor løper jeg i den farten som jeg trives med, og ****** litt i pulsen.

For halvmaraton spesifikt mener jeg at å trene i antatt/ønsket løpsfart er det viktigste, så vill pulsen gå ned ettersom mengden trening går opp. Men nå er jo jeg litt gammledags, da. Jeg misliker alt av teknologisk utstyr når jeg trener, og går bare etter "godfølelsen". 

Skrevet

Hei,

Sone 1 trening er utfordrende, men absolutt mulig.

Hvordan pulsmåler har du? Jeg vet polar opererer med helt andre soneinndelinger enn feks. Olympiatoppen sine anbefalinger. 

Veldig ofte når du leser om trening og soneinndelinger baserer lituraturen i NOrge seg på Olympiatoppens anbefalinger. Hvis du da har standard HR oppsett på klokka di så kan dette bli misvisende. 

Jeg anbefaler HR-kalkulatoren til IF Frøy som du finner her; http://froy.no/trening/diverse/hf-kalkulator

I denne så legger du inn makspuls og da får du enkelt oversikt over sonene. 

Lykke til med treningen :-)

Anonymkode: 7672c...5dc

Skrevet
5 timer siden, Leifern skrev:

Jeg tok testen på tredemølle med en instruktør. Kjørte spurtintervaller. Endte opp på omtrent samme nivå som deg, 194 (som stemmer med 220-alder). Men følte kanskje at jeg hadde bittelitt mer å gå på, så mulig at du er inne på noe.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Sone 1 trening er utfordrende, men absolutt mulig.

Hvordan pulsmåler har du? Jeg vet polar opererer med helt andre soneinndelinger enn feks. Olympiatoppen sine anbefalinger. 

Veldig ofte når du leser om trening og soneinndelinger baserer lituraturen i NOrge seg på Olympiatoppens anbefalinger. Hvis du da har standard HR oppsett på klokka di så kan dette bli misvisende. 

Jeg anbefaler HR-kalkulatoren til IF Frøy som du finner her; http://froy.no/trening/diverse/hf-kalkulator

I denne så legger du inn makspuls og da får du enkelt oversikt over sonene. 

Lykke til med treningen :-)

Anonymkode: 7672c...5dc

Jeg har en Fitbit pulsmåler, og den gir litt andre soneinndelinger enn den du linker til. Så mulig sone 1 går høyere enn jeg trodde.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok testen på tredemølle med en instruktør. Kjørte spurtintervaller. Endte opp på omtrent samme nivå som deg, 194 (som stemmer med 220-alder). Men følte kanskje at jeg hadde bittelitt mer å gå på, så mulig at du er inne på noe.

Normalt er å legge på noen slag etter en slik test. Sett maksen til 200. Kanskje er den enda et par slag høyere, om du faktisk følte du hadde mer å gå på. Følte ikke det da jeg fikk 195, men sannelig var det litt mer å hente ut da jeg "måtte", gitt.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Fitbit pulsmåler, og den gir litt andre soneinndelinger enn den du linker til. Så mulig sone 1 går høyere enn jeg trodde.

Ah... fitbit, altså aktivitetsmåleren, den har bare tre soneinndelinger og baserer seg på en amerikansk soneinndeling. 

Derfor opplever du det som problematisk med sone 1 trening. Sone 1 hos deg er vel en puls på rundt 144 ish tipper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...