Lapper Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Har ett spørsmål som kanskje noen her vet svaret på. De fleste utesteder i Norge har vel aldersgrense 20 år eller tar jeg helt feil? Om det er 20 års grense,kan utestedet alikevel ha lukket selskap og servere alkohol til de under 20 år? Er det lettere for bloggere,kjente personer og slippe inn og bli servert alkohol? Bare lurer på hvordan reglene er.
elisaday Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 Veldig mange utesteder har 18 års grense. Men tviler ikke på at reglene bøyes for enkelte individer på stedene med 20 års grense eller over...
Lapper Skrevet 24. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2016 2 minutter siden, elisaday skrev: Veldig mange utesteder har 18 års grense. Men tviler ikke på at reglene bøyes for enkelte individer på stedene med 20 års grense eller over... Men om ett utested har 20 års aldersgrense,kan de ha ett privat arrangement og la folk under 20 komme inn? Er det ett privat arrangement om det reklameres for festen på facebook og blogg?
elisaday Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 1 time siden, Lapper skrev: Men om ett utested har 20 års aldersgrense,kan de ha ett privat arrangement og la folk under 20 komme inn? Er det ett privat arrangement om det reklameres for festen på facebook og blogg? I min ungdom kunne personer leie lokaler til 18 årsdager o.l uten at den vanlige aldersgrensen gjaldt. Aner ikke om dette er vanlig praksis nå men går ut fra at det er eierene av utestedene som styrer dette. Om "annonsering" på facebook spiller inn tviler jeg litt på, men ikke godt å si. 1
mm456 Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 Jeg tror det er mer vanlig at det feks er 23 årsgrense, men så lar de 20-åringer komme inn, litt avhengig av kontekst, enn at 20 årssteder lar 18-åringer kommer inn. Det er mest 20 årssteder, men er jo 18 og. 1
Lapper Skrevet 24. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2016 17 minutter siden, mm456 skrev: Jeg tror det er mer vanlig at det feks er 23 årsgrense, men så lar de 20-åringer komme inn, litt avhengig av kontekst, enn at 20 årssteder lar 18-åringer kommer inn. Det er mest 20 årssteder, men er jo 18 og. Men har utestedet lov til å servere alkohol til personer under 20 år når det står at det er 20 års aldersgrense?
Fru Uperfekt Skrevet 24. november 2016 #7 Skrevet 24. november 2016 3 timer siden, Lapper skrev: Har ett spørsmål som kanskje noen her vet svaret på. De fleste utesteder i Norge har vel aldersgrense 20 år eller tar jeg helt feil? Om det er 20 års grense,kan utestedet alikevel ha lukket selskap og servere alkohol til de under 20 år? Er det lettere for bloggere,kjente personer og slippe inn og bli servert alkohol? Bare lurer på hvordan reglene er. Ja, du kan servere 18 åringer i lukket selskap, men da får de gjerne en X på hånden eller ett stempel slik at det er enklere for kelnere/vakter å holde styr. Forøvrig kan du ta med en som er under 18 på ett utested så lenge minst en voksen i følget er edru.
skyflakes Skrevet 24. november 2016 #8 Skrevet 24. november 2016 i Oslo har de fleste "kjente" utesteder 23+ aldersgrense. En på 20 slipper nok inn, men heller tvilsomt at en 18åring gjør det. Da må man isåfall være hvertfall "B-kjendis". En på 18 har jo rett til å drikke øl og vin, selv om stedet har 20årsgrense.
Miss Marble Skrevet 24. november 2016 #9 Skrevet 24. november 2016 2 timer siden, skyflakes skrev: i Oslo har de fleste "kjente" utesteder 23+ aldersgrense. En på 20 slipper nok inn, men heller tvilsomt at en 18åring gjør det. Da må man isåfall være hvertfall "B-kjendis". En på 18 har jo rett til å drikke øl og vin, selv om stedet har 20årsgrense. 23-årsgrense er det utestedet selv som velger å sette. Om de slipper inn tjueåringer er helt opp til dem selv, så lenge de som slipper inn er gamle nok til å få servering.
Miss Marble Skrevet 24. november 2016 #10 Skrevet 24. november 2016 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Ja, du kan servere 18 åringer i lukket selskap, men da får de gjerne en X på hånden eller ett stempel slik at det er enklere for kelnere/vakter å holde styr. Forøvrig kan du ta med en som er under 18 på ett utested så lenge minst en voksen i følget er edru. Virkelig? Så en edru 18-åring kan ta med sin 16 år gamle kjæreste på et sted med 18-årsgrense? Den loven har jeg aldri hørt om, har du link? 3
Chizue Skrevet 24. november 2016 #11 Skrevet 24. november 2016 3 minutter siden, Miss Marble skrev: Virkelig? Så en edru 18-åring kan ta med sin 16 år gamle kjæreste på et sted med 18-årsgrense? Den loven har jeg aldri hørt om, har du link? Ja, det er vanlig-men ikke vanlig, egentlig kommer det helt an på om f.eks, om det er en konsert på utestedet, eller om det er i forbindelse med "by-festival" Eller russepub/treff.. Men da er det også vanlig å gi de under 18år ett stempel/armbånd.. Men på en vanlig kveld-er det ikke vanlig
Fru Uperfekt Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 1 time siden, Miss Marble skrev: Virkelig? Så en edru 18-åring kan ta med sin 16 år gamle kjæreste på et sted med 18-årsgrense? Den loven har jeg aldri hørt om, har du link? I prinsippet ja. Har selv hatt med meg personer under 18 år i forbindelse med fotballkamper, konserter e.l
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 11 timer siden, Lapper skrev: Men har utestedet lov til å servere alkohol til personer under 20 år når det står at det er 20 års aldersgrense? Utestedet kan ikke servere 22 volumprosent alkohol eller over til personer under 20 år. Så da er det hvordan utestedet vil håndheve dette logisk sett. Skal utestedet har leg plikt i baren eller skal de bare sette grensen til 20 år ved inngang og så slipper bartenderen å passe på dette på et utested med masse folk? Anonymkode: 4bbd0...875 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #14 Skrevet 25. november 2016 11 timer siden, skyflakes skrev: i Oslo har de fleste "kjente" utesteder 23+ aldersgrense. En på 20 slipper nok inn, men heller tvilsomt at en 18åring gjør det. Da må man isåfall være hvertfall "B-kjendis". En på 18 har jo rett til å drikke øl og vin, selv om stedet har 20årsgrense. neinei, en 18åring har ikke rett til å drikke alkohol, han har lov! Det vil si, han har lov, dersom sjenkepersonell/vakt anser personen som skikket til det. Anonymkode: 4f9a0...4b3
skyflakes Skrevet 25. november 2016 #15 Skrevet 25. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: neinei, en 18åring har ikke rett til å drikke alkohol, han har lov! Det vil si, han har lov, dersom sjenkepersonell/vakt anser personen som skikket til det. Anonymkode: 4f9a0...4b3 okei, jeg ordla meg feil - men du skjønte vel poenget mitt? En på 34 har jo heller ikke "lov/rett" til å drikke dersom vakten anser vedkomne som uskikket..
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #16 Skrevet 25. november 2016 Ved privatarrangement er det mulig å kun servere øl og vin, samt sprit under 22%, da kan de som er over 18 være tilstedet, om de ikke opererer med X på hånda - men denne er både vanskelig og risikabel og opprettholde. Jobbet selv på utested med 23 årsgrense - denne var svært flytende så lenge man var over 20. Anonymkode: fb181...d1f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #17 Skrevet 26. november 2016 Det er 2 ulike "regelsett" det er snakk om her, det ene er aldersgrense ift skjenking (18 år (øl og vin) og 20 år (+ sprit)) og det andre er aldersgrensen utestedet bestemmer. Brudd på skjenkereglene er straffbart og utestedet risikerer å miste bevillingen. Derfor opererer de med aldersgrense på minimum det de har rett til å servere. Om grensen er 23 kan de fint slippe inn folk under 23, så lenge de er over grensen til det de serverer. Et utested med 20 års grense kan fint slippe inn 18-åringer og servere dem alkohol så lenge de ikke serverer noe med 20-årsgrense. Anonymkode: cc132...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #18 Skrevet 26. november 2016 Det er ikke noe i veien for å slippe inn folk under 18 heller, lovverket regulerer kun hvem man kan servere alkohol. Anonymkode: 2ba9e...a71
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #19 Skrevet 26. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe i veien for å slippe inn folk under 18 heller, lovverket regulerer kun hvem man kan servere alkohol. Anonymkode: 2ba9e...a71 Det er riktig, men det gjør det vanskeligere å følge med på om folk under 18 får i seg alkohol. Derfor er det som regel aldersgrense lik det de serverer på utesteder der det er vanskeligere å følge med på hva som skjer enn det er på andre skjenkesteder som restauranter og lignende. Noen steder har jo aldersgrense fra visse klokkeslett der det er åpent for alle frem til feks 21, da er det aldersgrense. Tilbake til det HI spør om, det er ikke uvanlig at utesteder ønsker besøk av kjendiser. Derfor får de som regel gå utenom køen og kan slippe inn selv om de er under aldersgrensen. Det er ikke ulovlig. Utestedene kan også lage eventer på face, der "disco-party" er greit, mens "Carlsberg-party" ikke er greit pga forbud mot alkoholreklame. Anonymkode: cc132...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå