Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt sikker på at mange uføre kunne jobbet i alle fall litt, og et mindretall bortimot fullt. Det kan umulig være bra for unge uføre å bare gå hjemme.

Har en kollega med store helseplager, som har problem med både å gå og sitte. Hun jobber 60%, og gjør ofte mer enn man kunne forvente. Har også to barn i skolealder, som må følges opp på ulike måter. 

Så kjenner jeg to damer, tidlig i tredveårene, som bare går hjemme. Den ene har mann, men ingen barn. Alltid oppussingsprosjekt, mye på fjellet og er med på ulike sykkelritt. 100% ufør. Den andre har to barn, som er i skolealder. På fjellet hver dag, stiller på ulike dugnader og er generelt veldig sosial og aktiv. 

Ser også en økende tendens til at damer som ikke har igjen så mye overskudd etter jobb, velger å sykmelde seg. Så er de supersosiale, reiser mye, trener mye og legger listen så høyt i forhold til oppfølging av barna at vi som jobber ikke har en sjanse til å nå dem til anklene. 

Er det for lett å få trygd i Norge? Og er det mange som utnytter systemet?

Anonymkode: 970d4...5d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen er det å være sosial og være i aktivitet en del av behandlingen for å bli friskere.

Anonymkode: 036e4...714

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det kommer jo an på hva man er uføretrygdet for... ser du flere ganger nevner det å gå på tur i fjellet. Fjellturer/turer i ulendt terreng er faktisk anbefalt av leger og fysioterapauter hvis man sliter med f.eks ryggproblemer. Trening generelt er ofte det som skal til for å holde smerter i sjakk og kroppen på et greit funksjonsnivå. 

Og en annen ting; skal man ikke kunne være sosial selv om man er ufør? Mener du at uføre skal isolere seg hjemme uten kontakt med omverdenen? 

Reise mye drar du også frem som et punkt. Mange som er uføre pga revmatiske lidelser får anbefalt å reise til sol og varme. Mange får en helt annen grad av funksjonsnivå når de f.eks er i Spania. Leddene blir ikke fullt så stive, og smertene blir mindre. 

Du skriver også "velger å sykemelde seg". Man kan faktisk ikke velge å sykemelde seg. Det er legen som sykemelder folk, og det er ikke bare bare å sykemelde heller. Det blir stilt krav rundt sykemelding også. F.eks etter 6 uker sykemeldt så skal man ha oppfølgingssamtale med Nav, der det skal vurderes tiltak, som f.eks å prøve noen timer jobb for å kartlegge. Etter et år som sykemeldt så går man over på arbeidsavklaringspenger der man må ha tiltak for å få beholde AAP. Tiltak kan være f.eks fysio, opptrening osv. 

Nei, det er ikke lett å få uføretrygd i Norge. Det er en lang prosess der man må igjennom flere tiltak for å finne evt restarbeidsevne. Det er ikke bare å knipse i fingrene så får man uføretrygd for evig og alltid. 

Endret av skruf
  • Liker 2
Skrevet

En brannfakkel til: Helt enig. Selvfølgelig er det mange som faktisk har behov for stønadene man mottar ved reel sykdom og plager, men det er mange som snylter!! Forbanna møkkafolk. 

Anonymkode: 34e6c...b84

• Liker 3
Skrevet

Om det ikke hadde eksistert uføretrygd så ville nok mange av de som er uføre ha jobbet.. 

Anonymkode: d4d26...96b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig. Dersom uføretrygden ikke hadde eksistert og alternativet var å bo på gaten så tror jeg mange hadde jobbet. Noen kunne nok ikke det, men majoriteten. Det er helt vilt mange late drog på uføretrygd i Norge, de ødelegger for de ytterst få som burde få denne stønaden. Ingen skulle fått ufør før de var 30, det skulle blitt revudert av ny lege vert tredje år, og det skulle vært mindre stønader enn i dag. Når uføre klager på at de ikke får dra på sydentur så er det mye som skurrer. 

Anonymkode: ede80...b71

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Dersom uføretrygden ikke hadde eksistert og alternativet var å bo på gaten så tror jeg mange hadde jobbet. Noen kunne nok ikke det, men majoriteten. Det er helt vilt mange late drog på uføretrygd i Norge, de ødelegger for de ytterst få som burde få denne stønaden. Ingen skulle fått ufør før de var 30, det skulle blitt revudert av ny lege vert tredje år, og det skulle vært mindre stønader enn i dag. Når uføre klager på at de ikke får dra på sydentur så er det mye som skurrer. 

Hva mener du at de som er under 30 og virkelig trenger uføretrygd skulle ha gjort da? Innføre fattigkassa sånn som det var for 200 år siden? Eller skulle de levd på familie? 

Kanskje den gode gamle legdemann-ordningen hadde vært noe i 2016? Du vet; folk som ikke hadde boplass eller penger, de gikk fra gård til gård, fikk sove i fjøset og fikk mat av og til. 

• Liker 3
Skrevet

I USA, med manglende sosiale sikkerhetsnett, er de uteliggere. 

Og husk at det veldig ofte ikke handler om ikke kan eller ikke vil, men at man ikke får jobbe. Ingen arbeidsgivere ansetter en person som vil ha skyhøyt sykefravær, dermed være en svært ustabil arbeidstaker. 

Anonymkode: d6636...5f0

• Liker 5
Skrevet

Det å bli ufør er ingen lett prosess, så dersom det forekommer snylting er det et særdeles lite mindretall det er snakk om. Tror vi kan anta at de aller fleste uføre er det med god grunn. Det er nemlig ikke lett å få dette innvilget.

Derimot tror jeg det fifles mer med lange sykemeldinger, aap og arbeidsledighetstrygd, der kravene til dokumentasjon ikke er like strenge og det er lettere å omgå reglene. Og joda, alle vet at det er legen som sykemelder, men vi vet også at legen har en plikt til å høre på pasienten. og der er det nok svært forskjellig hvordan en og samme diagnose/problem kan legges fram og vinkles.

Anonymkode: ffd25...f13

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Tekola, forumansvarlig.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvordan skulle vi så silt ut disse, slik at vi var 100% sikker på at kun de rettmessige fikk det de har krav på?

Siden du er så enig?

Anonymkode: e8a6f...1cc

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så min kompis som sitter i rullestol og er lam fra halsen og ned, med til dels dårlig tale, hvilken jobb mener du han passer til?
Eller, nå er han jo fylt 30 da, men hva skulle han gjøre fra ulykken og de første 12 årene av livet i rullestol?

Anonymkode: 60793...d78

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så min kompis som sitter i rullestol og er lam fra halsen og ned, med til dels dårlig tale, hvilken jobb mener du han passer til?
Eller, nå er han jo fylt 30 da, men hva skulle han gjøre fra ulykken og de første 12 årene av livet i rullestol?

Nå tror jeg ikke det er de som faktisk har behov for det folk sikter til i denne tråden. Er man lam og har større skader skal man selvfølgelig være sikret. 

Men de som reiser verden rundt, drar på alskens stevner og har et rikt sosialt liv med ferier og det hele på jevnlig basis? Har ingen tro på at alle i den gruppen er reelt syke. 

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å bli ufør er ingen lett prosess, så dersom det forekommer snylting er det et særdeles lite mindretall det er snakk om. Tror vi kan anta at de aller fleste uføre er det med god grunn. Det er nemlig ikke lett å få dette innvilget.

Derimot tror jeg det fifles mer med lange sykemeldinger, aap og arbeidsledighetstrygd, der kravene til dokumentasjon ikke er like strenge og det er lettere å omgå reglene. Og joda, alle vet at det er legen som sykemelder, men vi vet også at legen har en plikt til å høre på pasienten. og der er det nok svært forskjellig hvordan en og samme diagnose/problem kan legges fram og vinkles.

Anonymkode: ffd25...f13

Når 320.000  har fått det til så kan det ikke være veldig vanskelig..... Selv de som ikke snakker norsk og har bodd i landet i få år klarer det.

Anonymkode: 59400...553

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg ikke det er de som faktisk har behov for det folk sikter til i denne tråden. Er man lam og har større skader skal man selvfølgelig være sikret. 

Men de som reiser verden rundt, drar på alskens stevner og har et rikt sosialt liv med ferier og det hele på jevnlig basis? Har ingen tro på at alle i den gruppen er reelt syke. 

jeg siterte noen som spesifikt skrev at ingen under 30 år skulle bli uføretrygdet!

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg siterte noen som spesifikt skrev at ingen under 30 år skulle bli uføretrygdet!

Vedkommende skrev ikke at man skulle stå på bar bakke, men at man burde ha en revurdering hvert tredje år!!

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke hadde eksistert uføretrygd så ville nok mange av de som er uføre ha jobbet.. 

Anonymkode: d4d26...96b

Ja, det er jaggu sant. Tipp-oldefaren min daua på jobb, hadde vært lungesyk lenge og kroppen orket ikke lenger. Fler burde gjort det samme fremfor å late seg på sykehus eller i senga hjemme!!

:ironi:

Anonymkode: 1c901...671

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg det er ikke sånne som han TS sikter til og det skjønner du godt selv!

Skrevet

Sikkert noen som kunne jobbet, kanskje 10 %, 30 %, 50 %. I alle fall i gode perioder.

Men - i et stramt arbeidsmarked så er det svært problematisk å finne jobber som passer. Arbeidsgivere som ikke synes at forutsigbarhet er nødvendig, er i et klart mindretall. Om de finnes...

Skrevet
2 timer siden, ArtyFarty skrev:

Sikkert noen som kunne jobbet, kanskje 10 %, 30 %, 50 %. I alle fall i gode perioder.

Men - i et stramt arbeidsmarked så er det svært problematisk å finne jobber som passer. Arbeidsgivere som ikke synes at forutsigbarhet er nødvendig, er i et klart mindretall. Om de finnes...

Enig. Er bedre å nave.

Anonymkode: e8a6f...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...