AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #1 Del Skrevet 24. november 2016 Holder på å få fnatt snart! I en del uker har jeg slitt med ganske kraftige smerter i korsryggen. Jeg har vansker med å forklare hvor jeg har vondt, men legger ved et bilde der jeg har satt rød ring rundt området. Jeg kan ikke helt si om det er muskler eller skjelett så gjør vondt, det er liksom hele området. Smertene kommer og går noen ganger, jeg kan gå noen timer uten å kjenne noe som helst men plutselig så kan det smelle. Særlig ille er det på morgenen når jeg står opp, og etter jeg har sittet en stund på en stol. Jeg har god holdning, passer på at jeg sitter med strak rygg og sengen min er også god. Den er hverken for myk eller hard. Jeg er student og sitter 6-8 timer på skolen i ukedagene men beveger meg jo i friminuttene. Smertene har ingen sammenheng med menstruasjonssyklusen min, den er forøvrig litt på bærtur men tror det er fordi jeg nylig har begynt på p-piller. Smertene har vart lenge før jeg begynte på p-piller også. Jeg jobber på sykehjem, men syns ikke løfteteknikken min er dårlig. Det er dager hvor jeg nesten ikke kan sette meg ned fordi jeg vet at når jeg skal reise meg fra stolen så "smeller" det på en måte i ryggen. Det har ikke gjort det mens jeg har løftet eller støttet en tung bruker. Etter endt arbeidshelg kan jeg være kjørt i korsryggen men det er faktisk verre på morgenen når jeg skal stå opp, mistenker at jeg blir stiv eller noe fordi jeg ikke er i aktivitet på mange timer når jeg sover? I dag er det ganske ille og jeg kjenner det hele tiden. Nå ligger jeg på sofaen og jeg kjenner at det trykker. I sted hadde jeg problemer med å komme meg opp av sofaen og måtte gi opp en stund. Smertene brer seg noen ganger nedover beina, altså at jeg kan kjenne det i ankelen eller baksiden av foten. Det er helt merkelig. Ellers kjenner jeg det veldig godt når jeg for eksempel skal ta ting utav oppvaskmaskinen, når jeg skal bøye meg i dusjen for å smøre meg inn med såpe, når jeg henger opp klær. Prøver for det det er verdt å bøye meg mest mulig i knærne, for det er umulig å gjøre noe om jeg ikke gjør det. Noen som kjenner seg igjen? Jeg er bare 22 år gammel og syns dette er så rart. Jeg er ikke gravid, har hatt panikk for det men har tatt mange negative tester. Jeg er ikke overvektig, men skal innrømme at jeg kunne vært i bedre fysisk aktivitet. Men det er ikke slik at jeg sitter stille 24 timer i døgnet. Jeg merker ingen forskjell på smerter om jeg er aktiv en dag eller ikke, eneste er at etter arbeidshelg kan jeg ha mer vondt. Etter trening i forbindelse med kroppsøving på skolen kan det gå begge veier, enten kjennes ryggen bra eller så er det uutholdelig vondt. Jeg bøyde meg litt frem og tilbake for å kjenne etter nå, og smerten er definitivt sterkest litt mot høyre. Kjæresten bruker noen ganger å gi meg massasje og det hjelper litt, men smertene er tilbake etter noen få timer. Når han trykker meg på korsryggen gjør det ikke direkte vondt, det gjør bare vondt når jeg beveger meg og gjør dagligdagse ting. Er så utrolig vanskelig å forklare... Eventuelt om noen har tips til hva jeg kan gjøre? Har planer om å ta kontakt med lege men føler "alle" har smerter i ryggen og at det kanskje er bare noen enkle triks jeg trenger å gjøre for at det skal hjelpe.. Jeg har forøvrig prøvd Yoga, men merker ingen effekt. Absolutt ingen. Det er demotiverende å gjøre det fordi jeg som sagt ikke merker at ryggen blir bedre. Se bort ifra den røde ringen. Der jeg har tatt blå ring er det jeg kjenner smertene. Der jeg har tatt en svart ring er det smertene til tider er sterkest. Jeg har forøvrig ingen smerter i selve halebeinet. Har ikke forulykket eller noe de siste ukene/månedene... Anonymkode: 79078...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 24. november 2016 #2 Del Skrevet 24. november 2016 Kan være en prolaps eller en kink. Jeg hadde en tidligere i år uten at de konstaterte hva det faktisk var. Fikk det helt plutselig når jeg bøyde meg ned. Hylte når jeg skullw ut av sofa/seng, kunne ikke sitte på en stol uten at smertene var uutholdelige. Var litt mer mot venstresida hos meg men strålte nedover låret i tillegg. Seriøst det jævligste jeg noensinne har opplevd av smerte. tok over 2 mnd før jeg fungerte normalt igjen, men de verste smertene avtok etter ca 1.5-2 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #3 Del Skrevet 24. november 2016 2 timer siden, Akay skrev: Kan være en prolaps eller en kink. Jeg hadde en tidligere i år uten at de konstaterte hva det faktisk var. Fikk det helt plutselig når jeg bøyde meg ned. Hylte når jeg skullw ut av sofa/seng, kunne ikke sitte på en stol uten at smertene var uutholdelige. Var litt mer mot venstresida hos meg men strålte nedover låret i tillegg. Seriøst det jævligste jeg noensinne har opplevd av smerte. tok over 2 mnd før jeg fungerte normalt igjen, men de verste smertene avtok etter ca 1.5-2 uker. Takk for svar. Håper det bare er en kink og ikke prolaps da.. Anonymkode: 79078...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #4 Del Skrevet 24. november 2016 Hører veldig ut som prolaps, men skal ikke gi deg noen diagnose. Bare være obs på at hvis du begynner å kjenne nummenhet, prikking, at foten sovner osv eller får eliminasjonsproblematikk (klarer ikke holde igjen eller klarer ikke få det ut) så må du dra til lege, da det betyr klem på nerver som igjen kan føre til permanente skader ved for lang tid. Anonymkode: 52f0b...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 25. november 2016 #5 Del Skrevet 25. november 2016 Det er uansett verdt å ta turen til legen for å få gjort en undersøkelse. Legen kan si mye mere enn det vi kan. Han/hun kan finne ut mye mer ved å høre sykehistorien din, kjenne på ryggen og kjøre noen bevegelsestester. Jeg har i perioder slitt med smerter i korsryggen (Akkurat der du har tegnet den blåe sirkelen). En lege gjorde undersøkelse en gang og fant ikke noe. Han foreslo at smertene kunne skyldes for mye inaktivitet. Det var i en periode jeg hadde mye skolearbeid og fikk bevegd meg mye mindre enn kroppen var vant med. Jeg kom i gang med mer aktivitet og smertene mine forsvant. Så i mitt tilfelle var det inaktivitet som var årsaken. Jeg husker ikke om smertene mine ble forverret når strakk meg ned o.s.v som du beskriver. Jeg synest du skal ta deg en tur til legen og få sjekka det. Ikke føl deg til bry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #6 Del Skrevet 26. november 2016 Dette er ikke for å skremme deg, men har noen i familien din revmatiske sykdommer? Jeg har selv bekhterevs og kjenner meg veldig godt igjen i smertene du beskriver - gikk i flere år og trodde jeg hadde prolaps fordi smertene kom og gikk. Bekhterevs er en revmatisk sykdom som gjør til at leddene stivner samt danner betennelser, derfor er man ganske stiv om morgenen og etter noen timer i sofaen eller skolebenken. Veldig vanskelig å komme seg opp av senga, til tider umulig uten hjelp når betennelsene herjer som verst. Området du beskriver er som oftes der hvor første symptomene starter. Bekhterevs er ikke en farlig sykdom, men det er viktig å få diagnose i ung alder slik at man får medisiner som bremser sykdomsforløpet. Jeg ville derfor gått til legen og forklart symptomene, da kan de ta noen blodprøver og henvise deg til MR (dette viser om du har noen aktive betennelser eller forkalkninger). Må bare presisere at jeg ikke tror du har bekhterevs, men jeg ville gått en tur til legen da symptomene du har kan være så mangt. Anonymkode: cf956...871 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LadyAntebellum Skrevet 26. november 2016 #7 Del Skrevet 26. november 2016 Jeg har hatt det som du beskriver i mange år. Det utviklet seg og det siste året har vært helt jævlig. Nå klarer jeg ikke stå rett opp og ned lenge om gangen uten og bøye meg som en krok til siden eller sitte på huk..eller bøye meg på en handlevogn. Føler at jeg er 90 men er bare 29. Jeg jobber også på sykehjem, og for noen år siden var det sånn at jeg ble sliten og vond i ryggen, men fort ble bra igjen etter hvile da jeg kom hjem fra jobb. Bortsett fra at etter hvile var jeg stiv som en stokk. Har i mange år kjent en murring ned i venstre bein, som har kommet og gått. Jeg har trodd at problemet mitt har vært muskelstivhet, enkelt og greit. så tok jeg MR av ryggen fordi ting forverret seg veldig..viser seg at jeg har et slags brudd i ryggen som gjør at den ene rygghvirvelen sklir for langt over den under, og drar nervene med seg i klem der på begge sidene. Dette krever kirurgi. I tillegg har jeg betennelse, noe som heter modic - som spiser opp knokkelvevet. En mildt sagt drittbeskjed og få, når man har trodd at stive muskler var problemet. så nå er jeg sykemeldt, 100% på 3 måned og aner ikke om jeg fortsatt kan jobbe på sykehjem med alle de ugunstige stillingene vi står i hele dagen. Jeg sier ikke at vi feiler det samme, men mitt begynte sånn som du beskriver.. og jeg angrer på at jeg ventet så lenge med og gå til legen med det. Så ikke vent!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå