Gå til innhold

NYBYGG - hvem har ansvar for fuktmåler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nylig obs på krav om en slik kabel som måler fukt langs gulvet på kjøkkenet. (til mitt forsvar, jeg er ung, og dette er første gang jeg gjør alt selv fra bunnen av). Jeg har kjøpt leilighet i nytt bygg som er ferdig på nyåret. Av ulike årsaker valgte jeg å trekke ut kjøkken, for å bestille det av ekstern leverandør, altså ikke av utbyggers avtalepartner. Da jeg ble klar over kravene spurte jeg utbygger om han fikser det (ettersom han har ansvar for å bygge en leilighet etter forskriftene) men han fortalte meg at jeg må fikse det selv, at de ikke leverer noenting ift kjøkken (det er selvsagt lagt opp til vann, strøm ect i veggen).

Hvem har ansvar her?

Anonymkode: ba01c...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kabel som måler fukt på kjøkken... 

Det har jeg aldri hørt om. Trodde heller ikke man fikk kabler som måler fukt heller. Har du kilde til dette for dette høres bullshit ut i mine ører. Kjøkken er vanligvis ikke veldig utsatt for fuktskader heller. 

(Forekommer ved lekkasjer så klart) 

Det er ikke automatisk vannstopper du tenker på da? Det er jo en dings som stopper vanntilførsel ved lekkasjer. Tror det er blitt påbudt men det er hvertfall ikke en kabel som gjør den jobbem.

Endret av Akay
  • Liker 1
Skrevet

Det er krav om slik elektronisk/magnet ventil ved nyinstallasjon. Og siden det er nytt bygg så er det krav, ja. Det er rørleggeren som monterer disse, så er i utgangspunktet de som har ansvaret. Men ville snakket med utbyggeren, da rørlegger har avtale med utbygger.

Skrevet
4 minutter siden, Akay skrev:

Kabel som måler fukt på kjøkken... 

Det har jeg aldri hørt om. Trodde heller ikke man fikk kabler som måler fult heller. Har du kilde til dette for dette høres bullshit ut i mine ører. Kjøkken er vanligvis ikke veldig utsatt for fuktskader heller. 

(Forekommer ved lekkasjer så klart) 

Det er ikke automatisk vannstopper du tenker på da? Det er jo en dings som stopper vanntilførsel ved lekkasjer. Tror det er blitt påbudt men det er hvertfall ikke en kabel som gjør den jobbem.

Haha! Jeg beklager! Ja, det er vel automatisk vannstopper jeg tenker på!

Skrevet
1 minutt siden, Ellii skrev:

Det er krav om slik elektronisk/magnet ventil ved nyinstallasjon. Og siden det er nytt bygg så er det krav, ja. Det er rørleggeren som monterer disse, så er i utgangspunktet de som har ansvaret. Men ville snakket med utbyggeren, da rørlegger har avtale med utbygger.

Rørleggeren til utbyggeren har jo lagt alt av vann ect frem til nå, men nå gjenstår det å få kjøkkenet inn, montert osv, der tar jeg over. Jeg må stå for elektriker og rørlegger til montering av kjøkkenet selv, og min rørlegger (familie) spurte om jeg hadde tenkt på den delen og om han skulle fikse det. Det er kostbart utstyr, og om utbygger egentlig må stå for den delen vil jeg jo gjerne slippe.

Utbygger mener det er mitt ansvar,  men han er en slu jævel. 

Skrevet

Kan godt være det er en sensor som ligger under gulvet men det er en tynn ledning isåfall og ikke en kabel😊 Men om sensoren er lagt ned i gulvet så er også vannstopperen montert.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rørleggeren til utbyggeren har jo lagt alt av vann ect frem til nå, men nå gjenstår det å få kjøkkenet inn, montert osv, der tar jeg over. Jeg må stå for elektriker og rørlegger til montering av kjøkkenet selv, og min rørlegger (familie) spurte om jeg hadde tenkt på den delen og om han skulle fikse det. Det er kostbart utstyr, og om utbygger egentlig må stå for den delen vil jeg jo gjerne slippe.

Utbygger mener det er mitt ansvar,  men han er en slu jævel. 

https://m.vvskupp.no/produkter/rør-og-rørdeler/tappevannsystem/vannstopper

sjekk der for litt priser. Men ligger det en sensor der så er det jo allerede montert en sånn.

Skrevet

Da er det rørleggeren som du bruker til montering av kjøkkenkranen og oppvaskemaskin osv. som har ansvaret. Og du må få papirer på dette. 

Det er ingen vits i å montere en slik ventil om det ikke er montert av rørlegger. 

Skrevet

Utbygger skal levere bygg og leilighet etter kravene i byggeforskriften og dernest etter kontrakt. Kontrakten kan ikke fravike lovens bokstav til sikkerhet og lovpålagt innstallasjon. Så her har utbygger ansvar så sant bygget ikke oppføres etter gammel lov/forskrift. 

Ve å gjøre ting som dette på egenhånd så må du være klar over at utbygger kan frasi seg ansvar på enkelte områder i ettertid, fordi de ikke er totalleverandør av faste ledninger og innstalasjoner. Så her må du vite hva du driver med. 

Anonymkode: 7d3af...bf9

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Ellii skrev:

Da er det rørleggeren som du bruker til montering av kjøkkenkranen og oppvaskemaskin osv. som har ansvaret. Og du må få papirer på dette. 

Det er ingen vits i å montere en slik ventil om det ikke er montert av rørlegger. 

Jeg har rørlegger som skal montere dette for meg, handler ikke om det. handler om en slu utbygger som skyver kostnader over på oss der han kan

Skrevet

Du har jo tross alt tatt kjøkkenet ut av leveransen så da kan du jo ikke kreve noe som er endel av røropplegget som skal monteres etter du har fått kjøkkenet på plass mener nå jeg.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Akay skrev:

Du har jo tross alt tatt kjøkkenet ut av leveransen så da kan du jo ikke kreve noe som er endel av røropplegget som skal monteres etter du har fått kjøkkenet på plass mener nå jeg.

Det forstår jeg også

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utbygger skal levere bygg og leilighet etter kravene i byggeforskriften og dernest etter kontrakt. Kontrakten kan ikke fravike lovens bokstav til sikkerhet og lovpålagt innstallasjon. Så her har utbygger ansvar så sant bygget ikke oppføres etter gammel lov/forskrift. 

Ve å gjøre ting som dette på egenhånd så må du være klar over at utbygger kan frasi seg ansvar på enkelte områder i ettertid, fordi de ikke er totalleverandør av faste ledninger og innstalasjoner. Så her må du vite hva du driver med. 

Jeg har tillit til rørleggerne vi bruker. Det er fagfolk med en mannsalders erfaring. Og jeg har da forsikring ;)

Skrevet

Men det er jo deres ansvar. Nå vet jeg ikke hvorfor dere mener at han er slu, men mange skjønner ikke regnestykke når det kommer til tilvalgsprodukter (at monteringen er med i prisen)

men om du har sagt at montering av kjøkken tar dere uavhengig av utbygger, så er det ditt ansvar (rørlegger som du hyrer inn)

Skrevet

Du må kontakte de som eier bygget (byggherren) der kan du høre om det er mulig å få dem til å gjøre det. Hvis ikke må du eventuelt ta kontakt med et lite firma for å spørre om de kan gjøre det. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg også

Jeg har tillit til rørleggerne vi bruker. Det er fagfolk med en mannsalders erfaring. Og jeg har da forsikring ;)

Det er ikke rørleggeren jeg snakker om, men utbyggers garant på bygget og reklamasjoner i ettertid. Du vet tydeligvis ikke nok om det du driver med og konsekvenser i fremtiden. Å skylde på utbygger, slik du gjør oppe i tråden, er heller ikke heldig eller særlig seriøst. Du har signert en kontrakt, og godtatt utbyggers betingelser.

• Liker 1
Skrevet

Du har valgt å ta ut leveransen av kjøkkenet. Ergo må du stå for denne dyre delen selv og også reklamasjon og garanti som omfatter alt som omhandler vann/elektro/avløp på kjøkkenet på egenhånd. Du kan ikke kreve garanti på noe som du ikke ønsket å ta med på utbyggers leveranse. 

Hvis jeg skulle bygget selv nå så er kompisen min elektriker. Da hadde jeg valgt å tatt ut alt elektrisk og tatt jobbet selv sammen med ham. Jeg hadde jo seøvklart ikke hatt mulighet til å reklamert mot utbygger om vi f.eks ikke hadde gjort jobben etter gjeldende krav.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rørlegger som skal montere dette for meg, handler ikke om det. handler om en slu utbygger som skyver kostnader over på oss der han kan

Nei, det handler om at du har tatt den delen av arbeidene der denne ventilen hører hjemme ut av kontrakten, men fremdeles vil at utbygger skal ta ansvar for den. Det er ærlig talt ikke utbygger som fremstår som slu her. 

Anonymkode: 00c78...6fa

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo absolutt ikke å skyve kostnader over på deg. Du har selv valgt å trekke ut kjøkkenleveranse, rør og el som tilhører kjøkken. Automatisk vannstopp er et krav på kjøkken i dag. Dette ligger under rørlegger sin leveranse til kjøkken. Byggherre har ikke lengre ansvar for denne delen av leveransen, og dermed heller ikke ansvar for leveranse og montering av automatisk vannstopp. Du må nok dessverre selv stå for kostnaden. 

Anonymkode: 62092...f62

Skrevet

En aquastop er ikke en stor kostnad. Min rørlegger monterte det for meg på både varmtvannsbereder og oppvaskmaskin i tillegg til å ordne alt av røropplegg på kjøkkenet etter montering og det kosta meg 7000 kroner inkludert aquastopperne. 

Dette er en jobb som gjøres etter at utbygger er ferdig og du har godkjent overtakelse. Da ønsker ikke utbygger å komme tilbake. 

Anonymkode: de419...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...