Gå til innhold

Må velge mellom kosthold og kroppen/psyken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, noen ganger har jeg masse energi, renere hud og mer den kroppen jeg vil ha. Det er når jeg spiser veldig lett, men gjerne mat som smaker kjedelig. Mat som gjør meg lykkelig er derimot sjokolade, generelt usunne ting. Det som er så synn, er at jeg på en måte føler jeg må velge mellom kroppen og maten. Skal du være forsnøyd med kroppen må du kutte ut maten som gjør deg lykkelig. Skal du spise maten som gjør deg lykkelig må du godta at huden blir mer uren og kroppen ikke helt slik du vil den skal være. 

Nå satte jeg det litt på spissen her, men synes dette er så irriterende :( . Hvorfor kan ikke kroppen bare forbrenne alt? Jeg spiser til frokost musli med vegansk melk, lunsj er gjerne avokado eller halv tunfisk boks...oftest småting. Middag er kikerter med bønner og quinoa. Men i dag sjeiet jeg ut, har spist en 100 g hvit sjokolade og føler jeg må sulte meg resten av mnd for at den treige kroppen skal få brukt den opp. Herregud, ja det er deprimerende at kroppen får valker og bilringer av ingenting jeg gruer meg til jeg blir enda eldre :( da kan jeg sikkert bare spise gulrøtter og aokado om jeg skal klare å holde vekta nede. Skulle ønske jeg fikk en sykdom så jeg ikke kunne legge på meg. 

Er jeg på bærtur? Blir man så feit av 100 g sjoko? 

Anonymkode: ace5e...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skulle ønske du fikk en sykdom så du ikke kunne legge på deg? Ja, da er du på bærtur!

Det virker som du har en alt eller ingenting-tankegang. Det er lov å spise sjokolade innimellom, og du trenger ikke bare smake mat fordi den er sunn, men også mat du liker og som ser innbydende ut. Det virker som du trenger å jobbe med tankegangen din.

Anonymkode: 0398c...f93

• Liker 1
Skrevet

600 kalorier får deg til å bli så deprimert? Gud bedre.

Anonymkode: b6be2...b10

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, noen ganger har jeg masse energi, renere hud og mer den kroppen jeg vil ha. Det er når jeg spiser veldig lett, men gjerne mat som smaker kjedelig. Mat som gjør meg lykkelig er derimot sjokolade, generelt usunne ting. Det som er så synn, er at jeg på en måte føler jeg må velge mellom kroppen og maten. Skal du være forsnøyd med kroppen må du kutte ut maten som gjør deg lykkelig. Skal du spise maten som gjør deg lykkelig må du godta at huden blir mer uren og kroppen ikke helt slik du vil den skal være. 

Nå satte jeg det litt på spissen her, men synes dette er så irriterende :( . Hvorfor kan ikke kroppen bare forbrenne alt? Jeg spiser til frokost musli med vegansk melk, lunsj er gjerne avokado eller halv tunfisk boks...oftest småting. Middag er kikerter med bønner og quinoa. Men i dag sjeiet jeg ut, har spist en 100 g hvit sjokolade og føler jeg må sulte meg resten av mnd for at den treige kroppen skal få brukt den opp. Herregud, ja det er deprimerende at kroppen får valker og bilringer av ingenting jeg gruer meg til jeg blir enda eldre :( da kan jeg sikkert bare spise gulrøtter og aokado om jeg skal klare å holde vekta nede. Skulle ønske jeg fikk en sykdom så jeg ikke kunne legge på meg. 

Er jeg på bærtur? Blir man så feit av 100 g sjoko? 

1. Nei du blir ikke så feit av 100g sjoko

2. Dersom du assosierer lykke så sterkt med mat må du jobbe med forholdet du har til mat. Mat er næring for kroppen, og skal ikke være lykkebringende. Mat kan være kos, men når du får problemer med lykken av å ikke spise visse typer mat tyder det på at du har et "mat som trøst" problem.

• Liker 3
Skrevet

Slutt å spise for å leve. Lær deg å bli lykkelig av andre ting som f.eks trening. 

Anonymkode: b9991...e62

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slutt å spise for å leve. Lær deg å bli lykkelig av andre ting som f.eks trening. 

Jeg mente selvsagt slutt å leve for å spise. Haha! Unnskyld

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente selvsagt slutt å leve for å spise. Haha! Unnskyld

:fnise: lo litt av den ja

Skrevet

Hørtes ut som lite mat. Fatter ikke hvorfor folk ikke bare spiser og bruker energien maten gir, fremfor å lage mat til en vitenskap som skal måles og telles til minste bit. Mat er energi som lagres om man ikke bruker den, eller man kan bruke den med en gang. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det så vanskelig. 

Anonymkode: a633a...866

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes ut som lite mat. Fatter ikke hvorfor folk ikke bare spiser og bruker energien maten gir, fremfor å lage mat til en vitenskap som skal måles og telles til minste bit. Mat er energi som lagres om man ikke bruker den, eller man kan bruke den med en gang. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det så vanskelig. 

Anonymkode: a633a...866

Ts: ikke jeg heller. Men jeg leser så masse skrekkhistorier her inne, at jo eldre man blir, jo værre blir det å holde vekta nede. Jeg var syltynn frem til jeg ble 23. La på meg 15 kg med samme matmengde som jeg hadde før. Nå er vekta nede igjenfor lengst, men jeg kan ikke spise så mye som før, både fordi jeg legger på meg og fordi jeg blir direkte slapp og dårlig av den mengden, men det er ikke problemet egentlig. Problemet er at jeg har innplantet at om du spiser "fyfy" mat vil kroppen ha vanskeligere for å forbrenne dette...

Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse først og fremst.

Anonymkode: 5ca0c...b6c

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: ikke jeg heller. Men jeg leser så masse skrekkhistorier her inne, at jo eldre man blir, jo værre blir det å holde vekta nede. Jeg var syltynn frem til jeg ble 23. La på meg 15 kg med samme matmengde som jeg hadde før. Nå er vekta nede igjenfor lengst, men jeg kan ikke spise så mye som før, både fordi jeg legger på meg og fordi jeg blir direkte slapp og dårlig av den mengden, men det er ikke problemet egentlig. Problemet er at jeg har innplantet at om du spiser "fyfy" mat vil kroppen ha vanskeligere for å forbrenne dette...

Jammen så slutt å lese skrekkhistorier. Det er ikke vanskeligere å holde vekta bare fordi man blir eldre, men man får gjerne late vaner når man blir eldre, og er man i mindre aktivitet, brenner man færre kalorier. Det kan også være at man "tror" at man spiser det samme som før, uten at det stemmer helt. Mengden kan være den samme (eller mindre) men typen kan ha endret seg, det kan føles som man trenger mer mat fordi man kjeder seg, man kan ha vent seg til å spise mer fordi folk rundt en spiser mer, osv.

Hvis du bare begrenser deg, kan du spise alt du har lyst på og beholde helsa - er du tynn fordi du spiser for lite, er ikke det spesielt sunt heller. Huden reagerer på hormonene i kroppen og ubrudd kommer gjerne i forbindelse med menstruasjon eller når man har kalorioverskudd. Det er selvfølgelig forskjell på mat, men ikke på kalorier - en kalori er en kalori og kroppen forbrenner det den trenger, og lagrer resten - for å gjenta det som AB over sa men som ikke gikk hjem første gangen (heh, hvorfor gidder vi...).

Skrevet

Du er så livredd for å legge på deg at du får et helt sykt forhold til sjokolade. Og når du da først gir etter for suget etter sjokolade, så mister du hodet helt og fråtser. 

Jeg har alltid sjokolade fremme. Jeg tillater meg å spise sjokolade. Ergo har jeg ikke noe behov for å spise sjokolade. Har en Melkerull en ukes tid. Tar en og annen bit og nyter den. Men jeg trenger ikke. 

Går jeg derimot tom for sjokolade og ikke har det tilgjengelig i et par dager, så kan jeg fråtse når jeg endelig har det i hus igjen. 

Anonymkode: 2e063...cfe

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Raven Emerald, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...