Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt bekymring og frustrasjon..

Jeg og sambo befinner oss nå i en økonomisk krise..

Han har er midt i mellom sin gamle og sin nye jobb..vi hadde håpet at han kunne begynne i sin nye jobb i desember, men nå ser det ut til at han må vente til januar.. Hvordan vi skal klare oss på min deltidslønn(student) de neste månedene aner ikke jeg..

Lønna mi rekker jo så vidt til huslån og strøm...

Jeg prøver å holde humøret oppe, men det er ikke så lett når sambo snakker om penger hvert annet minutt..

Som om ikke dette var nok fikk jeg for litt siden vite at sjefen min kanskje må si opp noen etter jul hvis ikke bedriften går bedre.. Blir klart nervøs av dette, da jeg er en av de siste som ble ansatt der..

uffameg... Må bare bevise enda mer at jeg er en god arbeidstaker!

Vet mamma hjelper til hvis vi trenger det..men vi kjenner vel alle til den stoltheten som sier at "vi vil klare oss selv"...

Vel, dette var min utblåsing av problemer..

Kanskje dere vil krysse fingre for at jeg vinner i lotto i kveld?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har ingen sparekonto å ta hull på eller noe annet som dere ikke er så knyttet til som kan selges på qxl da?

Skrevet

eventuelt høre med banken om et forbrukslån..

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dersom du tar kontakt med banken er de stort sett villige til å la dere hoppe over en termin med huslånet. Kraftselskapene gir også utsettelse på regningen.

Det eneste de ønsker er jo å få pengene sine og da er de best tjent med å gi folk utsettelser og slikt, særlig i sånne situasjoner dere har kommet opp i.

Skrevet

Samboeren din må da ha rett til penger fra aetat?

Gjest Hilde K S
Skrevet
Samboeren din må da ha rett til penger fra aetat?

Dersom han har sagt opp selv, har han 8 ukers karantene.

Skrevet

Dersom han har sagt opp selv, har han 8 ukers karantene.

Ja, det er sant...

Skrevet

Takk for svar dere..

Ja, sambo sa opp selv, dermed er det ingen vits å melde seg arb.ledig siden han får ny jobb i januar..

Har desverre ingen "reservepenger" heller.. Det eneste som står på min sparekonto er studielån fra to år..og de har jeg sverget på å aldri bruke..(skal bare nyte godt av renter..).det er jo ikke MINE penger...

Vi får vel nesten vurdere å få utsettelse av banken når det gjelder huslånet..er bare redd for at vi havner i en ond sirkel hvis vi utsetter for mye..

Takk for råd dere! Setter STOR pris på slik forståelse! :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke studielånet ditt? Det er jo faktisk i slike tilfeller det kommer godt med. Det er jo ikke verre, enn at dere bruker av de pengene nå, for så å sette inn igjen når han er kommet i jobb. beklager, men syns det blir litt teit å beklage seg over pengemangel, når man har to års studielån stående på en konto.

Spørs også om banken godtar at du får utsatt betaling, om de finner ut at du har masse pengeer stående på en konto. For ja, studielån for to er er masse penger, for en bank. :wink:

Skrevet

Jeg syns ikke du skal bekymre deg så mye. Prøv å ro ned denne samboeren din også. Det kommer helt sikkert til å ordne seg på den ene eller andre måten.

Skrevet

Han kan vel også skaffe seg en deltidsjobb. I desember burde jo det være ganske enkelt. Trenger han penger så kan han jo jobbe nesten med hva som helst.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sorry, men jeg syns ikke dette virker som så veldig stort problem... Han er i jobb om en måned, og dere har to års studielån på kontoen eller kan spørre mor...dere har jo mange løsninger på problemet jo, og det dreier seg ikke om så lang tid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig i at det ikke er et stort problem ettersom dere har mange løsninger:

- han kan ta deltidsjobb i desember.

- dere kan bruke av studielånet.

- dere kan spørre moren din.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er jo et luksusproblem, veldig mange av oss har jo faktisk måttet bruke studielånet mens vi studerte. Dessuten får kjæresten din snart inntekt igjen. Det virker som du ellers nyter godt av at han har full inntekt (ingen kritikk, altså, sånn er det hos oss også for tida). Dersom dere bruker av lånet ditt til nødvendige utgifter (man MÅ jo ikke gå på byen eller kjøpe sofa akkurat NÅ...) i denne tross alt begrensede perioden kan dere betale disse pengene tilbake til sparekontoen din i bedre tider.

Ser ingen fare for noen ond sirkel ettersom han snart begynner å jobbe igjen, og du både har inntekt og studielån. Vet ikke hvor du bor, men det er sikkert ikke umulig for deg å finne en annen deltidsjobb om du i verste fall blir sagt opp.

Lett å bekymre seg for pengeproblemer, dog, merker det selv at man gjerne tar sorgene på forskudd. Overbevis kjæresten din om at dette ordner seg og be han ikke snakke om penger hele tiden.

Skrevet

Skjønner at det kan virke som et luksusproblem... men alt jeg ville var å få dette ut av systemet på en måte.. Ovenfor sambo viser jeg ikke stor bekymring, for å prøve å roe ned han..

Det kommer ikke på tale å bruke studielånet..har allerede lån fra tidligere utenlandsstudier(og det er mer enn nok)..

Sambo har prøvd å finne en midlertididg deltidsjobb, men det er ikke så lett som det virker...(jeg letet også lenge før jeg fant jobben som jeg har nå..)

Men alt skal nok ordne seg... så lenge vi får betalt de største regningene, så klarer vi oss.

Vi har begynt å gå på "handletur" i svigermors fryser og kjøleskap... :wink:

Bare synd at det ble sånn rett før jul...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...