Gå til innhold

Hjelp: problemer med hundekjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte i sommer en 5 mnd gammel chihuahua. Fik med pass. papirer og kjøpekontrakt. Det viste seg at hun jeg kjøpte han av ikke har registrert han i sitt navn, og jeg fikk ikke med kontrakten mellom hun og oppdretter. DVS, jeg får ikke registrert han i NKK før jeg får denne bekreftelsen mellom dem 2. Jeg har x-antall ganger skrevet til hun, og purret på at jeg må få denne, sånn at jeg får registrert han. Først kom hun med unnskyldninger hele tiden, så utsettelser og nå intet svar. Jeg har betalt 15.000 kr for hunden. Jeg VET jeg var godtroende og burde dobbelt sjekket dette før kjøp, så orker ikke å bli slaktet for dette her inne. Men jeg ønsker hjelp med hva jeg gjør videre i denne saken? 

Anonymkode: 87cd6...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor kjøpte du denne? Jeg har en lik opplevelse, annen rase men hun hadde også chihuahua som hun drev med. Iallefall, jeg ringte til slutt hannhundeier og da ble det fart på sakene.

Skrevet
14 minutter siden, Sulosi skrev:

Hvor kjøpte du denne? Jeg har en lik opplevelse, annen rase men hun hadde også chihuahua som hun drev med. Iallefall, jeg ringte til slutt hannhundeier og da ble det fart på sakene.

I stavanger området. Jeg har nå skrevet en mail til oppdretter, og håper at hun kan gi meg en bekreftelse på at hun solgte denne hunden til XXXX. Jeg synes bare det er ytterst useriøst av selger, og jeg har gitt mange penger for hunden. Og hvis oppdretter ikke svarer (Noe jeg håper hun gjør), vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har også en dyr forsikring på denne hunden, og de krever jo også at den er norsk registrert og i mitt navn. I 4 måneder har jeg nå kjempet for å få et siste papiret jeg trenger! 

Anonymkode: 87cd6...789

Skrevet

Er litt usikker på om det du mener er at du vil registrere eierskifte i NKK, eller om du mener at hunden ikke er registrert i NKK i det hele tatt og at du ønsker å registrere hunden. 

Du som eier, kan dessverre ikke få registrert hunden i NKK annet enn i NOX-registeret for blandingshunder og uregistrerte hunder.  Det er kun oppdretter som kan registrere hunden i NKK som rasehund, og oppdretter må registrere hele valpekullet.  Én enkelt hund kan ikke registreres.  Som hovedregel skal valpekullet registreres før valpene er tre måneder.  Det er mulig å gjøre det senere, men da koster det så vidt jeg vet mer.  Dersom eier av hannhunden er en annen enn oppdretter, må eier av hannhunden signere på paringsbeviset.  Oppdretter er ansvarlig for å registrere eierskifte når valpen selges.  Hvis det er slik at hunden ikke er registrert i NKK i det hele tatt, er det jo en fare for at det er en grunn til dette.  Grunnen kan da være at oppdretter ikke har papirene i orden.

Er hunden ikke registrert i NKK i dag og du ønsker å få hunden registrert som rasehund, holder det altså dessverre ikke å få kopi av kjøpekontrakten mellom oppdretter og første nye eier.  Det er oppdretter som må registrere hele valpekullet og dette krever at paringen kan godkjennes av NKK.  Er hunden registrert i NKK, men fremdeles på oppdretter, må oppdretter medvirke til å registrere et eierskifte siden det da vil være oppdretter som sitter med eierbeviset og NKK forholder seg kun til den som har eierbeviset. 

Er hunden ikke registrert som rasehund i NKK og oppdretter ikke kan/vil registrere valpekullet, er eneste muligheten din å registrere hunden i NOX-registeret.  Hunden vil da i tilfelle formelt sett være en blandingshund.  For å få hunden registrert i NOX-registeret, må hunden være registrert på deg hos Dyreidentitet.  Dette bør gå greit å få til hvis du får kopi av kjøpekontrakt mellom oppdretter og første eier samt første eiers underskrift på eierskifteskjemaet. 

Skrevet

Dette var litt vanskelig å forstå - kjøpte du hunden av en norsk oppdretter? Er den oppdrettet i Norge, eller importert? 

• Liker 1
Skrevet

Er hunden fra utlandet, må den ha stamtavle fra en FCI-klubb for at du skal få den omregistrert til NKK.  Dokumentasjonskravet for omregistrering avhenger av hvilken FCI-klubb stamtavlen er fra. 

Skrevet

Hunden er import fra utlandet. Jeg kjøpte av henne som importerte den. Den er registrert i utland, har pass og papirer der, og den kan fint registreres i NKK.

Problemet er at jeg ikke har kjøpekontrakt mellom oppdretter i utland, og hun jeg kjøpte av i Norge. Jeg selv, har kontrakten mellom meg og hun jeg kjøpte av - men det finnes ingen dokumentasjon av kjøp mellom oppdretter og hun jeg kjøpte fra. Det er der problemet ligger, og hun jeg kjøpte av, har som sagt sluttet å svare.

Heldigvis fikk jeg i går tak i oppdretter i utlandet, som ville hjelpe.

Skrevet

Må du ha den kontrakten da? Når jeg omregistrerte imporhund til NKK fremviste jeg aldri eierattest.

Anonymkode: f054d...f74

Skrevet

Håper oppdretter kan hjelpe deg med de papirene du trenger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...