AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Jeg er vikar, ennå. Det er halvannet år siden jeg begynte, og jeg vet at vedkommende som hadde stillingen har vært borte nærmere to år. H*n er på arbeidsavklaringspenger, og har fått det godkjent utover 2017 også. Vedkommende ønsker seg heller ikke tilbake, og er snart pensjonist. H*n er storrøyker, har kolst, og jeg har forstått det slik at selskapet heller ikke vil ha den ansatte tilbake. Jeg spurte for litt siden om status, om det er muligheter for fast ansettelse. Sjefen sa da at han må undersøke status med den ansatte, jeg forstod det slik at han ikke var helt sikker på hvor i løypa personen ligger, og hva som er lov. Men jeg har blitt fortalt at vedkommende ikke har krav på jobben sin tilbake etter et år. Dvs at de står fritt til å ansette meg? Noen som har efaringer, og gjerne linker å vise til? Anonymkode: ab853...53d
Sulosi Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 De må si opp den ansatte for at du skal få jobben. Arbeidsgiver er ikke tvunget til å si opp noen fordi de har vert sykmeldt i ett år men de har lov til å gjøre det da. Mange arbeidsgivere gir den syke muligheten til å ta ut permisjon uten lønn en periode etter at sykemeldingen er over. Det kan være denne personen kan jobbe redusert og at nav og arbeidsgiver er enige om å forsøke det.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 Akkurat nå, Sulosi skrev: De må si opp den ansatte for at du skal få jobben. Arbeidsgiver er ikke tvunget til å si opp noen fordi de har vert sykmeldt i ett år men de har lov til å gjøre det da. Mange arbeidsgivere gir den syke muligheten til å ta ut permisjon uten lønn en periode etter at sykemeldingen er over. Det kan være denne personen kan jobbe redusert og at nav og arbeidsgiver er enige om å forsøke det. I dette tilfellet sier direktør i selskapet at "både vi og h*n vet at h*n aldri kommer tilbake i denne stillingen", men direktør har liksom ikke tid til å forholde seg til det, har jeg inntrykk av. Jeg tenker at - print kontrakt, jeg signerer, done deal. Men om det må en formell oppsigelse inn skjønner jeg at det er litt mer logistikk. Anonymkode: ab853...53d
Akay Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Han har rett på jobben sin tilbake men kommer etter hva du sier aldri til å komme tilbake. Det er riktig at man kan si opp en arbeidstaker etter et år sykemeldt men det er ikke bare å vente på den dagen skal komme. Det er regler på dette også.
Sulosi Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet sier direktør i selskapet at "både vi og h*n vet at h*n aldri kommer tilbake i denne stillingen", men direktør har liksom ikke tid til å forholde seg til det, har jeg inntrykk av. Jeg tenker at - print kontrakt, jeg signerer, done deal. Men om det må en formell oppsigelse inn skjønner jeg at det er litt mer logistikk. Anonymkode: ab853...53d Det må nok en formell oppsigelse til. Hvis den syke ikke sier opp selv (nav råder en til å holde fast i jobben) så går det fort litt tid. Det er jo viktig at det formelle er på plass både for den som er blitt syk og for deg. En arbeidsgiver som ikke holder orden vil du ikke ha heller
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 Akkurat nå, Sulosi skrev: Det må nok en formell oppsigelse til. Hvis den syke ikke sier opp selv (nav råder en til å holde fast i jobben) så går det fort litt tid. Det er jo viktig at det formelle er på plass både for den som er blitt syk og for deg. En arbeidsgiver som ikke holder orden vil du ikke ha heller Nei, det er veldig ordentlig og lovlydig her, og det er jeg veldig glad for. Jeg ønsker ingen shortcuts selv, men begynner å bli litt nervøs. Dette tærer jo på litt etter litt, å ikke ha fast jobb selv om jeg går til denne jobben hver dag. Jeg føler meg ganske trygg, fordi jeg er godt likt av ledere og ansatte, og fordi jeg vet gjør langt utover stillingen min forgjenger fylte. Jeg er yngre, mer innovativ og med mer relevant utdannelse. Men jeg er redd det er planer om cuts, omstrukturering og den typen, og vil gjerne ha kontrakt så jeg kan sove litt bedre. Den syke kommer ikke til å si opp. Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet å håpe på svar før jul.. Anonymkode: ab853...53d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå