AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Hei..... Jeg er utrolig kresen i matveien, det finnes vanvittig mye mat jeg ikke liker. Har aldri tenkt over det før, men nå som gravid kan jeg jo ikke spise 50 % av det lille jeg liker en gang Har hørt så utrolig mye om alt som er farlig, at man ikke kan spise kylling, ikke kan spise fårepølse, kan ikke spise leverpostei osv! Kan noen oppklare ting for meg? Sjekket ikke dette før graviditet, pga. det ikke var planlagt. Jeg er som sagt sinnsykt kresen, og har i over 15 år spist 2 skiver med leverpostei til frokost og 3 skiver med fårepølse/spekepølse til lunsj. Middag har variert, men stort sett kjøttdeig, kylling eller kjøtt. Kjøttstykker må jeg ha medium stekt, hater gjennomstekt - da spiser jeg heller nudler. Hva kan jeg egentlig spise? Jeg kan visst nok ikke spise leverpostei, eller fårepølse/spekeskinke, ikke kjøtt (siden det skal gjennomstekes), ikke kylling osv.. Er helt fortvilet. Er bare i uke 10, men har spist nudler, pizza og skive med nugatti hver dag omtrent.. Litt havregrøt osv, men ikke mye da jeg ikke liker det så godt. Liker ikke salater, spiser ikke sjømat og er ikke glad i grønnsaker. Vitaminnivået mitt er opprettholdt av at jeg drikker masse smoothie hver dag med ulike ingredienser. Lurer f.eks. en gulrot eller en avokado oppi der, smaken blir drept av bærene! Ser veldig svart på dette nå, føler jeg ikke kan spise noe av det jeg liker.. Skal virkelig gravide leve på brokkoli og vann? Kostholdet mitt nå er jo absolutt ikke bra for barnet i det hele tatt.. Er ikke sikkert alt jeg har hørt stemmer en gang, men syns NEI-listen for gravide er utrolig lang og omfatter alt som er godt Hva med amming? Kan man spise denne maten da? Anonymkode: 3946a...042
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Gode levevaner før og i svangerskapet (PDF) Anonymkode: d4c46...56c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Hvorfor kan du liksom ikke spise kylling eller leverpostei? dette går helt fint.. vanlig kjøtts må være gjennomstekt og du kan ikke spise myke oster uten å varmebehandlet dem.. fårepølse må man være mer forsiktig med. Du kan spise det meste enda, men kommer jo litt an på tilberedningen. . Anonymkode: c50c4...3af 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Troll. Anonymkode: 80cb7...235 Nei. lite behjelpelig. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Gode levevaner før og i svangerskapet (PDF) Anonymkode: d4c46...56c Takk! Men jeg har lest side opp og side ned av hva man ikke skal spise - jeg lurer mer på hva jeg faktisk kan spise... 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du liksom ikke spise kylling eller leverpostei? dette går helt fint.. vanlig kjøtts må være gjennomstekt og du kan ikke spise myke oster uten å varmebehandlet dem.. fårepølse må man være mer forsiktig med. Du kan spise det meste enda, men kommer jo litt an på tilberedningen. . Anonymkode: c50c4...3af Jeg vet ikke, har bare hørt at det er farlig.. Aner som sagt ikke om det stemmer men Myke oster er ingen problem, men er det ikke nok at kjøttet er litt over medium stekt? Må det stekes seigt som en skosåle? Anonymkode: 3946a...042
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 Du kan spise: Pasta, ris, couscous, potet, saus, kjøtt som er gjennomstekt (må ikke være ihjelstekt), grønnsaker, salat, kylling, egg, fisk, fiskeeprodukter, kjøttkaker, karbonader, pølser, gratenger, paier, gryteretter, alt av supper. For eksempel. Alt av meieriprodukter som er pasteurisert. Av pålegg kan du spise: leverpostei (hvorfor ikke?), fårepølse også, hvis den er godt innenfor holdbarhetsdatoen. Alt av pasteuriserte oster, syltetøy, frukt, osv. Røkelaks godt innenfor holdbarhetsdato. Av fisk skal du unngå: Rakfisk (bakterier). Selkjøtt (fremmedstoffer). Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer). Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer). Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer). Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer). Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer) Ellers ikke måkeegg. "Ikke viltkjøtt fra såret felt med blyammunisjon", er vel mulig å unngå i det daglige. Anonymkode: 9895d...ae4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #7 Skrevet 24. november 2016 Du er gravid, på tide å bli voksen nå og spise mat. Hva tror du ungen din skal spise liksom? Anonymkode: 94449...08a 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #8 Skrevet 24. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan spise: Pasta, ris, couscous, potet, saus, kjøtt som er gjennomstekt (må ikke være ihjelstekt), grønnsaker, salat, kylling, egg, fisk, fiskeeprodukter, kjøttkaker, karbonader, pølser, gratenger, paier, gryteretter, alt av supper. For eksempel. Alt av meieriprodukter som er pasteurisert. Av pålegg kan du spise: leverpostei (hvorfor ikke?), fårepølse også, hvis den er godt innenfor holdbarhetsdatoen. Alt av pasteuriserte oster, syltetøy, frukt, osv. Røkelaks godt innenfor holdbarhetsdato. Anonymkode: 9895d...ae4 Ikke om det er myke oster. Anonymkode: 4f48d...977 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #9 Skrevet 24. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan spise: Pasta, ris, couscous, potet, saus, kjøtt som er gjennomstekt (må ikke være ihjelstekt), grønnsaker, salat, kylling, egg, fisk, fiskeeprodukter, kjøttkaker, karbonader, pølser, gratenger, paier, gryteretter, alt av supper. For eksempel. Alt av meieriprodukter som er pasteurisert. Av pålegg kan du spise: leverpostei (hvorfor ikke?), fårepølse også, hvis den er godt innenfor holdbarhetsdatoen. Alt av pasteuriserte oster, syltetøy, frukt, osv. Røkelaks godt innenfor holdbarhetsdato. Av fisk skal du unngå: Rakfisk (bakterier). Selkjøtt (fremmedstoffer). Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer). Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer). Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer). Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer). Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer) Ellers ikke måkeegg. "Ikke viltkjøtt fra såret felt med blyammunisjon", er vel mulig å unngå i det daglige. Anonymkode: 9895d...ae4 Takk for svar, har gått meg helt fast i gata om at jeg ikke kan spise noe som er godt trodde fårepølse var fyfy jeg, men hvis det ikke er det klarer jeg meg godt :-D Fikk mange ideer her nå Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du er gravid, på tide å bli voksen nå og spise mat. Hva tror du ungen din skal spise liksom? Anonymkode: 94449...08a Så jeg skal presse i meg mat jeg ikke liker fordi ''nå er jeg voksen''? Nei takk. Ungen min vil bli tilbudt/lære seg å smake på alt, men skal ikke tvinge noe i den som den for alvor ikke liker. Pappaen til barnet er vegetarianer så det blir nok av grønnsaker, salater, linser, bønner etc. å smake på Unødvendig kommentar. Anonymkode: 3946a...042 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #10 Skrevet 24. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke om det er myke oster. Anonymkode: 4f48d...977 Jo, hun kan, men ok, jeg visste ikke at man skulle være forsiktig med det. Gulost og brunost er trygt for gravide Harde oster som brunost, guloster (Norvegia, Jarlsberg, Gräddost, Nøkkelost og liknende) og parmesanoster er trygge. Alle norskproduserte pasteuriserte smelteoster (smøreost/tubeost) og kremoster er også trygge. Gravide skal ikke spise upasteurisert ost All melk i Norge pasteuriseres, det vil si varmebehandles ved 72 °C i 15 sekunder. Pasteurisering fjerner bakterier som Listeria. Det er ikke tillatt å selge upasteurisert melk i butikker, men du kan finne oster som er laget på upasteurisert melk. Dersom er ost er laget på upasteurisert melk skal dette stå på pakken. Står det ikke på pakken om osten er pasteurisert eller ei, skal den være laget på pasteurisert melk. Gravide kan trygt spise upasteurisert ost på pizza og i varm mat Upasteuriserte oster som er varmebehandlet godt, for eksempel på pizza og gratenger, er trygge å spise for gravide. Gjennom varmebehandling over 72 ºC i mer enn 15 sekunder vil Listeriabakterien dø. Du kan derfor fint spise alle ostetyper som du vet har vært varmebehandlet godt. Frysing av ost vil derimot ikke ødelegge Listeriabakterien. Gravide bør være forsiktig med myke og halvmyke oster Myke og halvmyke oster, laget med blå- og hvitmugg, som for eksempel Camembert, Gorgonzola, Chevre og liknende, er mer utsatt for å inneholde skadelige bakterier, til tross at de er pasteurisert. Det er svært sjelden at det forekommer Listeria i disse ostene, men vil du være helt på den sikre siden bør du unngå slike oster i mens du er gravid. Ønsker du allikevel å spise slike oster er det smart å spise dem når de er ferske. Dette fordi eventuelle bakterier i osten formerer seg og øker i antall mens osten lagres. Kan gravide spise fetaost? Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost. Mattilsynet oppgir at fetaost og lignende salatoster på glass er trygge å spise, dersom glasset er åpnet nylig og osten laget av pasteurisert melk. Anonymkode: 9895d...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #11 Skrevet 24. november 2016 Tror du må lese deg alvorlig opp. Det er da få ting gravide ikke kan spise. Det er kun snakk om matvarer som kan ha listeria eller være toxoplasmose-forurenset (fra kattedritt). Anonymkode: 5fec7...00e 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #12 Skrevet 24. november 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, har gått meg helt fast i gata om at jeg ikke kan spise noe som er godt trodde fårepølse var fyfy jeg, men hvis det ikke er det klarer jeg meg godt :-D Fikk mange ideer her nå Så jeg skal presse i meg mat jeg ikke liker fordi ''nå er jeg voksen''? Nei takk. Ungen min vil bli tilbudt/lære seg å smake på alt, men skal ikke tvinge noe i den som den for alvor ikke liker. Pappaen til barnet er vegetarianer så det blir nok av grønnsaker, salater, linser, bønner etc. å smake på Unødvendig kommentar. Anonymkode: 3946a...042 Men barnet må også ha kjøtt og fisk. Det er ikke fullverdige proteiner i grønnsaker som fører til at aminosyrer bare blir skilt ut i urinen når kroppen ikke har alle aminosyrene til å bygge et protein. Fisk er også svært viktig. Man kan lære seg å like mat, og også å spise mat man ikke liker. Jeg spiser ofte mat jeg ikke liker fordi jeg har lært meg til det. Da kan du også lære deg det, men virker ikke som om at du selv ønsker å lære å like mat du nå ikke liker? Anonymkode: f7994...cd0 4
Gjest Sunhands Skrevet 24. november 2016 #13 Skrevet 24. november 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men barnet må også ha kjøtt og fisk. Det er ikke fullverdige proteiner i grønnsaker som fører til at aminosyrer bare blir skilt ut i urinen når kroppen ikke har alle aminosyrene til å bygge et protein. Fisk er også svært viktig. Man kan lære seg å like mat, og også å spise mat man ikke liker. Jeg spiser ofte mat jeg ikke liker fordi jeg har lært meg til det. Da kan du også lære deg det, men virker ikke som om at du selv ønsker å lære å like mat du nå ikke liker? Anonymkode: f7994...cd0 Barnet må ikke ha kjøtt og fisk. Millioner av mennesker vokser opp på vegetarkost, noe som er fullverdig. Men du liker ikke sånt, TS? Tenker på det med at du ikke liker grønnsaker. Hva med bønner, kikerter, linser, quinoa osv.? Har dessverre ikke tips om kjøtt og fiskeprodukter siden jeg er vegetarianer selv. Endret 24. november 2016 av Sunhands
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #14 Skrevet 24. november 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men barnet må også ha kjøtt og fisk. Det er ikke fullverdige proteiner i grønnsaker som fører til at aminosyrer bare blir skilt ut i urinen når kroppen ikke har alle aminosyrene til å bygge et protein. Fisk er også svært viktig. Man kan lære seg å like mat, og også å spise mat man ikke liker. Jeg spiser ofte mat jeg ikke liker fordi jeg har lært meg til det. Da kan du også lære deg det, men virker ikke som om at du selv ønsker å lære å like mat du nå ikke liker? Anonymkode: f7994...cd0 Jeg vil ikke lære meg å spise mat jeg ikke liker bare fordi jeg "må" nei. Liker best å spise god mat jeg jeg spiser kjøtt, så det vil barnet få. Eneste det er litt værre med er fisk, men i.o.m. At mannen spiser så mye grønnsaker og jeg tar tran går det nok bra ta det med ro du, mannen er oppvokst med en vegetariansk familie og har aldri spist kjøtt på fast basis - har blitt folk av han også! 38 minutter siden, Sunhands skrev: Barnet må ikke ha kjøtt og fisk. Millioner av mennesker vokser opp på vegetarkost, noe som er fullverdig. Men du liker ikke sånt, TS? Tenker på det med at du ikke liker grønnsaker. Hva med bønner, kikerter, linser, quinoa osv.? Har dessverre ikke tips om kjøtt og fiskeprodukter siden jeg er vegetarianer selv. Takk for støtten er ikke så veldig begeistret for en del av det. Er noe mat mannen lager jeg liker! Men ikke alt... med grønnsaker tenkte jeg mest på den klassiske "gulrøtter, brokkoli og blomkål", og en del andre grønnsaker da. Men mannen min er flink å lage noen vegetarianske retter jeg liker ja - så det er jo bra! Kikerter og linser går bra! Navnet på rettene kan eg ikke som du sikkert skjønner har jeg hatet mat og matlaging så lenge jeg kan huske Anonymkode: 3946a...042
matka Skrevet 24. november 2016 #15 Skrevet 24. november 2016 Hvis du er veldig kresen i matveien, så kan det være at du går glipp av noen viktige næringsstoffer fosteret trenger i utviklingen. På apoteket får man kjøpt NycoPlus Gravid som består av 2 piller + 2 kapsler med mange viktige vitaminer, mineraler og Omega-3 (også folsyre). Les anbefalningene fra Helsedirektoratet (lenket tidligere i tråden) og rådfør deg med legen din om mat du kan og ikke kan spise. Selv har jeg et variert kosthold som følger anbefalningene, jeg tar likevel kosttilskuddet som jeg nevnte. PS: Leverpostei er ikke skummelt, det inneholder jern som kroppen din trenger mye av nå! Hvis du drikker appelsinjucie ved siden av brødskiva med leverpostei, hjelper det på opptaket av jern i kroppen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #16 Skrevet 24. november 2016 Du kan ikke spise fårepølse nei, det er da vel spekemat? Anonymkode: 77153...1fa 2
Gjest Sugemerke Skrevet 24. november 2016 #17 Skrevet 24. november 2016 Du kan spise leverpostei. Den er stekt den.
Gjest Sunhands Skrevet 24. november 2016 #18 Skrevet 24. november 2016 Hvis du ikke spiser fisk i det hele tatt, så sjekk at du får i deg nok omega 3 og jod. Man skal visst ha dobbel dose omega 3 ved graviditet og amming, og mange gravide får i seg for lite jod. Det får du ikke egentlig sjekket på blodprøve, så det er greit å sette seg litt inn i.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #19 Skrevet 24. november 2016 1 time siden, Sunhands skrev: Barnet må ikke ha kjøtt og fisk. Millioner av mennesker vokser opp på vegetarkost, noe som er fullverdig. Men du liker ikke sånt, TS? Tenker på det med at du ikke liker grønnsaker. Hva med bønner, kikerter, linser, quinoa osv.? Har dessverre ikke tips om kjøtt og fiskeprodukter siden jeg er vegetarianer selv. Nei, det er ikke fullverdig. Derfor får svært mange av spesielt veganere mangelsykdommer. Anonymkode: f7994...cd0 2
Gjest Sunhands Skrevet 24. november 2016 #20 Skrevet 24. november 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke fullverdig. Derfor får svært mange av spesielt veganere mangelsykdommer. Anonymkode: f7994...cd0 Det står ikke noe om vegankost her, men om vegetar. Og vegetarkost er fullverdig kost og har helsefordeler. Dette vet du tydeligvis ikke noe om, så jeg forstår ikke hvorfor du er så bastant. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå