Gå til innhold

Mente at venn hadde et syndrom?

fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

Noen fikk høre at en i vennekretsen deres hadde et syndrom som gjorde at de var tilbakestående.
Hvordan ville dere forholdt dere til en venn som hadde et slags "syndrom" som det ble påstått?

Også skjønner jeg rett og slett ikke hvordan noen kan vite at det er tilfellet at noen har et syndrom hvis det ikke syntes på personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville forholdt meg helt normalt til åersonen, kanskje være litt mer forståelsesfull for taktløshet.

Anonymkode: 37de7...ad1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ingenting å forholde seg til. Bare sladder og spekulasjoner.

Hva er grunnen til at du tror det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville forholdt meg helt normalt til åersonen, kanskje være litt mer forståelsesfull for taktløshet.

Anonymkode: 37de7...ad1

Man har prøvd å møte personen med forståelse og med å være ydmyk og høflig, men da ble man møtt med sinne og åpenheten og ærligheten om at hun hadde et syndrom, og at det var derfor de og hun hadde gjort og sagt som de gjorde. Og når forståelse og åpenhet ikke når inn - hva gjør man da hvis noen har et syndrom? Man kan ikke forme mennesker og situasjoner som play-doh, for da opplevdes det litt sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var snakk om en venn, så hadde jeg fortsatt å være venn med vedkommende, akkurat som før. Mulig jeg hadde forstått litt mer, hvis det var slik at den personen hadde en væremåte jeg lurte litt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pinkee skrev:

Hvis det var snakk om en venn, så hadde jeg fortsatt å være venn med vedkommende, akkurat som før. Mulig jeg hadde forstått litt mer, hvis det var slik at den personen hadde en væremåte jeg lurte litt på.

Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Man har prøvd å møte personen med forståelse og med å være ydmyk og høflig, men da ble man møtt med sinne og åpenheten og ærligheten om at hun hadde et syndrom, og at det var derfor de og hun hadde gjort og sagt som de gjorde. Og når forståelse og åpenhet ikke når inn - hva gjør man da hvis noen har et syndrom? Man kan ikke forme mennesker og situasjoner som play-doh, for da opplevdes det litt sånn... 

Tror det er noe her jeg ikke forstår. Hvorfor må dette taes opp som tema og snakkes om? Er det personen selv som starter samtalen om syndromet? Eller blir personen konfrontert med dette av andre?

Anonymkode: 2aa21...25f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Hva er grunnen til at du tror det? :)

Fordi noen tror at... og "syndrom" i gåsetegn. Vet du hva det er for syndrom? Vet du at det er sant? Det er veldig mye ukunnskap om ulike syndromer og psykiske lidelser. Så kanskje det ikke er snakk om tilbakestående? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da?

Hvis vi sier personen har Asperger, får jeg vite at han har det, vil jeg jo ha lettere for å forstå hvorfor han sier/gjør/oppfører seg slik han gjør. Da kan jeg relatere det til syndromet, noe jeg ikke hadde muligheten til før jeg fikk vite. Det blir enklere å forstå personen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Fordi noen tror at... og "syndrom" i gåsetegn. Vet du hva det er for syndrom? Vet du at det er sant? Det er veldig mye ukunnskap om ulike syndromer og psykiske lidelser. Så kanskje det ikke er snakk om tilbakestående? 

Mulig du har rett. Prader willis syndrom? Kjent med dette? Nei, jeg vet ikke om det er sant, det er ikke jeg som påsto dette. :klo: 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe her jeg ikke forstår. Hvorfor må dette taes opp som tema og snakkes om? Er det personen selv som starter samtalen om syndromet? Eller blir personen konfrontert med dette av andre?

Nei, andre starter samtalen og temaet om henne, og påpeker at dette kan være svaret på hvorfor noen sa og gjorde som de gjorde? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinkee skrev:

Hvis vi sier personen har Asperger, får jeg vite at han har det, vil jeg jo ha lettere for å forstå hvorfor han sier/gjør/oppfører seg slik han gjør. Da kan jeg relatere det til syndromet, noe jeg ikke hadde muligheten til før jeg fikk vite. Det blir enklere å forstå personen.

:roll: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du har rett. Prader willis syndrom? Kjent med dette? :klo: 

Jeg kan ikke noe om det, men jeg vedder på at den som har det, kan fortelle og forklare mye ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg kan ikke noe om det, men jeg vedder på at den som har det, kan fortelle og forklare mye ;-)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forholdt meg helt normalt. Dersom du "plutselig" legger merke til at denne personen faller litt utenfor ville jeg vært flink til å ta initiativ :) 

Anonymkode: 147ca...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du har rett. Prader willis syndrom? Kjent med dette? :klo: 

Jeg er kjent med Prader willi syndrom. Har ett søskenebarn som har dette. Det er mange grader av prader willi, så ville ikke tenkt så veldg mye over det med mindre det er åpenbart personen har det.

Anonymkode: 8551a...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjent med Prader willi syndrom. Har ett søskenebarn som har dette. Det er mange grader av prader willi, så ville ikke tenkt så veldg mye over det med mindre det er åpenbart personen har det.

Hvis noen har det, hvordan er det åpenbart at de har det i såfall? :) 
Merker man det på oppførsel, eller ser man det på utseendet til de som har det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, andre starter samtalen og temaet om henne, og påpeker at dette kan være svaret på hvorfor noen sa og gjorde som de gjorde? :klo: 

Hvis hun har et syndrom og vil snakke om det, så tar hun det vel opp i samtale selv. Ingen ønsker å bare være sin diagnose, eller at alt man gjør må forklares med sykdom eller funksjonshemning. Spiller det egentlig noen rolle? Ta henne for den hun er. :) Syndrom eller ikke. Skjønner at du blir veldig nysgjerrig, men det er faktisk en privatsak og det kan være greit å huske på. Du kan vel google diagnosen hvis du vil vite mer, men du vet du jo ikke om hun faktisk har den engang...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har det, hvordan er det åpenbart at de har det i såfall? :) 
Merker man det på oppførsel, eller ser man det på utseendet til de som har det? :) 

Det er som regel veldig åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...