Gå til innhold

Slanking- igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

er litt engstelig for å skrive innlegg, så jeg poster anonymt.

Veier 1000 kg og er 167 cm. Absolutt ingen tror på meg når jeg forteller det, altså, jeg ser aboslutt ikke tynn ut! Men jeg har former på "de riktige" stedene og alltid følt meg relativt tiltrekkende og følt at jeg ser bra ut.. Puh, uansett.. Nå har jeg gått opp ca 5 kilo pga dårlig kosthold, rett og slett. Og føler meg mindre bra. I følge NHIs energibehov kalkulator er mitt behov opp til 2600 kalorier daglig. Bør jeg da kutte 1000 kalorier daglig? Er det uforsvarlig eller ok å leve på 1600? Har forsøkt ca 1700 i et par dager og det har gått helt greit.

tusent takk for alle svar og beklager for et kjedelig og repeterende innlegg <3

Anonymkode: 0aa71...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her- mente selvfølgelig 100 kg , haha!!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt omtrent samme utgangspunkt som deg, og har gått på 1600 kcal per dag i flere måneder nå. Jeg passer på å få i meg godt med grønnsaker og et ellers variert kosthold, og viser ingen tegn til å mangle noe. Jeg tar slankepause på lørdager, og spiser det jeg vil da, men holder meg på 1600 ellers. De første ti kiloene gikk raskt av: litt over en kilo per uke, men nå går det tregere. Jeg har gått ned 16 til nå. Masse lykke til!! 

Anonymkode: 21171...8b4

• Liker 2
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar, anonym! Sinnsykt bra jobbet. :) Godt å høre at det er mulig! Jeg vil gjerne se resultater NÅ men innser at dette kommer til å ta tid..

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg hadde også omtrent samme utgangspunkt som deg, og jeg gikk ned til 1600kcal uten at jeg følte at jeg sultet. Nå veier jeg 65kg (170cm), og hit har jeg kommet på ca 9mnd.

Hva tror du er årsaken til at du veier så mye? At du spiser usunn mat, overspiser, eller er du kanskje en emosjonell spiser? Det er viktig å finne ut hvorfor man er stor for å finne riktig slankemåte for deg.

Jeg er en overspiser, så jeg startet med fasting. Altså at jeg spiste to-tre store måltider hver dag hvor alle var mellom klokka 12-19 eller 13-20 (varierte litt i forhold til arbeidstidene mine). Du kan jo forsøke å gjøre det samme. Gi det i det minste noen uker, for meg begynte jeg å gå ned allerede på dag to. 👍

Anonymkode: b9169...618

Skrevet

Hei igjen, TS her!

Svar til siste: Kjempebra jobbet, all beundring herfra. :):)  Så utrolig godt å høre at jeg ikke er alene, og TUSEN TAKK for at dere gidder å svare meg. Jeg har alltid vært tung. Men aldri følt meg ekstremt overvektig. Har alltid vært frisk. Men ALLTID spist MASSE og ELSKER mat ;) Jeg overspiser, og kjedespiser, ikke minst! Å innse dette har vært viktig for meg. Fordi jeg ofte har følt at jeg ser bra ut, føler meg bra og er frisk, har jeg ikke gjort noe med det. Nå jeg er 26 år og tenker at jeg bør gjøre noe med det før det blir vanskeligere å gå ned i vekt. :) Er også redd for at kroppen min vil "holde" på kiloene og at jeg ikke kommer til å gå ned noe selv om jeg spiser lite... 

Skrevet

Hvor mye ønsker du å gå ned? Klarer ikke bestemme meg ut ifra HI om du bare ønsker å gå ned de fem nye kiloene, eller om du vil ytterligere ned i vekt, ettersom du sier at du har følt deg vel på 100..

Anonymkode: ed4b7...e8f

Skrevet

TS her! Hei siste anoynym. Beklager, skulle inkludert det. Jeg har satt Lifesum på "ned 10 kg". Vet veldig godt at 90 kg ikke er en sunn vekt for meg! Men hvis jeg setter målet på 60 kg, liksom, så blir jeg så ekstremt demotivert ;) Så 10 kilo er første mål. Hører om folk som går ned 1 kg i uken, så håper på det, eller kanskje 0,5 kilo i uken. :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her! Hei siste anoynym. Beklager, skulle inkludert det. Jeg har satt Lifesum på "ned 10 kg". Vet veldig godt at 90 kg ikke er en sunn vekt for meg! Men hvis jeg setter målet på 60 kg, liksom, så blir jeg så ekstremt demotivert ;) Så 10 kilo er første mål. Hører om folk som går ned 1 kg i uken, så håper på det, eller kanskje 0,5 kilo i uken. :)

Høres fornuftig ut det. Jeg synes ikke 1600 kcal dagen høres noe problematisk ut, men du må kjenne på det selv. Er du vant til å spise en del mer kan det bli en litt stor overgang, men dette merker du og justerer du etter selv. Du trenger ikke gi opp om du synes 1600 er en tøff start. Da kan du heller bare skru opp noen hundre kilokalorier og forsøke det frem til du ønsker å skru ned ytterligere igjen. :)

Vekt nedgang handler jo bare om å være i underskudd. Hvor stort underskudd man har til enhver tid må man føle litt på.

Anonymkode: ed4b7...e8f

Skrevet

Hei igjen! Tusen takk for svar anonym. :)

Skrevet (endret)

Med 1000 kalorier i underskudd - i gjennomsnitt, per dag, og over tid - kommer du til å gå ned en kilo i uka. Det kan være en god ide (pga helserisikoen forbundet med overvekt) å gå ned litt fort (men altså ikke noe fortere enn dette) i starten (de første ti kiloene) - men husk at når du blir lettere, vil kroppen din bruke mindre energi på alt den/du gjør og samtidig ha mindre fettreserver å bruke av, sånn at nedgangen går saktere (det er altså ikke fordi du gjør noe "feil"). Med din høyde er nok 1600 kalorier passe å ligge på. Men det viktige er at du faktisk har et kaloriunderskudd, så hvis 1600 blir vanskelig, er det bedre å heller spise litt mer, og bruke lenger tid, og komme i mål. Hva du kan klare i et par dager, betyr ingenting i det lange løp. 

Og ikke tenk at dette skal være noe du går gjennom i en periode, for å "få det overstått" - det året eller så som du trenger på å gå ned i vekt, er bare det første av mange, mange, som du skal leve, og leve godt. Så legg opp en plan som gir rom for det som er viktig for deg - det er fullt mulig å spise god mat og vanlig mat, og nyte maten, du skal bare ikke spise så mye som du har gjort til nå, og ikke "misbruke" mat. Du må derfor gjøre en del prioriteringer, og mange små og store endringer av vaner og omgivelser. Men de mest utfordrende endringene kommer kanskje til å være i hvordan du tenker og føler rundt mat og spising. 

Dette kommer til å bli spennende og givende, og du får ut hva du legger inn av innsats. Fokuser innsatsen din på de store og viktige delene (konsekvent ligge i kaloriunderskudd) og unngå at vinningen går opp i spinningen (finn den riktige kombinasjonen av "streng" og "snill"), så vil du få det til.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Pringle: Tusen takk for utfyllende svar. Er faktisk en deilig følelse å ha "bestemt" seg for å gjøre noe. :)

Endret av Raven Emerald
  • Liker 1
Skrevet

For meg hjelper det mye å bare være bevisst på at jeg kjenner etter og stopper å spise når jeg er mett og ikke gir etter for "bare litt til, for det er jo så godt, eller "bare spise opp det som er på tallerken min".

Skrevet

Når du har kommet i gang så vil du etter hvert klare å kjenne forskjell på ekte og uekte sult. Noen dager sier kroppen i fra om at den trenger mer å gå på og da får den det. Jeg trener en del og det regulerer apetitten i tillegg til at jeg fort kan havne i større underskudd en planen.

Anonymkode: a7635...3e2

Skrevet

Ryddet for brudd på retningslinjene.

Raven Emerald, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...