Gå til innhold

Flytte ut eller spare studielånet? Haster med svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg søkte om studentbolig for noen måneder siden og har nå fått tildelt bolig. Jeg må signere leiekontrakten innen i morgen, så det haster litt med svar.Problemet er bare at jeg ikke er sikker på om jeg burde flytte ut eller ikke. Årsaken til det er at jeg bruker studielånet til å spare til bolig mens jeg bor hjemme hos foreldrene mine og studerer. Hvis jeg flytter betyr det at jeg går glipp av en stor kilde til sparingen min. På den andre siden så kommer lånet mitt til å bli redusert pga. det blir omgjort til stipend.

Jeg har ikke noe i mot å bo hjemme, og kvier meg egentlig litt for å flytte. Det er heller ikke slik at jeg snylter på foreldrene mine, jeg betaler leie og bidrar med arbeidet hjemme. I tillegg er å spare på denne måten den eneste muligheten jeg har til å få spart opp nok penger til egenkapital. Foreldrene mine kommer ikke til å kunne hjelpe meg med å kjøpe bolig, det har de ikke økonomien til, og jeg kommer ikke til utdanne meg til et yrke hvor jeg tjener svært bra (jeg har planer om å ta doktorgrad og har hørt at stipendiater ikke tjener noe særlig). Så alt dette veier i mot å flytte ut. Men på den andre siden, har nesten alle jeg kjenner flyttet hjemmefra og jeg er litt redd for at jeg går glipp av å leve det ''ekte'' studentlivet med alt det innebærer på godt og vondt. Hva burde jeg gjøre?

1. Flytte ut og leve studentlivet.  Det betyr at store deler av lånet blir omgjort til stipend, men jeg får ikke spart like mye til bolig. I tillegg kvier jeg meg litt for det, fordi jeg trives så godt hjemme.

2. Bo hjemme hvor jeg trives. Da får jeg spart mye penger jeg ellers ikke ville fått spart som gjør drømmen om egen bolig realistisk, men jeg får ikke opplevd studentlivet på samme måte som alle andre.

(Nå skal det sies at uansett om jeg flytter eller ikke har jeg planer om å studere i alle fall et semester i utlandet, så på den måten får jeg oppleve hvordan det er å bo for seg selv, i alle fall for en liten periode. )

Anonymkode: c5145...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mening er at penger og bolig ikke er alt her i livet, jeg synes det er viktigere å leve livet. Derfor ville jeg flyttet ut.

Anonymkode: 0225f...118

• Liker 1
Skrevet

Hva med å starte med å bo hjemme? Boligsituasjonen for hele studieløpet ditt er jo strengt tatt ikke noe du trenger å bestemme nå. Du har mulighet til å få studentbolig ved en senere anledning. Å bo det første året hjemme for deretter å ta en ny vurdering er ikke problematisk. 

Det er fordeler og ulemper ved begge valgene. Jeg tror absolutt at det å flytte er mest gunstig for modning og selvutvikling, samtidig er det lite økonomisk kontra det å bo hjemme. Å spare opp til egenkapital er absolutt fornuftig. 

Jeg kjenner noen studenter som bor hjemme. De trives godt med dette. Jeg ville ha foretrukket dette det første året. Nå som jeg har kommet litt inn i studiet og byen er jeg imidlertid glad for at jeg flyttet for meg selv. 

Anonymkode: 8ea5f...eb5

Skrevet

Enig med AB over her. Bo hjemme først. Jeg flyttet ut hjemmefra med en gang og angret ganske fort. Havnet i kollektiv som ikke fungerte så bra. Jeg flyttet hjem igjen og sparte heller studielånet og det jeg tjente på deltidsjobben (jeg slapp å betale hjemme så lenge jeg studerte og sparte deg jeg kunne). jeg bodde hjemme til jeg dro på utveksling. Og da jeg kom hjem var det en venn som hadde kjøpt leilighet og ville at jeg skulle bo der for en veldig rimelig sum. Så det var bra å vente litt.

Det var også ganske deilig å bo hjemme i eksamensperioden. Foreldrene mine så hvor hardt jeg jobbet, så de hjalp til ved å ha mat i kjøleskapet og vasket litt klær for meg osv (På begynnelsen av semesteret var det gjerne jeg som lagde mat til de kom hjem fra jobb)

Anonymkode: 6dd51...760

Skrevet

Jeg hadde dødd om jeg skulle bo hjemme hos foreldrene mine etter at jrg var ferdig på videregående. Jeg var veldig klar for å få begynne på voksenlivet da. 

Men siden du syns det er greit å bo hjemme, så kan du jo fortsette med det. Men føler du deg ikke litt umyndiggjort og overvåket ved at foreldrene dine til en hver tid vet når du er hjemme, hvem du har besøk av, når du er på fest, etc?

Anonymkode: 0e00a...efc

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vurdert om de 40.000 hvert år er verdt å ha i lån når du kunne unngått dem. Er det verdt det når du sitter igjen med 240-280.000 kr i lån som du egentlig ikke hadde fått om du bodde et annet sted? Og dette er pluss det resterende beløpet som ikke kan bli omgjort til stipend. Jeg hadde nok bodd hjemme uten å ta studielån, og heller spart opp. Eventuelt tatt lån i ett år og spart det meste for å kjøpe leilighet. Jobber du ved siden av så tar det ikke lang tid før du har 100.000. Noen år hjemme så har du råd til leilighet :). 

Flytter du ut så kan du sikkert flytte hjem igjen. Og blir du hjemme så får du nok en leilighet senere. For meg spiller pengene en viktig rolle, men du må selv følge magefølelsen din og gjøre det du tror er best for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde ei venninne som bodde to år ekstra hjemme, istedet for å flytte i kollektiv. MEd hard jobbing ved siden av kunne hun som 21-åring kjøpte en 3-roms, og fikk dekket deler av lån ved å leie ut gjesterommet. Så jeg hadde valgt en middelvei, selv hadde jeg dessverre ikke mulighet til det. 

Anonymkode: 4e759...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...