Gå til innhold

Hva gjør man egentlig når dyret dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg adopterte en omplasseringshund for 3 år siden og den er nå straks 10 år. Den er frisk og kvikk men jeg begynner å tenke på at jeg ikke kommer til å ha den i veldig mange år til sannsynligvis. Det er en rase som er forventet å leve til 13-14 år. Så jeg har jo mye tid igjen men man vet aldri. Hva skal man egentlig gjøre sånn rent praktisk den dagen man finner dyret sitt død? Er det noen man skal ringe? Skal det registreres hos veterinær el.? Hvor gjør man av kroppen? 

Takk for svar på forhånd:)

Anonymkode: b58bd...e06

Skrevet

Hvis den er chippet og har pass må man si ifra til dyrlegen slik at dyret blir registrert som død i systemene. Ellers er det ikke mye å gjøre annet en å bestemme om du vil kremere dyret eller begrave det :) 

Anonymkode: f6799...080

• Liker 1
Skrevet

De fleste dyr i dag avlives hos veterinær, og da kan man velge om man vil sende det til felleskremering eller få en urne. At dyret dit tbare dør en dag uten å vise tegn på sykdom i forkant er svært lite sannsynlig. Dersom det skjer kan du enten kontakte veterinær for kremering, eller grave det ned ute, men husk at det er regler for dette. 

Anonymkode: 001d7...29a

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste dyr i dag avlives hos veterinær, og da kan man velge om man vil sende det til felleskremering eller få en urne. At dyret dit tbare dør en dag uten å vise tegn på sykdom i forkant er svært lite sannsynlig. Dersom det skjer kan du enten kontakte veterinær for kremering, eller grave det ned ute, men husk at det er regler for dette. 

Anonymkode: 001d7...29a

Kan jo skje en ulykke da, eller at hunden bare sovner inn osv.

Anonymkode: b2b36...726

• Liker 1
Skrevet (endret)

De aller, aller fleste hunder tar den "siste turen til veterinæren", selv hunder som kommer ut for ulykker. Å tro at en kommer til å finne den død en dag er å være veldig optimistisk.

Når dyret er dødt må det enten begraves, kremmeres eller klinikken tar seg av det (hunden havner i søpla, kort fortalt). Man trenger ikke å registrere at dyret er dødt noe sted.

Endret av Skywise
  • Liker 3
Skrevet

Det er strengt tatt svært sjelden at kjæledyr bare plutselig dør og at man finner f.eks. hunden død når man f.eks. kommer hjem fra jobb. De fleste gamle hunder avlives i kontrollerte former hos veterinær på grunn av sykdommer som har blitt akutte som hjertesvikt, hjerneslag, kreft osv.

Når hunden er død får du tre valg a) veterinæren sender kroppen til felleskremering, b) ta med deg den døde hunden hjem og gravlegge den eller c) bestille separat kremering hvor du får din hunds aske i en egen urne tilbake.

Sovner hunden stille inn hjemme kan du gravlegge den selv på egen eiendom eller bringe kroppen til nærmeste veterinær og få den enten sendt til felleskremering eller separat kremering avhengig av hva du ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar gode dere. Det er fint å vite at man har valgmuligheter:) er separat kremering dyrt?

TS

Anonymkode: f14eb...3c8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar gode dere. Det er fint å vite at man har valgmuligheter:) er separat kremering dyrt?

TS

Hund koster noen tusen med urne. Husker ikke prisen i hodet men for mange vil det være litt dyrt. 

Anonymkode: f6799...080

Skrevet

Vi mistet akkurat den ene hunden på 13 og et halvt år. vi hadde hjemmebesøk av vetrinær, slik at vi slapp å ta den "siste turen til vetrinæren" og valgte separet kremering med en urne. Alt det kostet litt over 4000 kr . Jeg mener det var verdt pengene. 

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Da jeg ville kremere kanina mi og ha tilbake asken (var 14 år da), så kostet det 2000kr. Ble fortalt at det kostet 2000kr uansett hva slags dyr det som skulle kremeres, men vet ikke om det er sant da...

Skrevet

Jeg tror ikke at det skjer så ofte at man bare finner hunden sin død hjemme. Men en bekjent av meg opplevde dette. Hun var fast bestemt på å begrave hunden i hagen. Problemet var at det var på vinteren og tele. De bestemte seg for å pakke han inn og oppbevare den i fryseren til våren kom... Det var en collie. Av den store typen....

Anonymkode: db4cc...c6e

Skrevet

Vår lille hund døde av seg selv hjemme.

Vi la den i fryseren til vi fikk tatt den med til veterinær. Den ble sendt til felleskremering. Kostet vel noen få hundrelapper.

Anonymkode: 77615...6b9

Skrevet
På 24.11.2016 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Jeg adopterte en omplasseringshund for 3 år siden og den er nå straks 10 år. Den er frisk og kvikk men jeg begynner å tenke på at jeg ikke kommer til å ha den i veldig mange år til sannsynligvis. Det er en rase som er forventet å leve til 13-14 år. Så jeg har jo mye tid igjen men man vet aldri. Hva skal man egentlig gjøre sånn rent praktisk den dagen man finner dyret sitt død? Er det noen man skal ringe? Skal det registreres hos veterinær el.? Hvor gjør man av kroppen? 

Takk for svar på forhånd:)

Anonymkode: b58bd...e06

Jeg opplevde dette i dag. Hunden min på 8 år ble diagnostisert med hjernesvulst på mandag. Den ble avlivet i dag (pga at svulsten ga epileptiske anfall og trykket på nerver). 

Vi valgte hjemmebesøk av veterinær. Så hunden kunne dø fredelig i kjente, trygge omgivelser. Vi valgte også å gi den en verdig og gld død, og ikke la den gå for lenge og kanskje dø i et massivt epileptisk anfall med mye redsel og smerte. Jeg synes man skylder hunden sin å ta dette ansvaret. Den fikk dø fredelig og uten lidelse. Det gjør litt godt å tenke på i all sorgen.

Jeg reagerer litt på at du bare forventer å finne dyret ditt død en dag. For det første så kan dyr skjule stor smerte, men derfor må man være oppmerksom på endringer i atferd. Da kan man sammen med veterinær se at dyret nærmer seg et stadie i livet der det har så store smerter og så mye sykdom at man som eier må vurdere når dyret ikke lenger har en god nok livskvalitet. Klart de skal få lov å bli gamle om de er friske, men de skal slippe å leve med smerter. Man bør ha dyret hos regelmessig oppfølging hos veterinær når det har helseplager eller er i alderdommen. Ofte trenger de smertelindring mot bl. a artrosesmerter.

Man underskriver på en dødsattest når man avliver hos veterinær. Rent praktisk kom veterinøren med bil og en assistent. Mannen min bar hunden ut i bilen etter at den var død. 

Det var sterkt, men verdig og til rett tidspunkt. Den ble fri fra nåværende og fremtidig lidelse og angst. 

Anonymkode: dcc92...222

Skrevet

Meg over. Vi valgte også separat kremering og urne. 

Anonymkode: dcc92...222

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, og svar til dette.
/lillesky (mod)

Skrevet

Min forrige hund ble skadet og etter en hel del behandling som dessverre ikke hjalp stort bestemte kg meg for å la hunden slippe å lide. Bestilte time hos veterinær i byen for avliving og ville at hunden skulle kremeres og jeg skulle ha asken(ville spre den på favoritt-turplassen til hunden). 

Hunden ble over natten en hel del verre og det gikk ikke an å vente over helga til veterinærtimen, den lokale kudoktoren ble kontaktet og hunden sovnet inn i fint vær på terrassen med hele familien rundt seg. 

Deretter begravde vi hunden i hagen på hytta.

Det er sikkert ikke dumt å tenke gjennom hva man vil gjøre når den dagen kommer, men sikkert også lurt å ikke planlegge for mye. Alt kan skje og ikke alt går alltid etter planen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...