Gå til innhold

Vil noen hjelpe meg litt med Koreakrigen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skriver en oppgave om Koreakrigen, men jeg sliter veldig med å få ting på plass. Føler at kunnskapen om selve krigen sitter ganske greit, men jeg finner ikke nok bakgrunnsinformasjon til å kunne se det store bildet. 

Er det noen som vet hvilken sammenheng Japans kolonisering av Korea i 1910 har med selve krigen? 

Anonymkode: c2a08...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kan hjelpe deg,men svarer deg om noen timer, er opptatt nå. Studerte 7 år i Korea, så koreakrigen har jeg lært en del om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da prøver jeg:

Da Japan overga seg ble Korea raskt delt opp i "spheres of influence" mellom USA og Soviet Unionen, delingen ved den 38 Parll. skulle være en midlertidig løsning inntil en stabil regjering var dannet. Problemet var at USA og SO begge hadde hver sitt alternativ til hvem som skulle lede det nye frie Korea. I sør ble det Syngman Rhee, tidligere rebell som flyktet til USA, senere viste seg og være en brutal diktator. I nord var det Kim Il Sung som tok makten, med støtte fra stalin. Kim Il Sung er ganske undervurdert i historien, han var karismatisk, en guerrilia kriger som ledet titusenvis av koreanere i krig mot den japanske hæren i Manchuria og til og med støttet de kinesiske kommunsitene med utstyr og soldater. 

Under japans styre av Korea, ble unge opposisjonelle drept, torturert og forfulgt, titusenvis valgte å flykte, særlig til Kina, hvor mange lærte om kommunismen og formet sin politiske identitet der. 

Selv om det blir feil å se på kolonialiseringen som en direkte grunn til kirgen, så er det ikke noen tvil om at japans brutale styre og modernisering la til rette for krigen. Japan brøt ned det gamle Joseon dynastiet, klassesystemet samtidig som den japanske kolonimakten hadde null legitimitet blandt koreanere. Det er ikke veldig rart at Kim Il Sung hadde bred støtte, og ikke bare i nord.Hans bakgrunn som soldat og løfter om å gjøre korea til en rettferdig stat der alle kan spise seg mette var ekstremt populær, særlig blandt koreanere som bodde i de fattige sørlige provinsene, langt unna Seoul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...