Gå til innhold

Dere som gir bort kattunger ... navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har kattunger og gir bort/selger, gir dere navn til kattungene? Eller sier dere bare f.eks. "den svarte" når dere beskriver kattungen til de nye eiere? Vet at eierne kan gi katten navne selv etterpå, så lurer på hvordan dere gjør det de ukene kattene er hos dere.

Anonymkode: cb905...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt noen kull med kattunger, men begge mine hadde navn da jeg hentet de :) 

Anonymkode: c378a...c48

Skrevet

Altså....... det er DE NYE EIERNE... som bestemmer navn på katten (varen). 

Ikke du. Du kan beskrive dem etter fargen, ja.

Anonymkode: bc4e7...038

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså....... det er DE NYE EIERNE... som bestemmer navn på katten (varen). 

Ikke du. Du kan beskrive dem etter fargen, ja.

Anonymkode: bc4e7...038

Det er jo det jeg skrev i HI.

For meg føles det naturlig å gi dem nummer, med tanke på hvem som kom først, he-he. Men to er helt identiske, så vet ikke hvordan jeg skal gjøre forskjell mellom dem når jeg snakker om kattungene til dattera mi på 10. Hun kunne tenke seg å kalle dem et eller annet. Det er jo ikke snakk om å registrere dem med navn vi kaller kattungene etter :)

TS

Anonymkode: cb905...c18

Skrevet

Noe av det som er koselig med å få kattunge er jo å gi den navn selv

Anonymkode: 69a2c...cc9

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hatt noen kull med kattunger, men begge mine hadde navn da jeg hentet de :) 

Får vel legge til at de gamleie eierne så klart var inneforstått med at jeg kom til å gi de nye navn om jeg måtte ønske det :) 

Skrevet

Jeg har gitt pusene mine navn sjøl. Hadde brydd meg fint lite om navnet de evt hadde fått ved fødsel om jeg ikke likte det :) 

Anonymkode: 7b78c...72d

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet

Du gir dem navn om du vil og de nye eierne gir dem nye navn. Enkelt og greit. 

Skrevet

Jeg mener katter skal kastreres/steriliseres, men fikk ett kull på katten, ved uhell. Vi skulle holde henne inne til steriliseringen, men hun stakk ut og da vi skulle sterilisere henne fant vi ut at hun var gravid. Vi hadde en del som ville adoptere allerede før de var født, så de ga oss navn slik at vi skulle vende kattungene til navnet de hadde valgt. De kattungene som ikke enda hadde fått noen eier, kalte vi bare "pus". 

• Liker 1
Skrevet

Det er de nye eierne som skal bestemme navn :) Men er du genial så finner du nye eiere til kattene før de er leveringsklare, og så spør du de nye eierne om de har tenkt ut navn på kattungen. Dersom de har tenkt ut navn så begynner du å kalle kattungene ved de navnene. 

Skrevet

De gangene jeg har fått/kjøpt dyr har jeg fått beskjed om hva de kaller hen, men at det er bare å bytte, uansett alder. Noen ganger synes jeg navnet passer, andre ganger har jeg byttet. Da jeg hadde et kull kattunger fikk alle navn tidlig, men han som ble gitt bort byttet til "pus" da han flyttet. De som driver med oppdrett gir jo dyra navn på papiret, og det går greit, så gjør hva du vil. Jeg synes det er håpløst å ha individer i huset i 12 uker uten at det oppstår noen kallenavn.

Anonymkode: 27ba2...5e6

• Liker 1
Skrevet

De kattene vi har fått, har hatt navn fra før. Det er vel ganske vanlig når man henter på FOD, eller andre omplasseringssteder. Og så har vi bare gitt de nytt navn. En hadde så kult navn at vi beholdt det. Vi har en rasekatt, som vi holdt av tidlig. Oppdretteren spurte hva vi ville kalle han, slik at hun kunne prege han på navnet sitt. Jeg tror egentlig det var det samme for kattungen om han het pus eller nusse, men løsningen hørtes profft ut...

Nå høres jeg ut som crazy cat-lady, men vi har ikke så mange katter altså ;-)

Skrevet

Vår kattunge hadde et navn da vi hentet han. Vi ga han et nytt navn og beholdt det opprinnelige navnet som mellomnavn:) 

Anonymkode: 61a24...a9e

Skrevet

Da jeg kjøpte min rasekatt beholdt hun navnet oppdretter gav henne. Hun lydde navnet sitt når hun var 12 uker, og for meg var litt av identiteten hennes navnet.

Nå er jeg oppdretter selv, og jeg har latt nye eiere få bestemme navnet de skal ha i stamtavlen. Noen har valgt pompøse navn, og et annet navn til daglig. Venter nye kattunger, og denne gangen tror jeg at jeg skal finne navnene selv. 

Men altså, mange finner nye til hverdagsbruk.

Anonymkode: 1b262...405

Skrevet

Har hatt kattunger èn gang og ga ikke de jeg skulle gi bort noe navn, kalt dem bare for pus.

Jeg fikk hunden min fra en omplasseringsorganisasjon som ga henne navn, det navnet har hun idag.

Det er ingen regler på det, gjør som du føler for.

Anonymkode: 499fd...8eb

Skrevet

Jeg navnga kattungene fordi jeg selv interesserer meg for navn og syns det er gøy, pluss at navn på dem gir mer orden for meg enn å alltid si "den med hvit labb" f.eks. 

Har også mottatt kattunger som har vært navngitt, også har jeg endret navnet til det jeg selv foretrakk. Tenker at å bytte navn går helt fint når de er kattunger, da er de fortsatt i tilvendingsfasen og klarer fint å vende seg til et nytt navn. Er litt vanskeligere med voksne katter tror jeg. 

Navngi kattungene dine om du vil, og nye eiere kan finne på et nytt navn dersom de ikke liker navnet du har valgt :)

Skrevet

De nye eierene velger såklart navn, men det er jo litt koselig å finne egne navn også, du skal jo tross alt ha dem i 3 måneder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...