Gå til innhold

Drittlei av å ha det kaldt og ukoselig hjemme til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg inn i kjærestens leilighet på begynnelsen av året og vi er enige om at dette er vårt felles hjem. Vi skal gifte oss i 2018 og vi har det kjempefint bortsett fra denne ene tingen. Han misliker alt av julepynt. Jeg ville på IKEA og kjøpe lyslenker til stuevinduene- han NEI og æsj og det var sånt man hadde på kjøpesenter og fysj. Vi har en flott peis i stuen men ikke noe VED og jeg får heller ikke dekorere den med en flott krans og pene lys.

Ikke vil han ta tre heller, det tar sånn plass sier han men det er tull, det er en romslig krok av stuen som er helt tom, kun en stol som lett kan flyttes. Å sette kvister i en urne og dekorere med små lys er også nei nei nei.

Jeg er ike en sånn som henger opp stygge julegardiner, duker og plastnisser og dritt, jeg velger ut pene ting i naturmaterialer.

Vi skal ha familieselskap her i julen og får endel gjester nå i advent. Å ja. adventsstake er HEELT utelukket for det er så stygt må vite.

Jeg gruer meg hva folk vil si om vårt nitriste hjem. Alle rundt oss har det så fint hjemme til jul, det er store vinduer her og vi ser jo hva andre gjør.

Noen tips til hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: d6990...f56

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Hva slags Grinch er dette? Er han juletraumatisert? Det høres helt rart ut å ikke godta en adventsstake engang.

Skrevet

Altså, det er ingen menneskerett å pynte til jul og ham må få ha den smaken han har uten at det blir kritisert. Men, dette er deres felles hjem og da kan ikke alt foregå på bare den enes premisser. Han kan ikke slå ned på enhver pyntegjenstand du vil ha like lite som du bare kan ta deg til rette og pynte bare slik du vil. Dere må rett og slett snakke sammen og bli enige om en gyllen middelvei. 

• Liker 23
Skrevet

Jeg ville ha droppet juletreet som et kompromiss og ellers kjøpt ved og pyntet litt diskret til jul. Det er helt normalt og det må han nesten finne seg i. Synes jeg.

• Liker 10
Skrevet

Her må dere bli enige om et kompromiss. Han kan ikke bestemme alt.

Anonymkode: b7921...a37

• Liker 12
Skrevet

Hva er galt med VED?? Vil han ikke fyre? Det er jo så koselig...

Altså, det er et felles hjem begge skal trives i, så her får han bare gi litt etter. Han får heller si fra om hvilken farger som er ok og hvilken stil han kan leve med, altså mer moderne, naturmaterialer etc. Det er jo ikke sånn at man trenger å pyntebombe hele huset for å få litt julehygge, men lys, blomster etc må man kunne tåle.

• Liker 6
Skrevet

Altså julepynt er EN måned i året. Jeg syntes han er litt smålig om han nekter dette. Nitrist jul uten noen pynt da.

• Liker 9
Skrevet

TS her, takk for innspill. Ja han er en grinch, venninna mi sa det samme. 

Han vil ikke ha ved fordi han synes det er så grisete med vedkubbene og litt bark og kvist rundt peisen. Leiligheten er dritkald men han bruker bare superundertøy. 

Anonymkode: d6990...f56

Skrevet

Dere må snakke sammen og bli enige om et kompromiss.

Jeg er veldig glad i å gjøre det fint og hyggelig, men liker kun veldig få juleting å pynte med hjemme. Ved har vi heller ikke inne, for vi har hørt at mye av ved kan skape et dårlig inneklima. Men vi har mye ved i garasjen, og tar det inn når vi fyrer. Vi har det også ganske kaldt, men fyrer godt i vedovnen når det kommer gjester, og det er jo også så koselig. Fyrer ikke dere når dere får gjester?

Synes det må være en selvfølge at du får pynte med noen ting, i hvert fall. 

Jeg tror at mange har det alt for varmt i hjemmene. Tror det er mye sunnere å ha det litt småkaldt enn altfor varmt. Men da må man jo kle på seg og ikke gå rundt og fryse, selvsagt :)

Min mann liker ikke stearinlys, så det har vi ikke. Jeg har to lykter med kubbelys utenfor som jeg brenner i når vi får gjester. Det er julepynt :) Inne har vi noen få led lys i høye glass skåler.

• Liker 2
Skrevet

Hva er drit kaldt, da?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er ditt hjem like mye som hans, så han kan ikke legge ned veto mot alt. Jeg hadde ikke gått med på å ha det kaldt fordi han ikke vil at det skal fyres i peisen. Når det gjelder pynt, må han bli med på et kompromiss, i det minste. Hvordan er han å samarbeide med ellers?

PS. Dette er ikke han fyren som ligger med PC på et lite gjesterom hele dagen og derfor driter i at det er fem grader på stua?

Endret av Hactar
  • Liker 14
Skrevet

Sitte hjemme og fryse er det verste. Jeg hadde kjøpt ved og fyrt opp, hver dag hele året på trass. Det er også sitt hjem.

Litt diskre julepynt tåler alle. Har dere ikke noe pynt ellers i året? Påske, 17 mai?

For å snakke for meg selv og når vi kjøpte hus for et par år siden.  Min mann var ganske negativ til julepynt, men når han så hvor glad jeg ble av å pynte litt til jul så ha han snudd og syns det er koselig. 

Og vi fyrer ofte i ovnen, ingen av oss liker å fryse. Vi har kjøpt et fint vedstativ som vi har i entreen, så vi har kun noen få kubber liggende ved peisen. Vi har også en ganske spennende oppfinnelse kaldt støvsuger, utrolig effektiv greie på rusk og rask som ligger på gulvet. 

Anonymkode: 6fd1f...f1c

• Liker 12
Skrevet (endret)

Prøvde du å forklare til ham at det viktig for deg? Kanskje han tror at du vil pynte bare for du er vant til og alle gjør dette?

Bare prøv å snakke med ham, ikke bare informere at du vil ha pynt, men la ham forstå at dette er viktig og hvorfor. Jeg er nesten sikkert på, at da for du lov å pynte litt :)

Endret av evelynn
Skrevet

Kanskje du kan spørre han om dere kan gjøre et kompromiss? Om du betaler for treet og noen pyntegjenstander av egen lomme burde vel det gå fint? Eller har han vonde minner fra egen barndom knyttet til jul? Jeg kan forstå at han hater alt av julepynt om han vokste opp med alkoholiserte foreldre som var ekstra ille i juletida for eks.

Skrevet

Dette må være sånt som gjør at jeg revurderer folk asså.

Ukoselige folk av det slaget kan jo umulig være hyggelig for barn å være rundt.

Se for deg nyfødt som må ha stabil temp på 20-21 grader inne samt du som får brystbetennelse av å fryse- og han gnåler om å absolutt måtte ha det kaldt. 

Jeg hadde kjøpt pynt selv og tvangspåført han helt normal kos. Et minimum et noen lyskilder av noe slag, tre og julebakst.

For en sursild!

Skrevet

Herregud, KG går på alt av trolling. Det er ingen utfordring engang.

Anonymkode: d69bc...955

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Kompromiss. Og kanskje du må minne han på at du har kjøpt deg inn, og dermed har noe å si også?

Skrevet

Hva om du kler deg ut som nissemor fra 1-24 desember? Komplett med røde kinn, fregner og ekstra padding på rumpa. Si at du ikke slutter før du får pyntet leiligheten til jul :D

Anonymkode: f756d...ebe

• Liker 13
Skrevet

Hadde satt juletreet og pynten i et annet rom. Hadde gått dit og kost meg så får han bare sitte og syns at jul er stygt. Julekaker hadde han heller ikke fått av meg 

Anonymkode: 65786...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...