jaro Skrevet 24. november 2016 #1 Skrevet 24. november 2016 Hei! :-) Jeg tar bachelor i regnskap og revisjon og skal snart opp i eksamen i 15 std poeng skatterett... Jeg klarer som regel å "knekke koden" for å oppnå gode karakter, men må si jeg føler meg litt motløs akkurat nå :/ Dette er jo dobbelt så stort pensum enn et "vanlig" fag, men har bare én time mer å gjøre det på. (6 timers eksamen). Det jeg strever med å forstå er hvordan i all verden jeg skal ha TID til å gjøre det bra! Jeg har gått gjennom 5 gamle eksamenshefter (riktignok 20 stdp), og ikke engang ved ren avskrivning av løsningsforslaget rekker jeg det på 6 timer. Jeg oppfattet foreleser dit hen at han vil ha både fine formuleringer om lovteksten og at utregningene skal være pent satt opp, med lovhenvisning igjen, i tillegg til å være korrekte selvsagt. OG nevne hvorfor jeg IKKE bruker eventuelle paragrafer... Mulig jeg er en treg, gammel dame, men dette virker jo helt uoppnåelig? Er det noen her som har oppnådd A, B eller C (som er minimumskrav her) som kan gi noen oppløftende ord og dele sin erfaring fra denne eksamen? Spesielt interessant er det å høre fra folk som har hatt Lars Sanden (høyskolen i Telemark) ;-) P.S Jeg tar selvfølgelig på meg ansvaret for at jeg evt ikke kan hele pensum/lovsamlingen utenat...
globalagogo Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 Det er et løsningsFORSLAG - ikke noe vits i å prøve å lære alt det som står der. Henvis til lov, begrunn valgene dine, og ha en ryddig besvarelse så har du kommet langt. Prøv å vis at du har helhetlig forståelse av faget til tross for at du ikke kan alt. Man kan ikke alt i arbeidslivet heller, da googler man, ringer skatteetaten og snakker med kolleger. Det skal nok gå bra. Ikke sløs tid på å skrive mye tekst frq loven i alle fall, bare henvis og det er ok
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 Husk at løsningsforslag på eksamen er et mer eller mindre perfekt svar, som normalt ville vært den beste "A" man kan få, laget av foreleseren selv, en gruppelærer som underviser i faget det er snakk om, evt. en av de aller beste studentene. Selvfølgelig skal man strekke seg etter de gode løsningene, men skal man være realistisk er det nok ekstremt få som kommer opp på nivået et løsningsforslag presenterer. Anonymkode: 0340d...792
jaro Skrevet 24. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2016 Takk begge to :-) Trengte å høre det fra noen andre kanskje Har skjønt det mht andre forelesere/fag men her har jeg blitt veldig usikker.. sikkert litt fordi det er første faget med "dobbelt" studiepoeng...
ikstart Skrevet 25. november 2016 #5 Skrevet 25. november 2016 På 24.11.2016 den 17.41, jaro skrev: Takk begge to :-) Trengte å høre det fra noen andre kanskje Har skjønt det mht andre forelesere/fag men her har jeg blitt veldig usikker.. sikkert litt fordi det er første faget med "dobbelt" studiepoeng... Skatterett er et fag som kan variere veldig fra år til år, med tanke på hvilken momenter de tar med. Av erfaring, med bestått revisjonskrav i revisjons fagene, så er erfaring at å lage en god disposisjon før du setter igang. Start med oppgavene du kan, og sett av tiden etter % på oppgave, slik at du ikke jobber for lenge med ting du kan fordi det er "enklere" Veldig ofte kan man analysere seg frem til hvilken momenter som ligger i hvilken oppgaver og hva man er god på. Bruk disposisjonen til å føre på nye ting og nye lov henvisninger du kommer på fortløpende. i denne type fag er det forståelse som er viktig, så innimellom er det bedre å la vær å skrive ting man er usikker på enn å ta det med, fordi oppfattelsen av besvarelsen kan endres med å ta med ting som ikke passer inn. Jeg gikk tom for tid på både skatterett, årsoppgjør og revisjon
jaro Skrevet 27. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2016 På 25.11.2016 den 23.20, ikstart skrev: Skatterett er et fag som kan variere veldig fra år til år, med tanke på hvilken momenter de tar med. Av erfaring, med bestått revisjonskrav i revisjons fagene, så er erfaring at å lage en god disposisjon før du setter igang. Start med oppgavene du kan, og sett av tiden etter % på oppgave, slik at du ikke jobber for lenge med ting du kan fordi det er "enklere" Veldig ofte kan man analysere seg frem til hvilken momenter som ligger i hvilken oppgaver og hva man er god på. Bruk disposisjonen til å føre på nye ting og nye lov henvisninger du kommer på fortløpende. i denne type fag er det forståelse som er viktig, så innimellom er det bedre å la vær å skrive ting man er usikker på enn å ta det med, fordi oppfattelsen av besvarelsen kan endres med å ta med ting som ikke passer inn. Jeg gikk tom for tid på både skatterett, årsoppgjør og revisjon Veldig bra, takk skal du ha! Er sånn jeg har tenkt taktikken må bli. Og med å bruke innføringsark med én gang på det jeg er sikker på, for å spare tid på ikke kladde. Får heller bli litt litt mindre på hvert ark, også bruke de ekstra 15 minuttene på å sortere og nummerere etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå