Gå til innhold

Bytte bank - hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

DNB skal innføre en haug med avgifter, og hvertfall for utenlandsbesøk. Som student i utlandet for noen år fremover ønsker jeg å bytte til en bank som er best i utlandet - men hvilken? Har hatt DNB hele livet og kan veldig lite om dette å bytte bank. Tips og råd mottas med stor takk.

Anonymkode: 52337...88f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DNB skal innføre en haug med avgifter, og hvertfall for utenlandsbesøk. Som student i utlandet for noen år fremover ønsker jeg å bytte til en bank som er best i utlandet - men hvilken? Har hatt DNB hele livet og kan veldig lite om dette å bytte bank. Tips og råd mottas med stor takk.

Anonymkode: 52337...88f

En "haug med avgifter" er å ta i. Det er snakk om kontantuttak. Men for deg som studentkunde (antar du har hvitt kort?), så er det bare valutapåslaget som endres med 0,20 %. 

Anonymkode: 5acd3...881

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

BN bank

BN bank har årsavgift på kort, det har ikke studentkunder i DNB. 

• Liker 4
Skrevet

Tror DNB faktisk lønner seg som student, men skift så fort du ikke er det lenger.  DNB er verdens største drittbank ellers :) Sist jeg brukte dem for en del år siden, endte jeg opp med gebyrer på 300-400 kr i måneden, aldri opplevd verre bank. De sletter også siste gang de trakk gebyrer når de kommer med nye, så lønner seg å skrive det ut som bevis om man vil kontakte banken for urimelige gebyrer. Og ja, de samarbeider om man kontakter dem, for de vet de jukser, man trenger bare bevis. Slitsomt å holde på sånn i lengden.

Skrevet
4 timer siden, Evilposelos skrev:

Tror DNB faktisk lønner seg som student, men skift så fort du ikke er det lenger.  DNB er verdens største drittbank ellers :) Sist jeg brukte dem for en del år siden, endte jeg opp med gebyrer på 300-400 kr i måneden, aldri opplevd verre bank. De sletter også siste gang de trakk gebyrer når de kommer med nye, så lønner seg å skrive det ut som bevis om man vil kontakte banken for urimelige gebyrer. Og ja, de samarbeider om man kontakter dem, for de vet de jukser, man trenger bare bevis. Slitsomt å holde på sånn i lengden.

Hvis DNB hadde vært verdens største "drittbank" så hadde de ikke hatt så mange kunder. Det er mye bra hos DNB, og noe dårlig, akkurat som hos alle andre banker. 

Så klart jukser de ikke. Hva er det de jukser med? At du fikk så høye månedlige gebyrer er jo fordi du brukte mange av de prislagte tjenestene. Mulig du er en sånn som sender saldo 50 ganger i døgnet.. 

• Liker 3
Skrevet

Skandiabanken. Anbefaler deg å sjekke de ut! 

• Liker 1
Skrevet

Det er en dårlig sak ja at DNB vil kreve 10kr pr uttak. Jeg synes at det er urettferdig ettersom de stengte ned flere filialer, bankbokser etc og kuttet ned driftskostnader.

Men BN bank og Skandiabanken er gratis å ta ut penger. Men ja, man må betale for å ha årsavgift for kort ja.

Skrevet (endret)

Hvis DNB hadde vært verdens største "drittbank" så hadde de ikke hatt så mange kunder. Det er mye bra hos DNB, og noe dårlig, akkurat som hos alle andre banker. 

Så klart jukser de ikke. Hva er det de jukser med? At du fikk så høye månedlige gebyrer er jo fordi du brukte mange av de prislagte tjenestene. Mulig du er en sånn som sender saldo 50 ganger i døgnet.. 

DNB var postbanken før, de tok over kundene. Grunnen til at de også har mange kunder, er fordi folk utrolig nok holder seg til samme bank selv om det har kommet andre banker som er langt rimeligere enn dem. 

Sms- tjenester får man gratis andre steder, men det ignorerer DNB kunder. Neida jeg brukte ikke tjenester som kostet penger, det var vel derfor jeg fikk tilbake pengene også, om jeg passet nøye på. For meg ble det slitsomt i lengden, så jeg skiftet bank, ikke opplevd makan siden.

Finnes banker uten gebyrer, eneste er visakortavgiften i året og valutapåslag. 

Den eneste "fordelen" DNB har, er at man kan sette inn kontanter. Ting som å betale regninger på giro koster penger og tar lang tid, så det er ingen fordel. 

Endret av Evilposelos
Skrevet

Sjekk ut feks etiskbankguide lista. Der ser jeg at cultura bank og storebrand ligger på topp.

Noen som kan si om noen av de to er passende for vanlige lønnsmottagere?    

Anonymkode: 5ebd3...146

Skrevet
2 timer siden, studenten93 skrev:

Skandiabanken. Anbefaler deg å sjekke de ut! 

Enig! 

Hatt flere banker men vært hos Skandiabanken i 13 år. 

Beste banken ever!

Skrevet
7 timer siden, Evilposelos skrev:

300-400 i gebyrer hver måned..? For hva? Har hatt DNB lenge og betaler ikke noen gebyrer i det hele tatt.

Anonymkode: 85557...3b8

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Evilposelos skrev:

DNB har faktisk forandret på dette og de kalles nå "Det hvite kortet". Man kan ha det frem til man er 33år uansett om man er student eller ikke :) 

Anonymkode: 30170...9bc

Skrevet

Har vært Nordea-kunde i alle år, men byttet nylig til Storebrand. Angrer ikke :)

Anonymkode: d80e0...dca

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

300-400 i gebyrer hver måned..? For hva? Har hatt DNB lenge og betaler ikke noen gebyrer i det hele tatt.

Anonymkode: 85557...3b8

Her er prisene du betaler, siden du ikke vet det selv. Trykk på bankkortene så ser du 

https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html

Det er bare studentkorte som har den samme fordelen som de har i veldig mange andre banker for oss som ikke er studenter, pluss at man slipper årsavgiften. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DNB har faktisk forandret på dette og de kalles nå "Det hvite kortet". Man kan ha det frem til man er 33år uansett om man er student eller ikke :) 

Nei. Man blir henvist til sølvkort om man ikke er student. 

Skrevet
1 minutt siden, Evilposelos skrev:

Nei. Man blir henvist til sølvkort om man ikke er student. 

Ok. Jeg ble ikke det, men da var de kanskje bare snille :) 

Skrevet
2 timer siden, Evilposelos skrev:

DNB var postbanken før, de tok over kundene. Grunnen til at de også har mange kunder, er fordi folk utrolig nok holder seg til samme bank selv om det har kommet andre banker som er langt rimeligere enn dem. 

Sms- tjenester får man gratis andre steder, men det ignorerer DNB kunder. Neida jeg brukte ikke tjenester som kostet penger, det var vel derfor jeg fikk tilbake pengene også, om jeg passet nøye på. For meg ble det slitsomt i lengden, så jeg skiftet bank, ikke opplevd makan siden.

Finnes banker uten gebyrer, eneste er visakortavgiften i året og valutapåslag. 

Den eneste "fordelen" DNB har, er at man kan sette inn kontanter. Ting som å betale regninger på giro koster penger og tar lang tid, så det er ingen fordel. 

Du MÅ jo ha brukt tjenester som koster penger om du ble trukket for prislagte tjenester på slutten av hver måned. Noe annet er helt umulig. 

DNB har kundeservice 24/7 også. BN Bank har til sammenligning kun oppe via chat fra 08-16 og på telefon fra 09-15 mandag til fredag. Hva gjør du om du sperrer kodebrikken kl. 17 på en fredag, og har mye du skulle ha gjort i løpet av helga? Det er mange som verdsetter muligheten til hjelp døgnet rundt. 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut feks etiskbankguide lista. Der ser jeg at cultura bank og storebrand ligger på topp.

Noen som kan si om noen av de to er passende for vanlige lønnsmottagere?    

Anonymkode: 5ebd3...146

Hvis du er interessert i å betale 2 kr per nettgiro, 10 kr per nettgiro fra sparekonto, 2 kr per avtalegirobetaling, 6 kr per varekjøp etc., så kan du gå for Cultura ihvertfall :P

Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du MÅ jo ha brukt tjenester som koster penger om du ble trukket for prislagte tjenester på slutten av hver måned. Noe annet er helt umulig. 

DNB har kundeservice 24/7 også. BN Bank har til sammenligning kun oppe via chat fra 08-16 og på telefon fra 09-15 mandag til fredag. Hva gjør du om du sperrer kodebrikken kl. 17 på en fredag, og har mye du skulle ha gjort i løpet av helga? Det er mange som verdsetter muligheten til hjelp døgnet rundt. 

Jeg har aldri foreslått BN bank.  

Vel, har du registrert mobilnummeret, kan du logge inn med sms som engangskode i mange banker. Brukt smstjenesten i både Storebrand og Skandiabanken.   Ser ikke ut som DNB har dette?

Skandiabanken har åpent kundeservice fra 06-24 alle dager f.eks. 

Endret av Evilposelos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...