AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 De har ikke karakteren E så betyr det at alle karakterer i Norge hopper opp et hakk? Anonymkode: ae02b...be5
HeyArnold Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 En av mine forelesere har sagt en norsk C ofte tilsvarer en amerikansk A. 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 23. november 2016 #3 Skrevet 23. november 2016 I USA ligger lista velig lavt fra barneskolen og opp til og med universitetsnivå. Det å få dårligere enn B+ er for de fleste med ambisjoner det samme som om vi skulle fått en D på eksamen her.
Gjest Jessica Skrevet 23. november 2016 #4 Skrevet 23. november 2016 11 minutter siden, HeyArnold skrev: En av mine forelesere har sagt en norsk C ofte tilsvarer en amerikansk A. Wuhu da er jeg en A-student😄 Haha
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 Vil en A her tilsvare A+++ der da? Anonymkode: e5403...30d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 11 timer siden, HeyArnold skrev: En av mine forelesere har sagt en norsk C ofte tilsvarer en amerikansk A. 11 timer siden, Herr Heftig skrev: I USA ligger lista velig lavt fra barneskolen og opp til og med universitetsnivå. Det å få dårligere enn B+ er for de fleste med ambisjoner det samme som om vi skulle fått en D på eksamen her. Vet universitetene i USA om forskjellen? Slik at når jeg søker master med norske karakterer vil de vite at snittet tilsvarer bedre i amerikansk målestokk? Anonymkode: ae02b...be5
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. november 2016 #7 Skrevet 24. november 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet universitetene i USA om forskjellen? Slik at når jeg søker master med norske karakterer vil de vite at snittet tilsvarer bedre i amerikansk målestokk? Anonymkode: ae02b...be5 De er nok klar over det, og du vil også få plusspoeng for å være norsk, da amerikanske universiteter elsker å hente inn utvekslingsstudenter fra hele verden (hvis det er mange andre norske der, så teller det negativt). Hvis du vet hva gjennomsnittskarakteren er i fagene kan du sikkert legge ved dette også.
Leifern Skrevet 24. november 2016 #8 Skrevet 24. november 2016 I USA alle skoler å fremstå som "gode", og det gjør at man ikke kan være så strenge med karakterene. Det er ofte standardiserte tester som SAT og ATC som avgjør, ikke karakterene. Og ellers er "letter of recommandation" fra noen viktige personer en vei å gå. De har ikke akkurat noe tilsvarende samordna opptak. Men nå var jeg mer inne på søknad TIL høyere utdanning, som kanskje ikke var tema her.
Gjest Linaria Skrevet 25. november 2016 #9 Skrevet 25. november 2016 Jeg studerte i Skottland, og der erfor skotsk B norsk C. Tror det er enda større forskjell i USA. er derfor så mange kan være ''straight A student''. Det er ikke så vanskelig somå vi ser for oss.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #11 Skrevet 25. november 2016 Få A i Norge er heller ikke vanskelig. Prøv deg på MIT eller lignende og du skal se at amerikanske universitet er ekstremt mye mer krevende enn her hjemme. Anonymkode: ff1cc...1eb
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #12 Skrevet 25. november 2016 På 11/24/2016 den 11.51, AnonymBruker skrev: Vil en A her tilsvare A+++ der da? Anonymkode: e5403...30d Nei. Nordmenn liker å tro at deres utdanningsinstitusjoner er så bra, men de blir ikke bra av og holde folk nede i karakterer. Dårlige forelesere gir dårlig utbytte og da hjelper det ikke at de liksom skal være "strenge" på karakterene. De sier jo null, hvis foreleserne og de som skal lære bort er teoretikere og egentlig dårlige. De eneste gode vitenskapelige ansatte som skal undervise ved UiO, NTNU og NHH jeg har møtt på er alle utenlandske. De norske er dårlige. Har også studert i utlandet, vest-Europa, og de ansatte og folk der ligger langt fremme,lengre fremme og mer utviklet enn i Norge. Var mye mer gøy å studere ved utenlandske institusjoner enn de norske. Anonymkode: 7571b...9b8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #13 Skrevet 25. november 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Nordmenn liker å tro at deres utdanningsinstitusjoner er så bra, men de blir ikke bra av og holde folk nede i karakterer. Dårlige forelesere gir dårlig utbytte og da hjelper det ikke at de liksom skal være "strenge" på karakterene. De sier jo null, hvis foreleserne og de som skal lære bort er teoretikere og egentlig dårlige. De eneste gode vitenskapelige ansatte som skal undervise ved UiO, NTNU og NHH jeg har møtt på er alle utenlandske. De norske er dårlige. Har også studert i utlandet, vest-Europa, og de ansatte og folk der ligger langt fremme,lengre fremme og mer utviklet enn i Norge. Var mye mer gøy å studere ved utenlandske institusjoner enn de norske. Anonymkode: 7571b...9b8 Hvilke land og hvor lenge var du der? Anonymkode: ae02b...be5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #14 Skrevet 26. november 2016 Jeg studerer i USA og har også studert i Norge. I Norge fikk jeg som regel C. Her får jeg A. Likevel blir det feil å si at en norsk C tilsvare en amerikansk A. Det krever mye å få en A her, men jeg har lært utrolig mye mer i fagene her enn i Norge. Altså sitter jeg igjen med mer kunnskap i fagene jeg har fått A i, enn i fagene jeg fikk C i i Norge. Mye mulig at dette er fordi vurderingen her er basert på flere prøver, prosjekter og oppgaver enn de er i Norge. Altså er det mye mer tilbakemelding og da kan man tidlig i semesteret jobbe mye med de aspektene av fagene man sliter med. Jeg kan si meg enig i at en norsk C tilsvarer en amerikansk B, men det er viktig å huske på at karakterene er basert på veldige ulike vurderingssituasjoner. Anonymkode: c58ed...aa6
Ginny Skrevet 26. november 2016 #15 Skrevet 26. november 2016 Vurderingen er litt forskjellig da, mange fag på norske universitet har bare avsluttende eksamen som karaktergivende, mens i USA er de gjerne flinkere til å ha flere delvurderinger underveis. For de som ikke presterer best på eksamen er det derfor bedre å ha flere mindre, da kan de vise bedre hva de faktisk kan. På 25.11.2016 den 21.55, AnonymBruker skrev: De eneste gode vitenskapelige ansatte som skal undervise ved UiO, NTNU og NHH jeg har møtt på er alle utenlandske. De norske er dårlige. Anonymkode: 7571b...9b8 Vel.. Her er det faktisk motsatt De utenlandske jeg har hatt har stort sett vært skremmende dårlige i engelsk (ikke at de norske er så mye bedre akkurat der), og dermed har undervisningen vært deretter. Har hatt noen tilfeller av amerikanske forelesere, som da brukte overraskende mye tid på å insistere på at all undervisning skulle foregå som i USA, og dermed ikke samarbeide i det hele tatt med resten av staben som fulgte det norske systemet.. Og det finnes mange gode, norske forelesere og undervisere. Det er bare så synd at mange blir presset til å undervise, gode forskere er ikke nødvendigvis gode forelesere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå