Gå til innhold

Barnetro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke personlig kristen, men ønsker at barna mine skal ha en barnetro. Fireåringen min er redd for døden, og da synes jeg forklaringen om himmelen er betryggende. Hun kan f.eke gråte en halvtime over at oldemoren hennes er død ( hun døde for to år siden da jenta mi var to år), over hunden som døde da jeg var lita jente. Eller så kan hun gråte for at hun ikke vil bli gammel.

I den siste tiden har hun spurt mye om hvordan man kommer seg opp til himmelen når man er død. Jeg sier at sjelen går opp til himmelen, men det er for komplisert å forstå.

Dere som er kristne.. hvordan forklare små barm dette?

Anonymkode: 43732...b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kristen og tror på at jeg skal leve i evigheten etter jeg har forlatt kroppen. Jeg tror at når man har tatt i mot Jesus i livet sitt og dør så drar sjelen til himmelen. Det eneste man føler da er fred, glede og godhet. Det er ingen ubehagelige eller vonde ting der. Og jeg tror vi møter Jesus når vi dør og kanskje vår familie som er død. :) jeg har aldri forklart det for et barn før men om man tror at Jesus døde på korset for syndene våres og stod opp igjen for at vi skulle få evig liv. Vi må bekjenne og tro på dette og la Jesus være Herre i våres liv. 

Du kommer aldri til å angre på å invitert Jesus inn i livet ditt! :)

Anonymkode: c86ff...098

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor ønsker du at barna dine skal være kristne når du selv ikke er det? Hva legger du i "barnetro"?

Snakk om "himmelen" er jo forvirrende for hvem som hest. Hvorfor er det viktig å servere overtroiske forklarnger? Sentimentalitet?

Endret av MapleSirup
  • Liker 5
Skrevet

Isteden for å forklare henne om himmelen osv som om det er en sannhet, kan du jo forklare at "noen tror at..." og invitere til litt refleksjon fra hennes side. 

• Liker 3
Skrevet

Har aldri hatt noen barnetro, og aldri savnet det. 

Mitt barn får høre sannheten. Bestefar døde når barnet var fire, og vi var inne og tok farvel etter han var død. Jeg forklarte vel at når man er død, kommer man ikke tilbake mer. At vi ikke vet hva som skjer, men jeg tror at man bare slutter å være, akkurat som man ikke fantes før man ble født. Fortalte senere også at noen tror man kommer til himmelen. Dette var helt greit, egentlig. Jeg følte ikke at jeg trengte å lyve for barnet. Sannheten var ikke skummel.

Det som kan være skummelt, er at en sterk barnetro ser ut til å gi økt sannsynlighet for å bli frelst av mer eller mindre sunne trossamfunn og sekter senere i livet - antagelig fordi man savner den troen man vokste opp med.

Anonymkode: eec4e...e76

• Liker 2
Skrevet

Du ønsker de skal ha kristendommen som barnetro, litt slik som noen trodde på julenissen da de var barn? Det var jo et interessant konsept for en tråd

Hadde det ikke vært gøyere om du diktet opp en ny tro da? Du kunne lagd fortellinger om at de døde tok bussen opp til stjernene, og alle fikk hver sin stjerne til å bo på. Så kan du lage tegninger og kanskje egne "barnebøker" i form av papir som du klipser sammen? Nei, nå begynner jeg jaggu å føle meg inspirert selv her altså

Skrevet

Tror jeg hadde tatt kontakt med en søndagsskolelærer hvis jeg hadde vært deg. Google litt hvilken kirke som er din nærmeste, sjekk ut kontaktinfo, og skriv en e-post dit. Eventuelt så kan du jo også gå på gudstjeneste med henne på søndag, og ta presten litt til side etter gudstjenesten for å spørre om råd da. :)

Anonymkode: e95dc...88e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, skjære skrev:

Du ønsker de skal ha kristendommen som barnetro, litt slik som noen trodde på julenissen da de var barn? Det var jo et interessant konsept for en tråd

Hadde det ikke vært gøyere om du diktet opp en ny tro da? Du kunne lagd fortellinger om at de døde tok bussen opp til stjernene, og alle fikk hver sin stjerne til å bo på. Så kan du lage tegninger og kanskje egne "barnebøker" i form av papir som du klipser sammen? Nei, nå begynner jeg jaggu å føle meg inspirert selv her altså

Kult:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde tatt kontakt med en søndagsskolelærer hvis jeg hadde vært deg. Google litt hvilken kirke som er din nærmeste, sjekk ut kontaktinfo, og skriv en e-post dit. Eventuelt så kan du jo også gå på gudstjeneste med henne på søndag, og ta presten litt til side etter gudstjenesten for å spørre om råd da. :)

Anonymkode: e95dc...88e

Ja, vi er allerede med i en liten kirke og er venner med pastoren der. Får høre litt med dem😊

Takk for råd!

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er allerede med i en liten kirke og er venner med pastoren der. Får høre litt med dem😊

Takk for råd!

Du må jo være kristen selv! Hvorfor ellers alt dette tullet...?

Ikke-kristne er ikke med i små kirkesamfunn.

Dette synes jeg var helt absurd.

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd!

Pastor? Ikke vanlig kirke da...

Uff...er du sikker på at du vil imdoktrinere ungen med dette her? Kan få uheldige konsekvenser.

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd!

Du.. Vær så snill, ikke driv å hjernevask barnet ditt med tull og fjas, det er bare ren og skjær ondskap pakket inn i bomull. Forklar henne heller hvordan virkeligheten fungerer, men uten alle detaljer som kan virke skremmende på barn. Å hjernevaske barn med religion er å gjøre barna en kjempebjørnetjeneste. :(

Anonymkode: 7fa8b...826

• Liker 3
Skrevet

Min femåring kan også gråte over tanken på døden. Og tanken på at vi skal bli gamle, at jeg skal dø før henne, etc. Jeg har også bare lyst til å gråte og sørge når hun snakker om dette, men tar meg sammen. Forteller at ingen vet hva som skjer når vi er døde. Men at alle spiller en rolle i tiden, mens de lever og etter de er døde, og påvirker verden. Kroppene går tilbake til naturen og kan bli til trær og blomster, vi lever på en måte videre gjennom barna våre og det gode vi har skapt, eller påvirkningskraften vi har hatt, som fortsetter å eksistere i en eller annen form på jorden. Vi tar med oss minner fra døde oldeforeldre videre, og det former oss, og vil forme barna våre og deres barn.

(Men egentlig er tanken på døden uutholdelig.)

:grine:

Anonymkode: cce75...451

Skrevet
På Thursday, November 24, 2016 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen og tror på at jeg skal leve i evigheten etter jeg har forlatt kroppen. Jeg tror at når man har tatt i mot Jesus i livet sitt og dør så drar sjelen til himmelen. Det eneste man føler da er fred, glede og godhet. Det er ingen ubehagelige eller vonde ting der. Og jeg tror vi møter Jesus når vi dør og kanskje vår familie som er død. :) jeg har aldri forklart det for et barn før men om man tror at Jesus døde på korset for syndene våres og stod opp igjen for at vi skulle få evig liv. Vi må bekjenne og tro på dette og la Jesus være Herre i våres liv. 

Du kommer aldri til å angre på å invitert Jesus inn i livet ditt! :)

Anonymkode: c86ff...098

At noen er så naive er ufattelig for meg å forstå.

Anonymkode: 25300...acf

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noen er så naive er ufattelig for meg å forstå.

Anonymkode: 25300...acf

Ja, jeg forstår at du reagerer på slike utsagn,men det er ihvertfall konsekvent. TS er frykelitg mye verre; det er jo en parodi på en hykler...

Hun har tilsynelatende tatt et standpunkt til at hun ikke er kristen, men ønsker at barna skal være troende OG tilhøre en liten menighet....

Jeg mener; WTF!!!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...