Gå til innhold

Hjemmelaget julekalender...

Thomasine

Anbefalte innlegg

For noen år siden laget jeg selv en kalender til eldste lillegutt. Er egentlig ikke av den veldig kreative typen, men om jeg kan si det selv er jeg fornøyd med denne kalenderen... :oops: :-)

Det er 24 ringer hvor jeg henger gavene. Problemet blir nå ( dvs. fra neste år!) at kalenderen tåler ikke flere hengende gaver... :-? :-( Det blir for tungt. Hva gjør jeg?! Må jeg lage en kalender til til minste lillegutt? Har hørt om en familie hvor barna får en luke/pakke annen hver dag.

Hva gjør dere som har flere barn?!

Har alle hver sin ( da snakker jeg ikke om sjokoladekalenderne til 10,-) pakkekalender?

Samme kalender med åpner hver 2. eller 3. eller 4 dag...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en sjokoladekalender i tilleg, så de får annenhværdag sjokolade, og annenhværdag pakke.

Eller istedetfor å henge pakken på kalendere kan du heller henge en lapp til hvær med "koordinasjoner" så må de på skattejakt og lete etter kalendergavene hvær dag. Det tror jeg de hadde syns var spennende :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor rakk jeg ikke å snekre sammen en kalender, så pakkene ble hengenes i gardinstanga.. :ler:

Ikke så veeeeldig pent akkurat..

Ville nok tatt gave og sjokolade annehver dag slik som @riel foreslo... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringene går det ikke ann å feste anderledes, men problemet er vel snarer underlaget de er sydd på... :wink: En slags strie...?

Ja, lettere gaver må bli noe av papir i tilfelle - den sliter litt med noen rosin-esker... :-?

Fra og med neste år blir det vel annen hver dag tenker jeg... :-)

Og i år har jeg også investert i 2 x 10,- sjokoladekalendere. Det er ikke noe godteri i den hjemmelagede. Så for at minstemann skulle få noe ble det en slik - og da må selvfølgelig eldstemann få også... :wink: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke henge kalenderen litt lavt og så feste gavene i lange tråder slik at de ligger på gulvet?

Eller vil plutselig alle gavene bli vekk hvis du ikke vokter kalenderen hele tiden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage en enkel kalender til minstemann da? Den trenger jo ikke å være helt lik den andre heller. Kjæp f-eks en korktavle og skriv tallene rett på pakkene. Fest dem med en tegnestift til tavla. Så kan du jo kanskje male rammen rød og lime på noen julemotiver rett på korken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke annenhver dag er kjempeteit syns jeg, da faller hele poenget bort....

Vi har pakkekalender med to pakker på hver dag, det samme hadde vi da jeg var liten.

Jeg hadde laget en til til lillegutt hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en enkel kalender til minstemann da? Den trenger jo ikke å være helt lik den andre heller. Kjæp f-eks en korktavle og skriv tallene rett på pakkene. Fest dem med en tegnestift til tavla. Så kan du jo kanskje male rammen rød og lime på noen julemotiver rett på korken.

:idesmil: En god idè!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pakkekalender med to pakker på hver dag, det samme hadde vi da jeg var liten.

Ja, jeg er litt enig. Samtidig blir det jo dyrt om en har 4-5 barn og skal ha en pakke til hver... :roll:

En familie i klassen til eldstemann gjør det slik at barna som foreløpig teller 3 får pakke hver 3.dag. De ønsker sterkt å fortsette med selvlagd kalender m/gaver, mne ser seg ikke i stand til å ha 3 pakker (neste år 5... :-) :Nikke: !)daglig.

Jeg har bare mine to og lager nok en ny en til minstemann neste år! :);), men jeg ser dilemmaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Da vi ble eldre laget mor en pakkekalender hvor vi fikk pakke hver 3.dag (vi er 3 søstre) + at vi i tillegg hadde en sjokoladekalender hver!

Juleaften fikk så klart alle pakke!

Funket fint dette!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Synes anhver dag prinsippet blir litt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har hjemmelaget pakkekalender syntes jeg det høres flott ut med pakke annenhver dag. (Begrense pakke-styret litt, jeg vil unngå for mye pakker før julaften, det blir nok da. Men det er min mening, andre får ha sin.)

Selv har vi gått for den ferdigkjøpte, lettvinte varianten... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har 2 barn på 6 og 9, og går for hjemmelaget pakkekalender der de får pakke annenhver dag, mens den som ikke får pakke får åpne sjokoladekalender.

Synes det er mer enn nok overflod i forbindelse med julen, så synes ikke det gjøre noe om en kutter litt ned på pakkehysteriet! Vel, min mening, - noen som er litt enig? Barna i dag har lett for å bli veldig bortskjemte med gaver og leker. Bare tenk over det, gave hver dag i hele desember, mengder på julaften, og så plutselig er det stopp... Det må da bli et sjokk!

:hoho::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 barn på 6 og 9, og går for hjemmelaget pakkekalender der de får pakke annenhver dag, mens den som ikke får pakke får åpne sjokoladekalender.

Synes det er mer enn nok overflod i forbindelse med julen, så synes ikke det gjøre noe om en kutter litt ned på pakkehysteriet! Vel, min mening, - noen som er litt enig? Barna i dag har lett for å bli veldig bortskjemte med gaver og leker. Bare tenk over det, gave hver dag i hele desember, mengder på julaften, og så plutselig er det stopp... Det må da bli et sjokk!

:hoho::hoho::hoho:

Hvorfor ler du så voldsomt?

Som du skjønner er jeg ikke enig. Kjøp heller mindre ting, men en kalender skal ha 24 pakker/luker i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller mindre ting' date=' men en kalender skal ha 24 pakker/luker i mine øyne.[/quote']

Jeg må si meg helt enig.

En julekalender er ikke en julekalender uten 24 pakker, små eller store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. hjemmelaget (brodert)kalender fikk jeg tips om å sy et stykke lin på baksiden av den, og feste ringene med knapper på baksiden av det hele... Hvis dere skjønte min gode forklaring.Gjør i allefall at det blir litt mer holdbart. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller litt mindre tid og energi på julekalender gavene fremfor at de ikke får åpne mer enn annenhver dag. I år er vår kalender fyllt med extratyggispakker, noen kjærligheter på pinne, fyrstikkesker med tiere, billetter til morosaker, stæsj de trenger og måtte fått uansett, småsjokolader.....

Klart at hvis man på død og liv må putte inn DVD`er, CD`er, halvdyre klær osv at det blir dyrt. Man da har man misforstått hele kalenderpoenget syns jeg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere som har flere barn?!

Har alle hver sin ( da snakker jeg ikke om sjokoladekalenderne til 10,-) pakkekalender?

Samme kalender med åpner hver 2. eller 3. eller 4 dag...?!

Jeg gir en kalender hver til ungene. Det er jul en gang i året, så her er det en selvfølge. Julen er ikke en tid for å være "gniten". Tenk hvor stor glede barn har over julekalenderen. Her i gården har store barn glede av det også. Særlig jeg da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at hvis man på død og liv må putte inn DVD`er, CD`er, halvdyre klær osv at det blir dyrt. Man da har man misforstått hele kalenderpoenget syns jeg........

...hvis denne var til meg :wink: passer den absolutt ikke!!! Jeg er en av de som bruker minst på kalenderen. Her i gården deles en pakke med penal,blyant, notatbok, spisser og viskelær fra Pokemon opp i 3 pakker!!! :wink: :-)

Allikevel blir en kalender 240,- om en "bare" kjøper en ting til 10,- pr.dag... :-? Har ikke regnet ut hva den totale summen på kalenderen ble i år ( for 1), men vil tippe rundt 200,-

(...og i år blir det IKKE "Jul i Blåfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...