Gjest Temaa Skrevet 27. november 2004 #1 Del Skrevet 27. november 2004 Vi har en spisestue i lutet furu (tror den er lutet - treet er ganske lyst og overflaten ser ubehandlet ut, altså ikke lakkert). Det er et ganske kraftig bord, som med ileggsplater gir plass til 12. Stolsetene er trukket i blått stoff. Vi har ikke råd til å kjøpe ny spisestue, men vurderer å pusse opp den vi har. I stuen der den står er det eikeparkett. Sofaen er grå, vi har noen hvite stoler, og de andre møblene er i kirsebær. Veggene er eggehvite. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal pusse den opp, og her håper jeg å få noen gode ideer fra dere! :-) Vi har tenkt på endel forskjellige muligheter: - den kan beises (enten i kirsebærfarge som møblene, eller eik som gulvet) - den kan males (jeg vurderer å male stolene eggehvite men kanskje beholde bordet som det er, eventuelt beise bordet) - stolene må trekkes om (hvilken farge?? Hvor finner jeg slikt stoff?) Blir veldig takknemlig for gode råd og innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calla Skrevet 27. november 2004 #2 Del Skrevet 27. november 2004 Det er vanskelig å si hvordan du skal gjøre det når jeg ikke har sett stuen din selv..men jeg kan jo fortelle hvordan vi gjorde, så kanskje du får noen tips... Jeg arvet en spisestue av bestemor.. den ble bygd av min bestefar for 40år siden. Ubehandlet furu. Først vasket vi den lett med grønnsåpe. Vi valgte så å beise den. Gulvet i stuen er kirsebær og veggene beige med en gyllen undertone. Fant da ut mahoghny-brun (ikke fullt så rød som bare mahoghny) passet bra inn. Beiset stoler og bord. Bordet fikk også noen lag med lakk (da beisen slites bort på møbler som ofte får en omgang med kluten..). Lakk og beis ble ihvertfall påført bordet annenhver gang til vi var fornøyd. (brukte også sandpapir).. Stolene klarte seg med to strøk med beis. Vi trakk også om stolene. Tok rett og slett bare det nye stoffet over det gamle og stiftet fast under. Det nye stoffet fant jeg i huset til bestemor. Noen uker etter jeg hadde brukt det ringte min sinte kunstner-onkel..jeg hadde nemlig brukt hans dyrbare lerretstoff.. Men men..stoffet er veldig slitesterkt ihvertfall..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. november 2004 #3 Del Skrevet 27. november 2004 Muligens er spisestuen oljet. Før du gjør noe som helst bør du vaske den ned med salmiakkvann og pusse med et sandapir. Å beise er enklest. Prøv beisen på et stykke tre først, så ser du hvordan det blir. Lasur kan også være et alternativ. Maling krever mer. Da bør du bruke kvistlakk (om det er kvister i treet), grunne og male 2-3 strøk med oljemaling/interiørmaling. Husk å pusse mellom strøkene. Mye jobb med andre ord. Vi kjøpte møbelstoff til stolene våre på Hansen & Dysvik. Setene kunne vippes ut og vi stiftet det fast på undersiden. Veldig enkelt. En mulighet er jo å male/beise understellet på bordet og la platen være som den er (evt. olje eller lakkere den). Da får du et litt gammeldags "bondebord". Vanskelig å si hva du bør gjøre. Det kommer veldig an på din egen smak, hva du har av andre møbler/farger og hvor mye jobb du er villig til å legge i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Temaa Skrevet 27. november 2004 #4 Del Skrevet 27. november 2004 Takk for svar og gode råd! Høres ut som det er litt av en jobb å male - men om resultatet blir bra er det jo verdt det! Når det gjelder hva slags stil vi har ellers, så er det vel en blanding av litt forskjellig - preget av at møbler er kjøpt inn til forskjellig tid. Men det er mye eik, børstet stål og glass (men reolene i stuen er i kirsebær..) Ellers spriter vi opp med tekstiler i spreke farger, som byttes ut etter årstider/smak/trender.. Sånn som den er nå, ser spisestuen ganske malplassert ut sammen med de andre møblene i stuen. Er derfor ute etter å gi den et litt mer moderne uttrykk, men synes det er vanskelig å se for meg resultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calla Skrevet 27. november 2004 #5 Del Skrevet 27. november 2004 Jeg har forresten også beiset noen gamle stoler med sort-brun beis.. det ble veldig stilig, og med den fargen er det også lettere å matche med puter,pynteting osv siden det meste passer til den. Kjenner også noen som beiset spisebordet granittsvart..stilig, men litt FOR svart for min stue.. Men siden du har mye børstet står og glass, så kanskje det passer inn hos deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 27. november 2004 #6 Del Skrevet 27. november 2004 Vi har hvitlaser alle våre syrelutede møbler. Enkelt og greit, og de ser litt mer nøytrale ut. Bordplaten på bøke-bordet fikk seg en omgang med gulvolje med hvitt i. Den ble utrolig slitesterk og pen! Nå får vi til og med bort makrell i tomat fra bordplaten! Anbefales på det varmeste. Du kan sikkert få den i andre farger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå