Gjest miau Skrevet 27. november 2004 #1 Skrevet 27. november 2004 Noen som kan fortelle meg hva av den tradisjonelle julepynten som er knyttet til overtro eller kristen tro? Foreksempel: *Julekurver er symbol på krybben *stjerne er symbol på betlehemsstjernen.. hjelp!
Gjest gjest1 Skrevet 28. november 2004 #2 Skrevet 28. november 2004 Sier ikke mye seg selv da? Engler, stjerner, krybber, fargen lilla, advent - kristen tro Nisser - folketro Juletre - trosfritt (?) Julekuler, lys, snø, kranser, kongler, epler - trosfritt Rød, feit nisse med hjerteinfarkt - Cocacola tro...
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #3 Skrevet 28. november 2004 Jeg visste foreksempel ikke hva de kurvene sto for før, så jeg lurte på om det var mer jeg ikke fått med meg.. Foreksempel om lenka på treet sto for noe mer enn samhold?? Takk for hjelpen hvertfall..
Elle Melle Skrevet 28. november 2004 #4 Skrevet 28. november 2004 Mange kirker som har juletre og forklarer det med at det er eviggrønt, det vil si evig liv. Da har man ofte stjerne og glitter, men ikke noen annen pynt. 7-armet lysestake er opprinnelig et jødisk symbol. Den skulle tennes i tempelet når Messias kom, og derfor bruker kristne slike tente staker (for vi mener jo at han har kommet allerede). Om jeg ikke husker helt feil her i farten da... Halmbukker er et gammelt fruktbarhetssymbol, og ikke særlig kristent. Kranser er vel kristent tror jeg. Evighet, eviggrønn, tornekrone...ikke helt sikker, men det virker logisk. Bjeller er jo små kirkeklokker. Ingen som har studert folkloristikk her da? De pleier å vite mye om slikt som dette.
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2004 #5 Skrevet 29. november 2004 Mange kirker som har juletre og forklarer det med at det er eviggrønt, det vil si evig liv. Da har man ofte stjerne og glitter, men ikke noen annen pynt. Kranser er vel kristent tror jeg. Evighet, eviggrønn, tornekrone...ikke helt sikker, men det virker logisk.. Kransen er nok ikke spesifikt kristent. Fra Aftenposten henter jeg følgende: Adventskransen, slik vi kjenner den, stammer ifølge Aschehougs store julebok fra Tyskland på 1800-tallet. Opprinnelig var den bare en juledekorasjon, men senere ble de fire lysene koblet til de fire søndagene i advent, og den protestantiske kirken aksepterte den som et symbol. Adventskransen spredte seg til resten av Europa på begynnelsen av 1900-tallet. - En krans kan symbolisere så mye, og kransen som symbol er utgammelt. I det gamle Hellas hadde de jo seierskranser. Kransen er også et religiøst symbol, og et festsymbol. Man kan knytte all verdens ting til den, sier Ørnulf Hodne ved Institutt for kulturstudier ved Universitetet i Oslo. For øvrig tar kirken det meste og kaller det kristen. Jeg har blant annet sett at halmfigurene er en påminnelse om at Jesu var født i en stall... Jeg holder heller en knapp på fruktbarhetssymbolet. Og juletreet er en forholdsvis ny 'oppfinnelse', og kan like gjerne minne om gamle skikker med å bringe bartrær inn for beskyttelse som et symbol på Jesus. ('Alt' kan visst være et symbol på Jesu for de som leter hardt nok). Bruk den pynten som gir mening for deg. Julekurvene symboliserer barndom og tradisjoner for meg, ikke julekrybbe eller Guds gave (som jeg også har sett at de skal være et symbol på...).
Gjest miau Skrevet 29. november 2004 #6 Skrevet 29. november 2004 nå begynner det å hjelpe på Det med at kirken har tatt til seg det meste og kalt det kristent.. Foreksempel juleaften. Det passet så bra at det allerede var solfest den dagen..slik at den hedenske skikken ble kristen. Og nissen som egentlig er slem har coca-cola brukt som utgangspungt for den (feite snille med julegaver)vi oftest forbinder med nisse.. Har hørt et sted at julekort ble til fordi man før hadde muntlige ønsker for det nye året, som ble nyttårskort,som en keiser tok utgangspungt i og lagde julekort..????
ashera Skrevet 29. november 2004 #7 Skrevet 29. november 2004 Som noen har vært inne på, er det helt meningsløst å kalle noe "egentlig" eller "opprinnelig" kristent eller hedensk/overtroisk av juletradisjoner og julepynt. Det spesifikt kristne ved jula er jo troen på at fortellingen om Jesu fødsel slik vi finner den i juleevangeliet er en fortelling om Gud som blir menneske – inkarnasjonen. Hva som så brukes av symboler for å peke på denne troen, varierer. Mange av symbolene er felleskulturelt arvegods. Kristne har ikke "tatt" disse fra andre torsretninger, men de feiringene og tradisjonene som er knyttet til disse er mange tilfeller en felles arv. Kirken eller vi som er kristne har ikke monopol på å tolke symbolene, men som tolkningsfellesskap står den og vi som er en del av kirken fritt til å si at en krans for oss symboliserer evig liv, mens andre tolkningsfellesskaper kan gi kransen en annen tolkning eller symbolverdi. Paradoksalt nok er det slik at symboler, nettopp fordi de er så åpne for ulike tolkninger, kan skape en følelse av enhet og samhørighet. Det er meningsløst å si at julen "egentlig" er en hedensk fest som kirken har annektert, fordi et eller annet må ha gått foran romernes saturnaliefest og den norrøne jol også. I tidlig kristen tid hadde man også en litt annen holdning til slikt, i tillegg til at man leste GT (dette var før NT ble samlet)"leste" man også naturen og kulturen rundt seg med henblikk på å finne noe som kunne peke på eller symbolisere Kristus. Slik ble helligtrekongersdag 6. januar i svært tidlig kristen tradisjon lagt til en samtidig feiring av Osiris, der vannet (kristen tolkning: Dåp) spilte en viktig rolle. (er ikke folklorist, men teolog som også er opptatt både av riter og folkloristikk....)
Elle Melle Skrevet 29. november 2004 #8 Skrevet 29. november 2004 Det er ikke noe "falskt" ved at kristendommen tok opp i seg ulike symboler, fester ol som allerede eksisterte der den ble utbredt. Tvert i mot er dette ganske vanlig. På den måten kan gamle tradisjoner gi ny mening uten at man må kvitte seg med alt av kulturell ballast. Som eksempel: Det er bedre at mennesker som bor i Afrika og blir omvendt, fortsetter å bruke sin egen musikk og sin egen måte å synge på men med kristne tekster, i stedet for å måtte lære seg å spille orgel og synge på "europeisk" måte. Man beholder det man har, men gir det "nytt innhold".
Gjest miau Skrevet 29. november 2004 #9 Skrevet 29. november 2004 Det med at kirken har tatt til seg det meste og kalt det kristent.. Foreksempel juleaften. Det passet så bra at det allerede var solfest den dagen..slik at den hedenske skikken ble kristen. Jeg var visst litt rask der..Det høres ut som jeg har en helt annen holdning enn jeg egentlig har.. Jeg får ordlegge meg litt annerledes: Jeg har ikke tenkt over at en del symboler har eksistert i lengre tid, enn det de symboliserer, før. Den dagen juleaften er lagt var opprinnelig en solfest. Og nissen som egentlig er slem har coca-cola brukt som utgangspungt for den (feite snille med julegaver)vi oftest forbinder med nisse.. Coca- cola nissen er laget av coca- cola, det er ikke coca-cola som har stjålet den amerikanske nissen.. Den nissen som "alltid" har vært det jeg har forbundet som Nissen..
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2004 #10 Skrevet 29. november 2004 Som eksempel: Det er bedre at mennesker som bor i Afrika og blir omvendt, fortsetter å bruke sin egen musikk og sin egen måte å synge på men med kristne tekster, i stedet for å måtte lære seg å spille orgel og synge på "europeisk" måte. ja, av to onder er vel det å foretrekke...
apple Skrevet 1. desember 2004 #11 Skrevet 1. desember 2004 Mor og far ville alltid at me skulle henga 12 korger nedst på juletreet som eit symbol på dei 12 korgene som vart til overs med mat etter at Jesus metta 5000. Eg syntest dette var litt fint, men det har jo ikkje så mykje å sei, og det finst heilt andre greie måtar å tolka korgene på. Eller ein kan bare sjå på det som estetisk julepynt.
Gjest jølle Skrevet 2. desember 2004 #12 Skrevet 2. desember 2004 Jeg oppfatter Julen av i dag som et utvannet sammensurium av skikker, symboler, tolkinger og budskap - litt hedensk, litt kristent, litt jødisk, litt kommersielt. Slik jeg ser det kan egentlig hvem som helst feire Jul, på den måten de selv ønsker, og legge det de selv føler for i feiringen. Det er ikke med Julen som med f.eks. Ramadan, som vel neppe feires av så mange andre enn muslimer. Derfor provoserer det meg at noen, og da spesielt kristne, kan være så arrogante å kreve enerett på Jula. Jeg er ikke religiøs, og for meg handler Jula overhodet ikke om å feire Jesu fødsel. For meg er ikke Jula en høytid, men en hyggetid, med pynt, mat, gaver og hyggelig samvær med mennesker som står meg nær. For meg er Jule-pynten; treet, nisser, osv, nettopp bare pynt. Likevel styrer jeg langt unna de klare religiøse tingene; Julekrybbe, Julestjerne, adventsstake, englepynt osv, fordi de er så klare symboler på en levende tro som jeg ikke deler. Synes forresten det er litt underlig at mange kristne som er fanatisk opptatt av at Julen er en kristen høytid også pynter med ting som helt klart ikke har noe som helst med kristendommen å gjøre men tvert i mot er klare hedenske symboler. Bare noen få er veldig bevisst på dette, og bruker for eksempel ikke Juletre.
Elle Melle Skrevet 2. desember 2004 #13 Skrevet 2. desember 2004 Bare noen få er veldig bevisst på dette, og bruker for eksempel ikke Juletre. Når den gamle soknepresten i kirken der jeg "hørte til" som konfirmant godkjente bruk av juletre, da tror jeg streng tatt jeg lar meg overbevise av det. Han var så ekstremt liturgist bevisst at jeg aldri har opplevd maken. Det var de rareste ting han hadde bestemte meninger om, og alle hadde gode forklaringer når man spurte ham (det ble bare litt mye for alle de andre ansatte...). Jeg tror faktisk ikke jeg er så veldig hedensk om jeg jeg velger å ha juletre. Det treet har blitt "kristnet" gjennom generasjoner nå, og mye av pynten har jo en klar kristen symbolikk. Hvilke kristne er det som ikke bruker juletre da? Læstadianere?
Gjest Bellatrix Skrevet 2. desember 2004 #14 Skrevet 2. desember 2004 Hvilke kristne er det som ikke bruker juletre da? Læstadianere? Jehovas Vitner...Men de feirer jo ikke jul i det hele tatt da! ;-)
Gjest miau Skrevet 2. desember 2004 #15 Skrevet 2. desember 2004 Jeg har leita litt på nettet, dette er den beste infoen jeg har funnet.. Vil det si at juletreet opprinnelig var hedensk, men at kirken tok det til seg? Jeg skjønner visst ikke dette helt.. Juletreskikken tok til allerede tidlig på 1500-tallet. I det katolske Syd-Tyskland og Sveits pyntet man forsamlingslokaler med trær. Frukt og kaker ble hengt på greinene, og på trettendedagen fikk barna høste treet. I løpet av 1800-tallet ble juletreet kjent over det meste av Europa og Amerika. Det var tyske misjonærer, utvandrere og forretningsfolk som tok med seg tradisjonen. I Storbritannia ble juletreet vanlig etter at dronning Victoria og hennes tyske prinsgemal Albert tok opp tradisjonen midt på 1800-tallet. I Norge var det særlig prester og lærere i byene som introduserte tradisjonen med juletre. I Christiania ble det første juletreet registrert i 1822. Mange mente at dette vare en form for avgudsdyrkelse og dans rundt gullkalven
Anglofil Skrevet 2. desember 2004 #16 Skrevet 2. desember 2004 Så man hevder at siden jeg er kristen så burde jeg ikke feire jul? Jeg er kristen og meget bevisst på et, men jeg er heller ingen fanatiker, og forskjellige kristne har forskjellige utgangspunkt for feiring av jula. Jeg feirer jula som en del av Jesu fødsel, men også som en hyggestund, en del av en tradisjon. Er ikke mer hedensk av den grunn.. Mvh Yvonne
Gjest miau Skrevet 2. desember 2004 #17 Skrevet 2. desember 2004 Så man hevder at siden jeg er kristen så burde jeg ikke feire jul? Jeg er kristen og meget bevisst på et, men jeg er heller ingen fanatiker, og forskjellige kristne har forskjellige utgangspunkt for feiring av jula. Jeg feirer jula som en del av Jesu fødsel, men også som en hyggestund, en del av en tradisjon. Er ikke mer hedensk av den grunn.. Mvh Yvonne Det er det da ingen som har sagt! Poenget mitt er ikke at det opprinnelige er det riktige, jeg prøver bare å finne ut hvor de forskjellige tradisjonene opprinnelig er fra. Man ser jo foreksempel at ordet jul kommer fra ordet jol, som er navnet på den hedenske solfesten. Norge er vel det eneste landet som ikke kaller jula for noe med Kristus. Ta foreksempel et hjerte, Opprinnelig en tegning av et legemsdel, nå et symbol på kjærlighet. Det er ikke dermed sagt at det er feil!
Gjest jølle Skrevet 2. desember 2004 #18 Skrevet 2. desember 2004 Sitat fra http://www.caplex.net/web/magasinet/artikk...?art_id=Juletid "Grønne kvister som pynt ved årsskiftet var ikke ukjent i Europa og heller ikke i Norge i eldre tider. Det var livgivende å ha grønt bar innendørs vinterstid. Til og med løvtrær kunne man ta inn og få til å springe ut; jo fortere og sterkere, jo mer fruktbar ville sommeren bli. Dermed var ikke juletreet en helt fremmed idé på bygdene da det først kom. Det første egentlige juletreet ble pyntet i Tyskland, der skikken oppsto i siste del av 1500-årene. Men ikke før i 1808 hører vi om juletreet i Danmark, og i Norge i 1822. Det kom til Christiania med en familie som hadde venner og bekjente i Danmark og Tyskland og hadde lært skikken å kjenne. Da tok det ikke mange årene før storbønder, prester og ”annet fint folk" tok etter. I enkelte kretser ble skikken ikke tatt helt vel imot. Det pyntede treet tok oppmerksomheten bort fra julens budskap, det ble enda til ble sett på som hedensk og et avgudsbilde." Må innrømme at Juletreet nok ikke var det beste eksempelet på Juletradisjoner som ikke hører kristendommen til, selv om det fremdeles er kristne som ser på Juletreet som hedensk. Tradisjonene omkring nisser, og å gå Julebukk, er nok bedre ekspempler på hedenske skikker som enkelte kristne tar avstand fra, mens andre holder i hevd selv om de er veldig opptatt av at Julen skal være en kristen høytid (noe jeg da bare synes er litt paradoksalt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå