AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 Nå er det julebordsesong og jeg skal på to julebord i neste uke og 1 julebord uken etter det igjen. Hvordan gjør dere det med mat/drikke? Har klart å gå ned 10 kg og ønsker ikke å ødelegge den gode nedgangen. Er enda ikke ferdig med slankingen, så jeg lurte litt på hva dere andre gjør Anonymkode: be300...566
Wenda Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 Spis normale mengder? Jeg skjønner ikke helt. Man trenger jo ikke dytte i seg alt man ser av mat bare fordi det er julebord 13
Kamferdrops Skrevet 23. november 2016 #3 Skrevet 23. november 2016 Ta en helt vanlig porsjon, evt. less på med grønnsaker og surkål og mindre kjøtt og saus.. 3
Timsy Skrevet 23. november 2016 #4 Skrevet 23. november 2016 Hvis du ikke kan gå på et par-tre julebord uten å være redd for å ødelegge slankingen bør du kanskje revurdere det før det blir sykelig. Du ødelegger ikke vektnedgangen med mindre du spiser for 5, på hvert julebord. 9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #5 Skrevet 23. november 2016 Spiser så klart er det ren julemat som ribben og pinnekjøtt, så spiser jeg en normal porsjon. Er det ute på restaurant så spiser jeg det jeg får servert. God mat på gode restauranter er jo gjerne laget av rene råvarer og ikke prefabrikert. Så det er jo Sundt og godt. Men før julerushet så trener jeg mer også. Og legger inn så mange økter som mulig i kaostiden også. Anonymkode: ebde7...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #6 Skrevet 23. november 2016 Jeg har også gått ned ca. 10 kg. For desember har jeg bestemt med for noen ting jeg skal være med på og så skal jeg være flink ellers. Jeg aksepterer lite nedgang i desember så lenge jeg ikke går opp. Skal leve med dette resten av livet, så det har jeg tid til. Anonymkode: a3815...f22 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #7 Skrevet 23. november 2016 7000 kcal i uka er ca. 1 kg ned. Om du spiser 2000 for mye en av dagene vil du fortsatt være 5000 i minus. Bare for å sette det litt i perspektiv. Husk at alkohol og salt binder vann i kroppen slik at du må vente noen dager før du får et reelt tall på vekta. Anonymkode: a3815...f22 2
Apekatten Skrevet 23. november 2016 #8 Skrevet 23. november 2016 Spis normale mengder. Man skal jo leve også, det er ikke sunt å bli for fanatisk. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #9 Skrevet 24. november 2016 Spise mye grønnsaker, magert kjøtt osv.. Anonymkode: 2e01a...f8c 1
PassionatePatti Skrevet 24. november 2016 #10 Skrevet 24. november 2016 På et julebord spiser jeg faktisk det jeg har lyst på uten å tenke, og naturligvis uten å overdrive. Det er den ene gangen i året. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #11 Skrevet 24. november 2016 To måltider med kaloririk mat på to uker vil ikke ødelegge for slankingen. Jeg gikk ned 5 kg i desember i fjor, og spiste julemat når det ble servert. Hvor jeg tidligere hadde lesset på tallerken og nærmest hatt et mål om å forspise meg ("det er lov å kose seg-mentalitet"), så spiste jeg normale porsjoner og ble ikke overmett. Anonymkode: 7f689...88e 4
Zzyzx Skrevet 24. november 2016 #12 Skrevet 24. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: To måltider med kaloririk mat på to uker vil ikke ødelegge for slankingen. Jeg gikk ned 5 kg i desember i fjor, og spiste julemat når det ble servert. Hvor jeg tidligere hadde lesset på tallerken og nærmest hatt et mål om å forspise meg ("det er lov å kose seg-mentalitet"), så spiste jeg normale porsjoner og ble ikke overmett. Anonymkode: 7f689...88e Dette er fasiten. Liten tue velter faktisk ikke stort lass i denne sammenhengen, og det AB her skriver er "gullstandarden". Det å spise normale porsjoner gjør at man kan ha en del slinger i valsen uten å slutte å gå ned i vekt. Javisst er det lov å kose seg, men når man kobler kos og enorme porsjoner fra hverandre så gjør det gode ting for samvittigheten selv om man er på julebord og spiser feit julemat. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #13 Skrevet 26. november 2016 Planen min er at det pleier å være buffet, så da skal jeg forsyne meg ekstra av det sunne og kutte ut det mindre sunne, eventuelt kutte ned. Og spise meg mett på dette, så jeg drikker mindre. Jeg skal ta ekstra ribbe og kutter ut potetene. Og så tar jeg bare en liten porsjon dessert. Til drikke er planen å drikke enkelt og sukkerfritt med tørr rødvin, whiskey eller vodka med sukkerfri brus. Men det er fare for at jeg bryr meg litt mindre om hva jeg drikker jo senere på kvelden det blir. Anonymkode: aaf68...da5 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #14 Skrevet 27. november 2016 Det jeg har brent meg på tidligere, er at jeg har tenkt at jeg skal "spare opp" kalorier ved å spise mindre tidligere på dagen, men det har bare ført til at jeg virkelig har overspist. Det jeg heller gjør, er å være ekstra obs på at jeg drikker nok vann og ellers spiser noenlunne normalt, planlegger godt så jeg ikke er helt skrubbsulten når jeg kommer til julebordet. Og flytter fokus over på menneskene som er der, i stedet for at maten skal stå i høysetet. Det er visse matvarer/søtsaker jeg vet at jeg ikke klarer å begrense meg på, så da unngår jeg gjerne det helt, men unner meg andre ting som jeg vet at jeg klarer å forsyne meg litt av. Ellers er det lurt som de andre sier, å forsyne seg mer av grønnsakene, begrense porsjonene der det er buffet. For meg er det også viktig å gå tilbake til de gode vanene allerede ved neste måltid, så det ikke sklir helt ut. Blir det alkohol, er det gjerne ekstra viktig å ha gode, sunnere alternativer til dagen derpå-mat. Skal jeg ha pizza, er det mindre mengder og med salat, f.eks. Og passer på å reise meg med jevne mellomrom når jeg er på julebordet. Går meg gjerne en god tur dagen etterpå. Passer på å få i meg mat som er godt for magen, så jeg ikke går rundt og føler meg så stinn. Når jeg gjerne føler meg litt større enn vanlig (selv om det gjerne bare kommer av for mye salt og litt mye kalorier), har jeg lettere for å overspise. Så tenk igjennom på forhånd hvor dine svake punkt er, hvilke endringer/begrensninger du synes er ok for deg. Noen ganger kan det hjelpe å se for seg hvordan du vil føle det etterpå når du f.eks vurderer om du skal ta den ekstra porsjonen. Håper du finner noe som funker for deg, og at du koser deg! Anonymkode: 2ee2c...a5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå